دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1396 - 15:30
در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی معرفی شد؛

سامانه کنترل هوشمند بر پایه اینترنت اشیا

فرزان قنبری، فارغ‌التحصیل رشته برنامه‌نویسی از دانشگاه علمی کاربردی، یکی از اعضای تیم توسعه‌دهنده سامانه باغبان هوشمند است که بر پایه اینترنت اشیا عمل می‌کند.
کد خبر : 242441

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، باغبان هوشمند اکوتک ماژولی است که به کنترلر اصلی هوشمند متصل می‌شود. این دستگاه هم به‌صورت اتوماتیک و هم به‌صورت دستی رطوبت خاک را اندازه‌گیری می‌کند.


قنبری در این باره گفت:‌ «این دستگاه برای هوشمندسازی فضای باز مانند باغ‌ها، مرغداری‌ها و مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند یک سری از شاخص‌های مورد نظر کاربر را اندازه‌گیری کند، سپس اطلاعات دریافتی را روی گوشی همراه یا کامپیوتر نشان می‌دهد تا بازخوردی از محیط داشته باشیم».


وی در ادامه افزود: «چندین سنسور برای این دستگاه طراحی شده است که وقتی در خاک قرار می‌گیرند، رطوبت خاک یا میزان دی‌اکسید کربن گیاه را می‌سنجند و با توجه به اطلاعاتی که از تنفس گیاه یا رطوبت خاک می‌گیرد، اطلاعات دقیقی از کمبودهای گیاه را در اختیار کاربر می‌گذارد. همچنین با استفاده از دستگاه باغبان هوشمند می‌توان مشخص کرد که گیاه آفت یا شته دارد یا خیر».


قنبری می‌‌گوید: «با استفاده از اپلیکیشن باغبان هوشمند، کاربر هر جای دنیا که باشد، می‌تواند زمین کشاورزی را آبیاری کرد یا سیستم گرمایشی را تنظیم و کنترل کرد. این سیستم می‌تواند اطلاعات جمع‌آوری شده از رطوبت، دما و وضعیت محیط را به صورت نمودار و شکل نشان بدهد. این کار علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، به کاربر کمک می‌کند تا بهترین باروری را از زمین بگیرد».


یکی دیگر از ویژگی‌های این دستگاه این است که با اپلیکیشن هواشناسی هماهنگ می‌شود و وضعیت آب و هوایی یک هفته آینده را به کاربر نشان می‌دهد.


وی در آخر افزود: «سنسورهای این دستگاه به‌صورت بی‌سیم در خاک قرار می‌گیرند، هر سنسور با یک صفحه خورشیدی پوشانده می‌شود تا انرژی مورد نیاز خود را در طول روز جذب کند و همه آنها اطلاعات خود را به دستگاه مادر می‌فرستند».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته