دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت ماه مبارک رمضان/ بخش سوم: ارومیه، مهاباد و زنجان

معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/3/ + تصاویر

در سومین بخش از معرفی مساجد دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان، مسجد امام حسین (ع) واحد ارومیه، مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت رسول اکرم(ص) واحد مهاباد و مسجد فاطمه الزهرا (س) واحد زنجان معرفی می‌شوند.
کد خبر : 24121

مسجد امام حسین (ع) واحد ارومیه



با حلول ماه مبارک رمضان و پس از غبارروبی و آماده سازی مسجد امام حسین (ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، این مسجد همه روزه پذیرای خیل عظیم نمازگزاران روزه دار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اعم از استادان، دانشجویان و کارمندان است.








مسجد امام حسین (ع) واحد ارومیه از پروژه های فاز یک طرح جامع واحد ارومیه است که در محل مجتمع شماره 3 این دانشگاه احداث شده است

مسجد امام حسین (ع) واحد ارومیه از پروژه های فاز یک طرح جامع واحد ارومیه است که در محل مجتمع شماره 3 این دانشگاه احداث شده است.


ساختمان مسجد با زیر بنای 1536متر مربع شامل محراب و شبستان های برادران و خواهران، قرائت خانه، اتاق های مدیریت، کامپیوتر و ... است. عملیات اجرایی پروژه در سال 1386 شروع و در آبان 1388 تحویل موقت شد و پس از تجهیز از اسفند 1388 به بهره برداری رسیده است.


مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت رسول اکرم(ص) واحد مهاباد



ساختمان مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت رسول اکرم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد با مساحت زیربنای 1652 مترمربع واقع در ضلع شمالی سایت اصلی دانشگاه در سال 1385 شروع به ساخت و در سال 1387 مورد بهره­ برداری قرار گرفت. این مسجد در سه طبقه شامل زیرزمین و دو طبقه است.








از ویژگی‌های مسجد حضرت رسول اکرم(ص) واحد مهاباد می ­توان کاشی­ کاری آیات قرآن در فضای نمازخانه، تزیین دیوار با گچ ­بری و نورپردازی های مناسب و نصب لوسترهای زیبا، فرش با طرح سجاده را عنوان کرد

طبقه زیرزمین دارای سالنی وسیع جهت برنامه ­های دانشگاه و سرویس های بهداشتی و وضوخانه مجزا برای برادران و خواهران با تمام امکانات روشویی، تهویه، موتورخانه و ... است.


طبقه همکف با مساحت حدود 600 مترمربع نمازخانه برادران و طبقه اول با مساحت 200 مترمربع نمازخانه خواهران دارای پنج اتاق و یک آبدارخانه است.


اتاق های مسجد اختصاص به دفاتر کانون های دانشجویی دفتر فرهنگ اسلامی داشته و تمامی فعالیت های مذهبی و فرهنگی دانشجویان در آن برنامه­ ریزی می­ شود. اتاق های مسجد به اقلام مورد نیاز دفتری، کامپیوتر، اینترنت پرسرعت، کتابخانه و ... تجهیز شده است.


از دیگر ویژگی‌های مسجد حضرت رسول اکرم(ص) واحد مهاباد می ­توان کاشی­ کاری آیات قرآن در فضای نمازخانه، تزیین دیوار با گچ ­بری و نورپردازی های مناسب و نصب لوسترهای زیبا، فرش با طرح سجاده را عنوان کرد. اطراف مسجد نیز در فضای بسیار زیبا محوطه ­سازی شده است.


مسجد فاطمه الزهرا (س) واحد زنجان، نگینی زیبا در مجتمع امام خمینی(ره)



ساختمان مسجد فاطمه الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان همچون نگینی زیبا در میان مجتمع امام خمینی (ره) دانشگاه آزاد اسلامی و در خوش آب و هوا ترین منطقه جغرافیایی شهر با مساحت 1980 مترمربع در دو طبقه به سال 1387 به بهره برداری رسیده است . بنای مسجد دارای 4 مناره با 4 گنبد در چهار کنج بنا و یک گنبد مرکزی به صورت پوسته گسسته است.


فضاهای تشکیل دهنده مسجد به ترتیب شبستان اصلی (برادران) و شبستان خواهران ، قرائت خانه برادران و قرائت خانه خواهران با سه ورودی مستقل و همچنین ورودی اضطراری است.


در نمای مسجد از سنگ و کاشی معرق و دور محراب از کاشی با طرح های اسلیمی و بر روی گلدسته ها از تزئینات کاشی کاری معقلی استفاده شده است. از جمله تزئینات داخلی بنای مسجد می‌توان طاقچه ها و کتیبه گچ بری اسلیمی در پیشانی شبستان خواهران و گنبد را نام برد.








در نمای مسجد واحد زنجان از سنگ و کاشی معرق و دور محراب از کاشی با طرح های اسلیمی و بر روی گلدسته ها از تزئینات کاشی کاری معقلی استفاده شده است. از جمله تزئینات داخلی بنای مسجد می‌توان طاقچه ها و کتیبه گچ بری اسلیمی در پیشانی شبستان خواهران و گنبد را نام برد

نوع سازه مسجد واحد زنجان از اسکلت فلزی و سیستم گرمایشی آن از نوع حرارت مرکزی و سیستم سرمایشی بنا از کولر آبی است.


به گزارش خبرنگار آنا، اکنون 115 واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای مساجد با معماری مناسب و زیبا و سایر واحدهای دانشگاهی دارای نمازخانه‌های متعدد در دانشکده‌های مختلف بوده و علاوه بر این دارای مراکز فرهنگی و حسینیه نیز هستند.


ساخت 22 مسجد در فضایی بالغ بر حدود 30 هزار مترمربع اکنون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دست اجرا است و در مجموع حدود 2 درصد از ساخت و سازها به مساجد اختصاص دارد.


16 مسجد و یادمان شهدا در فضایی حدود 15 هزار و 838 مترمربع در دوره مدیریت دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یعنی در بازه زمانی مهر 92 تاکنون افتتاح شده و مجوز برای احداث 15 مسجد و یادمان شهدا به واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی با متراژی در حدود 5 هزار و 589 متر مربع داده شده که همه اینها نشانه توجه و تاکید ریاست دانشگاه و مسئولان فرهنگی به توسعه مسائل فرهنگی و مذهبی است.


به گفته معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، متوسط مساحت مسجد در دانشگاه آزاد اسلامی حدود 1300 مترمربع است؛ کوچکترین مسجد با متراژ حدود 200 مترمربع متعلق به واحد خارک بوده و بزرگترین مسجد با مساحت حدود 5 هزار مترمربع در واحد علوم و تحقیقات تهران قرار دارد و پس از آن مرودشت، قزوین، کاشان، قم، نجف آباد و.. در رده‌های بعدی هستند، ضمن اینکه تعداد مساجد دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 96 به 200 مسجد می‌رسد.


خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی «آنا» در این راستا در نظر دارد در چند بخش به مناسبت ماه مبارک رمضان به معرفی مساجد دانشگاه در واحدهای دانشگاهی بپردازد.


گزارش: احسان عربی مفرد با همکاری مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته