دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1396 - 12:30

ساخت رباتی که مانند انسان‌ها حین ورزش عرق می‌کند + ویدئو

مهندسان ژاپنی موفق به ساخت ربات انسان‌نمایی (اندروید) شدند که هنگام ورزش کردن، عرق می‌کند تا بدنش خنک شود.
کد خبر : 244808

به گزارش گروه علم و فناوری آنا از DailyMail، مهندسان در ژاپن با الهام از بدن انسان، ربات‌هایی ساخته‌اند که قادر به انجام حرکات درست مانند انسان‌ها هستند. متخصصان با بازسازی اسکلت انسان و بافت اطراف آن، این ربات را ساخته‌اند.


نتیجه این امر ماشین‌های رباتیکی شد که در حال انجام حرکت شنا، بدمینتون و هر ورزشی با حرکات پیچیده عرق می‌کنند. دانشمندان دانشگاه توکیو دو مدل از ربات انسان‌نما به نام «کنگورو» و «کنشیرو» ساختند و تمام سیستم اسکلتی عضلانی آن را بازسازی کردند. آن‌ها از آلومینیوم، فولاد و پلاستیک به عنوان قاب استفاده کردند. رباط‌ها و مفصل‌های مصنوعی این ربات نیز اجازه حرکت نرم‌تری را به ربات می‌دهد.


این دو اندروید قفسه سینه و ستون فقرات انعطاف‌پذیر دارند و همچنین سیستم عصبی مرکزی مصنوعی دارند که تعادل و ثبات آن را کنترل می‌کند.



کنگورو و کنشیرو مجهز به تکنولوژی پیشرفته پردازشی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد کنش و واکنش مستقلی داشته باشند. یوکی آسانو، سرپرست این تحقیق، در این باره می‌گوید: «هزاران سال است که انسان تلاش می‌کند تا سیستم و مکانیسم بدن خود را درک کند هنوز به‌طور کامل موفق نشده است. با این حال ربات‌های انسان‌نما بر پایه نظریه‌های مهندسی، مکانیک، برق و رایانه طراحی می‌شوند و این امر آن‌ها را محدود کرده است».


وی در ادامه افزود: «ربات‌های اندرویدی ما براساس سیستم انسانی طراحی و ساخته شده است که شامل ساختار اسکلتی عضلانی، سیستم عصبی سنسوری و روش‌های پردازش اطلاعات ذهنی نوین می‌شود. حالا تیم تحقیقاتی ما موفق شده است که ربات‌های اسکلتی عضلانی بسازد. این اندرویدها قادر به تقلید از ساختار اسکلتی عضلانی انسان هستند، می‌توانند از بدن انعطاف‌پذیر، رفتار و عضلات انسان پشتیبانی کند و با استفاده از تاندون‌های انسانی حرکات نرم انجام دهند».



نمایی از ربات انسا‌نمای کنگرو (راست) و کنشیرو (چپ)


این ربات‌های انسان‌نما توانایی عرق کردن را نیز دارند. محققان دانشگاه توکیو به‌دنبال راهی بودند تا سیستم خنک‌کننده‌ای را به این ربات انسان‌نمای 56 کیلویی اضافه کنند اما جای خالی برای تعبیه سیستم خنک‌کننده وجود نداشت بنابراین دانشمندان با الهام از روش خنک شدن بدن انسان، سیستم خنک‌کننده این اندرویدها را طراحی کردند.


بافت اسکلتی کنگرو طوری طراحی شده است که اجازه می‌دهد آب از لایه‌های متخلخل قابش عبور کند، بدین ترتیب آب تبخیر می‌شود و 180 موتور آن خنک می‌شوند. این ربات‌ها عرق می‌کنند تا خنک بمانند که این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد برای 11 دقیقه، بدون سوختن موتور، حرکت شنا انجام بدهند.





مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب