دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1396 - 14:45
طراح رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی نوزدهمین جشنواره خوارزمی:

پژوهش‌های ما به جای ورود به صنعت، فقط در قالب مقاله و پایان‌نامه است

طرح سنتز و شناسایی انواع نانوساختارهای اکسیدی و سرامیکی فاطمه مهندس در حیطه فناوری نانو، رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی جشنواره خوارزمی امسال را کسب کرد.
کد خبر : 243257

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، فاطمه مهندس، پژوهشگر پسادکتری دانشگاه صنعتی شریف و آزمایشگاه مواد پیشرفته نانومتری در مورد این طرح گفت که ترکیبات اکسیدی و سرامیکی فلزات در ابعاد نانومتری اعم از صفر بعدی، یک‌بعدی، دوبعدی و سه‌بعدی در مقایسه با حالت توده‌ای خود به دلیل افزایش نسبت سطح به حجم دارای خواص ویژه‌ای هستند.


با توجه به وسعت حوزه کاربردی نانوساختارهای اکسیدی و سرامیکی، روش‌های شیمیایی و فیزیکی مختلفی به منظور کنترل اندازه ذرات و مورفولوژی این ترکیبات توسعه یافته است.


از میان این روش‌ها، روش شیمیایی تخریب حرارتی پیش‌ماده‌های آلی-فلزی موجب تهیه نانوساختارهایی با ذرات متراکم و جدا از هم می‌شود. از طرفی استفاده از عوامل فعال سطحی (سورفکتانت) نیز به جدایش ذرات از یکدیگر کمک شایانی می‌کند.


به گفته وی، در این طرح، ابتدا پیش‌ماده‌های آلی- فلزی تهیه و سپس مشخصه‌یابی می‌شوند. در مرحله بعد، پیش‌ماده‌های آلی- فلزی طی فرآیند تخریب حرارتی در حالت جامد یا در حضور حلال، هیدروترمال/ سولوترمال، امواج مافوق صوت و ماکروویو تبدیل به نانوساختارهای اکسیدی و سرامیکی می‌شوند.


از خواص نوری و مغناطیسی نانوساختارهای اکسیدی در تصویربرداری از سیستم‌های بیولوژیکی به عنوان معرف کنتراست و خواص زیستی نانوساختارهای سرامیکی در کاربردهای پزشکی می‌توان بهره‌مند شد.


مهم‌ترین کاربرد


این روش در صنایعی مثل انرژی و سلول خورشیدی، اپتوالکترونیک، نیمه‌هادی‌ها، کاتالیزورها و مصارف پزشکی مانند دارورسانی، ژن‌درمانی و ترمیم آسیب‌های دندانی و استخوانی کاربرد دارد.


از دوره کارشناسی تا پسادکتری روی این طرح کار کردم.


مهم‌ترین چالش


فاطمه مهندس در مورد چالش‌های تحقیقات و پژوهش در کشور گفت: «مهم‌ترین چالش ما این است که همه در تحقیقات و پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شوند، در قالب چاپ مقاله و پایان‌نامه است و درصد کمی از آنها به بخش صنعت وارد می‌شود».


وی در مورد وضعیت دانشگاه‌های کشور گفت: «اگر تعامل بین دانشگاه و صنعت بیشتر شود، قطعا صنعت ما از این که هست، پیشرفت خواهد کرد و حتی می‌توانیم عدم وابستگی به واردات داشته باشیم».



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته