دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1396 - 10:06
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری:

برخی تمایلی برای وحدت حوزه و دانشگاه ندارند

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با ابراز امیدواری از رونق حوزه علوم اسلامی در دانشگاه گیلان تاکید کرد: بحث وحدت به این معنا نیست که دانشگاهی حوزوی یا حوزه دانشگاهی شود و تغییر در هویت صورت بگیرد.
کد خبر : 244794

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ آیت‌الله رضا رمضانی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه گیلان با بیان اینکه بحث وحدت نباید به یک جلسه محدود شود اظهار کرد: گاهی امکانات کافی برای برگزاری این نوع جلسات وجود ندارد.


وی با اشاره به گسترش رشته‌های آموزشی در دانشگاه‌ها برخلاف حوزه علمیه گفت: دروس آموزشی حوزه بسیار اندک شده است، علم تشریح باید بیشتر تدریس شود چرا که توحید انسان را افزایش می‌دهد. بیشتر رشته‌های حوزه در دانشگاه‌ها نیز تدریس می‌شود اما تعدد و گستردگی رشته‌ها در دانشگاه‌ها بسیار بیشتر است.


رمضانی با اشاره به نسبت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: مباحثی که در دانشگاه مطرح است در حوزه وجود ندارد، مطمئنا با یک دست نمی‌توان دو هندوانه بلند کرد.


نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر وحدت در هدف و اندیشه حوزویان و دانشگاهیان اظهار کرد: حوزه و دانشگاه نقش کلیدی و اساسی در نظام اسلامی دارد. گفتمان انقلاب اسلامی بر مبنای گفتمان اسلامی دو قشر حوزه و دانشگاهی است.


مدیر مرکز اسلامی هامبورگ افزود: مواجهه‌ای که در داخل نظام با قشر تحصیل‌کرده داریم بسیار وسیع‌تر شده است و با گستردگی مطالبات مواجهیم، باید نیازهای امروز جامعه را شناسایی کنیم‌.


به گفته رمضانی باید وحدت حوزه و دانشگاه منجر به ایجاد وحدت در راهکارها و کاربردها بشود.


وی با تاکید بر نوع تعامل در ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه افزود: بنای تعامل در برخوردهای امروزی وجود ندارد، مهر، محبت و درک متقابل در این نوع جلسات وجود ندارد در حالی‌که این مباحث نیاز به هم‌افزایی دارد‌.


مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: برخی در مسائل سیاسی توجیه نیستند. ما در فلسفه تبیین سیاست دینی توفیق نداشتیم بسیاری از سوالات را مطرح کنیم، اما دانشجو و طلبه حق دارد سوالات خود را در مسائل علمی مطرح کند‌‌. متاسفانه در هر بخشی واژه بحران و فساد سیستمی را می‌آورند چرا از روش انصاف و منطق برای حل مسائل استفاده نمی‌کنند و بنای تخریب می‌گذارند؟


نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اصلاح جامعه را در گرو اصلاح راهبردی دانشگاه و حوزه دانست و افزود: تنگ‌نظری‌ها و اضطراب‌ها مقدمه‌ای برای دلمردگی و ناامیدی در جامعه خواهد بود‌.


رمضانی با بیان اینکه برخی در تریبون‌ها مردم را ناامید می‌کنند گفت: برخی افراد اکنون کاملا برگشته‌اند و در دانشگاه‌ها نیز حضور دارند و هیچ چیز را قبول ندارند.


وی نیاز به راهبرد در حوزه فرهنگ را در جامعه امروز مهم دانست و افزود: باید در عرصه فرهنگی راهبردها و راه‌های وصول به راهبرد توسط دانشمندان حوزوی و دانشگاهی ارائه شود. ولی علم محدود به دانشگاه نیست. برای پیشروی در عرصه‌های فرهنگی، علمی و اقتصادی باید ابتدا به توانایی‌های خود واقف شویم.


مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با بیان اینکه اسلام با نگاه رحمت به گوش مسیحیان و مردم غرب نرسیده است اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ آیه در قرآن درباره عقلانیت مطرح شده است که باید به گوش جهان برسد و ارتباط صمیمانه‌ای با جهان بر‌قرار کنیم.


وی در پایان گفت: باید با ایجاد وحدت در راهبردها و ایجاد تعامل صمیمانه بین جهانیان به تولید علم و اسلامی کردن علوم بپردازیم و خود را به هدف وحدت برسانیم‌.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته