دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1396 - 17:30
دبیر کل کمیته ملی سدهای بزرگ ایران:

مدیریت نامناسب در سدها مشکل ایجاد کرده است

دبیر کل کمیته ملی سدهای بزرگ ایران درباره اثرات سدسازی بر محیط زیست و آب می‌گوید که قطعا مدیریت نامناسب در سدها باعث شده دچار مشکل شویم، یکی از نمونه های آن سد زاینده رود است.
کد خبر : 248184

به گزارش گروه علم و فناوری آنا از برنامه گفت‌وگوی علمی، دکتر نیما توکلی، دبیر کل کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، درباره بحران در منابع آبی ایران و تغییر یا اقلیم سازی صحبت کرد.


دکتر نیما توکلی در آغاز با اشاره به تغییر اقلیم گفت: «یکی از بزرگ‌ترین تهدیداتی که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند، تغییر اقلیم است که اثرات زیان باری را برای دست یابی به توسعه پایدار نیز به دنبال خواهد داشت. موسسه منابع جهان، سه عامل را به عنوان عوامل تاثیر گذار تغییر اقلیم عنوان کرده است که افزایش جمعیت، افزایش مصرف و گسترش شهرنشینی که در نهایت منجر به افزایش مصرف آب می‌شود، هستند».


وی ادامه داد: «این موسسه پیش بینی کرده است تا سال 2040 تعدادی از کشورها دچار تنش آبی می‌شوند که نام ایران نیز در اوائل این فهرست به چشم می‌خورد. در حال حاضر نیز در خاورمیانه به لحاظ امنیت آب شرایط بسیار بدی را داریم به طوری که نیاز به آب حتی به عنوان یکی از محدودیت کننده‌های اجتماعی عنوان شده است».


وی درباره اثرات سدسازی بر محیط زیست و آب اظهار داشت: «اثرات جانبی سدها را باید بین ذینفعان اصلی جستجو کنیم. اگر ذینفعان اصلی را همراه کنیم، می‌توان بگوییم سد سازی خوب یا بد است. حقیقت این است که سد سازی در اصل بد نیست اما قطعا مدیریت نامناسب در سدها باعث شده دچار مشکل شویم که یکی از نمونه‌های آن سد زاینده رود است».


دبیر کل کمیته ملی سدهای بزرگ ایران بیان داشت: «عموما وقتی می‌خواهیم سد سازی را نقد کنیم، فقط اثرات جانبی سدها را بدون توجه به اجزای آنها بیان می‌کنیم. معتقدم ذینفعان اصلی سدسازی نسل‌های کنونی و آینده کشور هستند. اگر این ذی‌نفعان با معایب و مزایای سد سازی و لزوم احداث سدها آشنا شدند، قطعا فرآیند بسیار مثبت و به‌سزایی در پشتیبانی جامعه از طرح ملی، منطقه‌ای و کشوری خواهند داشت».


وی با بیان اینکه بدنه سد جزوی از یک شاخص کلی است، عنوان داشت: «اگر حوزه بالادست سد که مباحث مربوط به آبخیزداری است و حوزه پایین دست که مربوط به شبکه‌های آبیاری و زهکشی است را جدا کنیم و خود سد را صرفا به عنوان یک عامل ببینید، قطعا برداشت صحیحی نخواهیم داشت».


انتهای پیام/

برچسب ها: اقلیم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته