دنیایی برای زندگی بهتر / قسمت دوم و پایانی
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- هانا حیدری؛ هدف از کمپین «دنیای بهتر» دانشگاه MIT، توجه به چالشهای ضروری جهان از نقطه نظر مردم MIT و به وسیله استعداد آنهاست. این دانشگاه از دوستان و حامیان خود دعوت کرده است تا در کنار آنها به کار و تحقیق مشغول شوند تا بشر به بزرگترین آرزوهای خود دست یابد.
در قسمت اول بخش اول و دوم این کمپین را معرفی کردیم که شامل اکتشافات علمی و سلامت سیاره زمین بود. در این قسمت به بقیه بخشهای این کمپین خواهیم پرداخت:
بخش سوم: سلامت انسان
رافائل ریف، مدیر دانشگاه MIT، در این باره میگوید: «موقعیت قوی و منحصر بهفرد MIT به ما اجازه میدهد که با چالشهای سلامت انسان مبارزه کنیم و راهحلهای مناسبی برای بهبودسازی درمان بیماران ابداع کنیم».
در MIT تمرکز اصلی روی تحصیل، تحقیق و اختراعات حیاتی در حوزه سلامت انسان است، از درمان سرطان گرفته تا تشخیص بیماری در مراحل اولیه و اطلاعات جدید درباره آلزایمر.
بیش از نیمی از دانشجویان و اساتید علوم و مهندسی MIT در حال انجام مطالعات و تحقیقات زیستی هستند که اکثر آنها به سلامت انسان مرتبط است. این دانشگاه همچنین روی حل مشکلاتی متمرکز است که سیستم سلامت را تهدید میکنند. تلاشهای MIT در این باره متنوع است و در رشتههای دیگر مانند اقتصاد، مدیریت و حمل و نقل نیز دیده میشود. دانشگاه MIT یک اکوسیستم پرجنب و جوش جهانی است که ایدههای جسورانه پزشکی را به واقعیت تبدیل میکند.
بازنویسی DNA
فنگ ژنگ، سرپرست ارشد تحقیقات تکنولوژی ویرایش ژنوم کریسپر «Cas9» است. این فناوری به دانشمندان اجازه میدهد که تغییرات دقیقی را در توالی DNA ایجاد کنند. این تکنولوژی جدید بسیاری از زمینههای تحقیقاتی زیست پزشکی را دگرگون کرده است. همچنین میتواند باعث به وجود آمدن درمانهای جدید برای بیماریهای ژنتیکی باشد.
مداری در سلولهای زنده
بسیاری از دانمشندان MIT در حال طراحی و ساخت مدارهای زیستی هستند که این امر احتمالات هیجانانگیزی را برای انسان به ارمغان خواهد آورد؛ از جمله امکان برنامهریزی سلولهای زنده و تبدیل آنها به مواد شیمیایی پیچیده یا تبدیل این سلولهای زنده به درمان بیماریهای خاص. از این روش حتی میتوان در کشاورزی نیز استفاده کرد.
آزمایش کاغذی برای سرطان
تحقیقات منحصر بهفرد سانجیتا بهاتیا منجر به پیشرفتهای زیادی در حوزه نیمهرسانا، نانوتکنولوژی و دیگر زمینههای مکانیکی شده است و برخی از مشکلات دشوار حوزه پزشکی را حل کرده است. بهاتیا با استفاده از تکنیک فتولیتوگرافی، که سازندگان تراشههای کامپیوتری از آن برای تولید مدار استفاده میکنند، حمایت مولکولی ایجاد کرد و موفق به ساخت میکروکبدی شده است که برای هفتهها زنده میماند.
محافظت و ارتقای سلامت
سلامتی کار ماست
ارائه عادلانه کیفیت و مراقبتهای بهداشتی هنوز یک راز باقی مانده است. MIT برای ایجاد ارتباط بهتر میان متخصصانش و تغییرات مراقبتهای بهداشتی، سیستم نوآوری برای سلامت و بهداشت راهاندازی کرده است.
محلهها و بهداشت
دانشمندان سالها پیش ارتباط میان فقر و مراقبتهای بهداشتی ضعیف را کشف کردند. حالا ماریانا ارکایا موفق به کشف ارتباطی میان سلامت و تحرک در محلههای فقیرنشین شده است.
اقتصاد بهداشت و درمان
گروهی از اقتصادانان بهداشت دانشگاه MIT در حال مطالعه روی جنبههای مختلف اقتصاد بهداشت و سلامت هستند. این تحقیقات منجر به دست آمدن برآرودهای جدیدی از ارتباط میان مزایای بیمار و روشهای درمانی شده است. همچنین اطلاعاتی درمورد پیامدهای گسترش پوشش بیمه بهداشتی و تغییر هزینههای بیمه خدماتی به ارمغان آورده است. این نتایج باعث شده است که دانشگاه MIT به عنوان برترین مرکز اقتصاد سلامت در جهان شناخته شود.
بهداشت جهانی و طب انسانی
اریکا کیپل جیمز سرپرست ارشد نوآوری بهداشت جهانی و طب انسانی دانشگاه MIT است که بیماریهای ناشی از دیدگاههای چندمنظوره، که نه تنها ناشی از فیزیولوژی فردی هستند بلکه به دلایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز به وجود میآیند، را بررسی میکنند.
علوم نوین، درمانهای جدید
درمان بیماریها در سطح ژنتیکی
تحقیقات فیلیپ شارپ باعث پیشرفتهای بزرگی در درک بهتر از DNA و RNA شده است. این مطالعات جایزه نوبل 1993 فیزیولوژی یا پزشکی را برای شارپ به ارمغان آورد و منجر به تغییر شیوه درمان بیماریهای ژنتیکی شد.
درمانی بهتر برای پارکینسون
پولینا آنیکیوا برای باور است که نانوذرات مغناطیسی کلید بهبودسازی زندگی افراد مبتلا به پارکینسون است. آنیکیوا در حال مطالعه روی علم اعصاب و توسعه دستگاههای پزشکی است، وی همچنین کاوشگر میتنی بر پلیمر انعطافپذیری را ساخته است که میتواند سلولهای عصبی را تحریک کند و فعالیت آنها را ثبت کند.
راهی بهتر برای اندازهگیری آسیب مغزی
افزایش فشار داخل جمجمه میتواند منجر به آسیبهای جدی در کودکان و بزرگسالان شود. توماس هلت، سرپرست تیم پژوهشی، در حال توسعه دستگاهی برای اندازهگیری غیرتهاجمی است تا فشار داخل جمجمه بیمارانی که از آسیب مغزی، سکته و تومور مغزی رنج میبرند را اندازه بگیرد.
نانوالماس و علم اعصاب
لولههای خلا آزمایشگاه «دیرک انگلوند» در نگاه اول شبیه به لولههای خلا مورد استفاده در کامپیوترهای دیجیتال به نظر میرسد اما این دستگاههای جدید میتواند منجر به ظهور عصر جدیدی در تکنولوژی شود: دوران محاسبات کوانتومی.
تفسیر ریزاندامگان همزیست
اریک الم در مرکز اطلاعرسانی و درمان ریزاندامگان همزیست دانشگاه MIT در حال ساخت نسل جدیدی از داروهای درمانی است که از طریق ایجاد تعادل بین انسان و ریزاندامگان همزیست به درمان بیمار میپردازد.
بخش چهارم: نوآوری و کارآفرینی
تسریع در سفر؛ از ایده تا اثر
به گفته ریف، برای کمک به ارائه ایدههای نوآوران به جهان نیاز است که سفر از ایده تا سرمایهگذاری و سرمایهگذاری تا تاثیر سریعتر شود.
دانشگاه MIT یک تمرین آموزشی جدید را شروع کرده است که دانشجویان از طریق انجام دادن کاری آن را یاد بگیرند. فرهنگ ساخت و ساز از اولین نوآوریهای دانشگاه MIT است و یکی بنیانهای اصلی اکوسیستم نوآوری این دانشگاه باقی خواهد ماند. یکی دیگر از ویژگیهای دانشگاه MIT ایجاد ارتباط قدرتمندی با صنعت است که این امر تبدیل ایده به واقعیت را ممکن میکند اما راههایی که به بازار ختم میشوند همیشه در حال تغییر و تحول هستند.
ایدهها از طریق جسارت به واقعیت تبدیل میشوند. دانشگاه MIT متعهد است که این چشمانداز را تغییر دهد و راههای جدیدی توسعه دهد تا راه رسیدن «الهام به واقعیت» را کوتاهتر کند. دانشجویان این دانشگاه با ااستفاده از دانش خود، ایدههای نوین خود را به حقیقت تبدیل میکنند که این امر امکانات دانشگاه را تقویت میکند و نوآوری با هنر ابداع پیوند میزند.
اصلاح برنامه نوآوری و کارآفرینی
موسسه نوآوری MIT در هر پنج دانشکده این دانشگاه فعالیت میکند تا راهها و شبکههای آموزشی را برای دانشجویان و فارغالتحصیلان تقویت کند و ایدهها را به مفاهیم تاثیرگذار تبدیل کند. دانشگاه MIT از فرصتهای جهانی برای ایجاد تخصص در روند نوآوری استفاده میکند.
شیرجه عمیق «استارت MIT» به دریای کارآفرینی
طی دوره فعالیت مستقل، برنامه استارت MIT به دنبال دانشجویان وفارغالتحصیلان این دانشگاه بود تا آنها را با کارآفرینی بیشتر آشنا شوند.
تقویت دانشجویان پست دکتری برای دستیابی به بازار
برنامه تحولی دانشجویان به دانشجویان پست دکتری اجازه میدهد که مدیریت تجاریسازی کمپ دانشگاه را یک روز در هفته برعهده بگیرند. این کار باعث میشود که قادر به تجاریسازی تحقیقات خود در محیطی واقعی شوند. هدف از این برنامه سرعت بخشیدن به تکنولوژیهای تحقیقاتی به بازار محصول است.
محلی برای کارآفرینی دانشجویان
برنامه بودجه نوآوری « Sandbox» دانشگاه MIT پلی میان دانشجویان و متخصصان آموزشی است. این متخصصان وظیفه مربیگری دانشجویان را دارند و به آنها کمک میکنند تا خلاقیتها و ایدههایشان را پرورش دهند.
جوامع و زیرساختها
پنج مکان جدید به دنبال افسانه «میدان کندال»
رشد تکاملی میدان کندال یکی از داستانهای افسانهای در حوزه صنعت است که شهری را به رونق انداخت و مهد نوآوری شد. حالا میدان کندال تبدیل به یکی از بزرگترین مراکز نوآوری جهان شده است؛ بهخصوص در قسمت بیوتکنولوژی و های تک. MIT با پیشبرد طرح میدان کندال پیشقدم شده است تا چشمانداز جسورانهای را خلق کند و محل بهتری را برای خود موسسه و محلههای اطراف آن ایجاد کند.
انقلابساز MIT
مارتین کالپپر، پروفسور مهندسی مکانیک، میگوید: «دانشگاه MIT در حال تغییر طرز فکر ما درباره فضاسازی و نحوه اداره آنهاست».
گسترش آموزش از طریق مرکز نوآوری هنگ کنگ دانشگاه MIT
شبکه کارآفرینی MIT در حال رشد و توسعه در سراسر جهان است. این موسسه جامعه دانشگاه MIT را به منابع منحصر بهفردی در هنگ کنگ متصل میکند که شامل فارغالتحصیلان محلی، کارآفرینان و قابلیتهای پیشرفته تولیدی می شود.
ارتقای اکوسیستم نوآوری در سطح جهانی
برنامه شتابدهی کارآفرینی دانشگاه MIT، یک طرح جهانی است که از طریق کارآفرینی مبتنی بر نوآوری به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در سراسر جهان کمک میکند.
تحقیقات و سیاستها
چه کسی بیشتر از همه از شتابدهی تجارتها سود میبرد؟ چه نوع شرکتهایی بیش از همه از شتابدهی استارتاپها سود میبرند؟ دنیل فدر در حال کار با موسسه نوآوری MIT است تا جواب این سوال را پیدا کند.
شهروندان توانمند، دولتهای پاسخگو
آزمایشگاه «جیاووی» روی نوآوریهای مشارکت شهروندان و پاسخگویی دولت متمرکز است. این پژوهش به سرپرستی لیلی تسای، دانشمند علوم سیاسی، با کارآفرینان اجتماعی، سرمایهگذاران و دولتها همکاری میکند تا برنامهها و تکنولوژیهایی را توسعه دهد که پاسخگویی دولت به نیاز شهروندان را افزایش میدهد.
بخش پنجم: آموزش، یادگیری و زندگی
تجدید نحوه آموزش دانشآموزان قرن بیست و یکم
امروزه، دانشگاههای تحقیقاتی با نوع جدیدی از اختلال روبهرو هستند که خودشان آن را به وجود آوردهاند: تکنولوژی. دانشگاه MIT در حال تحقیق در زمینه علم یادگیری است تا اطلاعات بیشتری درباره ارتقای سطح علمی دانشجویان به دست آورد.
در کلاسهای درس این دانشگاه سنت یادگیری از طریق انجام دادن کاری همچنان ادامه دارد در حالی که ابزار دیجیتال و آموزش تجربی روند نوآوری را سرعت میبخشند. این دانشگاه برنامهها و امکاناتی را در اختیار دانشجویان قرار میدهد تا تجربه زندگی در کمپ و آموزش را غنیتر کند. دانشگاه MIT با استفاده از آموزش دیجیتال سعی میکند تا فرصتهای برابری را در اختیار همه افراد بااستعداد بگذارد.
علم نوین یادگیری
آینده یادگیری: ابتکار یادگیری یکپارچه دانشگاه MIT
موسسه آموزش یکپارچه دانشگاه MIT در زمینه آموزش، حافظه و انتقال دانش تحقیق میکند. این موسسه رشتههای مختلف از طراحی گرفته تا اقتصاد و روانشناسی شناختی را بررسی میکند.
تقویت دانشکدهها و مهارتها از طریق تحقیق
ابتکار «کیفیت و اثربخشی» یک برنامه تحقیقاتی است که بر اقتصاد آموزش، کشف ارتباطات میان توزیع درآمد آمریکا و نتایج آموزشی متمرکز است. این برنامه به بررسی کیفیت مدارس و اصلاحات آموزشی در شهرهای مختلف آمریکا میپردازد.
اطلاعات بهتر درباره نحوه یادگیری کودکان
لورا شولز، پروفسور علوم شناختی، میگوید: «سالهای زیادی تلاش کردم تا نحوه یادگیری کودکان را درک کنم. آنها در مدت زمان کم، در حالی که اطلاعات کمی در اختیار دارند چیزهای زیادی یاد میگیرند».
شولز در حال تحقیقات در زمینه یادگیری در دروان کودکی است.
غنیسازی تجربه دانشجویان MIT
برنامه فرصتهای تحقیقاتی دانشگاه MIT به دانشجویان این دانشگاه فرصت منحصربهفردی را میدهد تا با یکی از اساتید روی تحقیقات نوین کار کنند.
تسلط بر موسیقی
در دانشگاه MIT بهراحتی میتوانید یک دانشجوی مهندسی را پیدا کنید پیانو میزند یا یک زیستشناس دریایی که ویولن سن میزند. در این دانشگاه، دانشجویان به دنبال آموزش در رشتههای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی هستند و در عین حال هم میتوانند علاقه خود به موزیک را دنبال کنند.
آموزش نوآورانه برای همه
بخش آموزش دیجیتال دانشگاه MIT یک جامعه آموزش دیجیتال جدید ایجاد کرده است. این تیم تلاش میکند تا از یادگیری دیجیتال در کمپ دانشگاه استفاده کند.
آموزش به نسل بعد
دانشگاه MIT سعی میکند از معلمان دوره پیشدبستانی تا دبیرستان و تلاش آنها برای استفاده از ابزارهای دیجیتال در دروس بهخصوص در در زمینه علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی حمایت کند.
آموزش سنتی
سمینارهای پیشنهاد برای سال اولیها، سنتی قدیمی در دانشگاه MIT است که نیم قرن قدمت دارد. در این سمینارها به دانشجویان جدید فرصتی داده میشود تا با موضوعاتی خارج از درسهای اصلی یاد بگیرند و از اساتید و هیات علمی دانشگاه راهنمایی دریافت کنند.
مترجم: هانا حیدری
انتهای پیام/