دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1396 - 16:45
حجت الاسلام اژه‌ای در مراسم گرامیداشت «روز دانشجو» دانشگاه شریف:

قانون اجازه انتشار متن دادگاه‌ها رانمی‌دهد/از نمایندگان مجلس خواستیم قانون را تغییر دهند/ پرونده بقایی ربطی به پرونده فریدون ندارد

سخنگوی قوه‌قضائیه در دانشگاه صنعتی شریف گفت: متاسفانه قانون جلوی ما را گرفته و اجازه نمی‌دهد که متن دادگاه‌ها منتشر شوند، یعنی می‌توانیم دادگاه‌ها را علنی برگزار کنیم، ولی نمی‌توانیم متن آنها را منتشر کنیم؛ بارها از نمایندگان مجلس خواستیم که قانون را تغییر دهند.
کد خبر : 240490

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای ظهر امروز در دانشگاه شریف حاضر شد تا پاسخگوی سوالات و انتقادات دانشجویان این دانشگاه نسبت به قوه‌قضائیه باشد.


وی در این نشست گفت: من حقیقتا خوشحالم که در میان شما هستم و دلم می‌خواهد کمی با شما خودمانی صحبت کنم. در عین‌حالی که صورتم سفید است، ولی دلم جوان است.


سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: وقتی سخن از دانشجو به میان می‌آید یعنی جوانی که آرمان‌هایی دارد و برای رسیدن به آنها تلاش می‌کند.



در یک خانواده کشاورز به دنیا آمدم


وی در ادامه در معرفی خود گفت: دلم می‌خواهد کمی در مورد سابقه خودم توضیح بدهم. من در یک خانواده کشاورز به دنیا آمدم و پس از آن به حوزه علمیه و دانشگاه رفتم و بعد در کارهای قضایی و کمی هم در کارهای اجرایی خدمت کرده‌ام.


وی مبنای بحث خود را عدالت مطرح کرد، چرا که دانشجویان مدام شعار عدالت‌ عدالت را سر می‌دادند و افزود: در برخی از رسانه‌ها اعلام می‌شود که در جمهوری اسلامی خفقان است، اینکه شما می‌آیید و پشت تریبون هرچه را که می‌خواهید بر زبان می‌آورید، آیا غیر از آزادی معنایی دارد؟ اگر شما عدالت را این‌گونه معنا می‌کنید که با تندترین الفاظ حرف‌هایتان را بزنید، ولی از طرف مقابل پاسخی نشنوید، باید معانی خود را بازتعریف کنید، شما می‌گویید هرکسی که از قوه‌قضائیه انتقاد می‌کند با او برخورد می‌شود. حال سخنانی که امروز شما به زبان آوردید مگر انتقاد نبود؟‌ آیا با شما برخوردی صورت گرفت؟


نمی‌توانیم متن دادگاه‌ها را منتشر کنیم


اژه‌ای گفت: می‌گویید قوه‌قضائیه ملاحظه‌کاری و سیاسی‌کاری می‌کند و نسبت به متهمین تبعیض قائل می‌شود. شما بر چه مبنایی چنین سخنی را به زبان می‌آورید، ما تمام تلاش‌مان این بوده که مطابق قانون رفتار کنیم، چرا که اگر غیر از این عمل کنیم قطعا به ضرر جامعه خواهد بود.


سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: شما آقای رحیمی را مثال می‌زنید و نحوه محاکمه او را می‌گویید. من از شما می‌پرسم که آیا در جریان پرونده آقای رحیمی بوده‌اید یا نه؟ برخلاف آن چیزهایی که شما می‌گویید رحیمی به خاطر اینکه پول از کاندیداهای مجلس گرفته محاکمه نشده، بلکه به خاطر چیز دیگری محاکمه شده است. متاسفانه قانون جلوی ما را گرفته و اجازه نمی‌دهد که متن دادگاه‌های علنی منتشر شوند. یعنی می‌توانیم دادگاه‌ها را علنی برگزار کنیم، ولی نمی‌توانیم متن آنها را منتشر کنیم.



اگر می‌خواهید دادگاه‌ها علنی شود، برای تغییر قانون تلاش کنید


وی ادامه داد: بارها از نمایندگان مجلس خواستیم که قانون را تغییر دهند. شما هم اگر می‌خواهید دادگاه‌ها به صورت علنی برگزار شود، هرکاری از دست‌تان برمی‌آید برای تغییر قانون انجام دهید.


سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: براساس قانون تا زمانی که پرونده آقای رحیمی قطعی نشده بود نمی‌توانستیم جزئیات را بیان کنیم، ولی بعد از اینکه حکم نهایی شد، همه‌چیز را اعلام کردیم.


محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی‌بر اینکه چرا دادگاه بقایی علنی برگزار نمی‌شود، گفت: همان‌طور که گفتم ما اجازه پخش دادگاه‌های علنی را نداریم. البته این را باید بگویم که تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه‌ها با قاضی است و در قانون جرایم سیاسی که از تیر امسال لازم‌الاجرا شد، اختیاراتی به قاضی داده شده است و حتی تشخیص نوع جرم سیاسی نیز به قاضی واگذار شده است.


وی تاکید کرد: خیلی وقت‌ها علیه وزیر و یا مسئولی صحبت می‌شود به ما می‌گویند که چرا رسیدگی می‌کنید؟ یا می‌گویند که چرا رسانه‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهید. در صورتی که واقعیت چیز دیگری است، مثلا یک ماه پیش آمدند و گفتند یکی از خبرنگاران خودش را منتسب به بنده کرده و از بانکی 2 میلیارد تومان پول خواسته است.


اطلاع‌رسانی قوه‌قضائیه ضعیف است


محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به اینکه نشست‌های هفتگی سخنگوی دستگاه قضا با خبرنگاران کافی نیست، گفت: نشست‌های هفتگی کافی نیست و من 100 درصد این موضوع را قبول دارم و می‌دانم که اطلاع‌رسانی قوه‌قضائیه ضعیف است.


معاون اول دستگاه قضا در ادامه به بودجه قوه‌قضاییه اشاره کرد و گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه 2.9 از بودجه عمومی کشور باید به قوه‌قضائیه اختصاص پیدا کند. سال 96 به دلیل اینکه بودجه قبل از برنامه تدوین شده بود، عملیاتی نشد. امسال هم جمع‌بندی کردیم و مشخص شد که ما به 23هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. آن‌طوری که برای ما برنامه‌ریزی کرده‌اند 2.6 درصد بودجه عمومی به دستگاه قضا اختصاص یافته است، ولی با وجود تکالیفی که برعهده ماست قطعا این بودجه کافی نخواهد بود.


وی ادامه داد: همچنین از تکالیفی که برای ما در نظر گرفته شده این است که کسی که به هر دلیلی دستگیر شد و بعدا تبرئه شد باید خسارت‌هایش جبران شود، اعم از مادی و معنوی. چگونه می‌توان بدون بودجه خسارت مالی افراد را داد.



اگر مصوبه شورا نبود، سران فتنه محاکمه می‌شدند


او در ادامه گفت: شما می‌گویید که چرا سران فتنه را محاکمه نمی‌کنید؟ شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد این افراد نباید محاکمه شوند و مصلحت نیست. به همین دلیل آنها را محصور کردند. قوه‌قضائیه آنچه که در سال 88 پیش آمد و مسائلی که علیه جان و مال مردم به وقوع پیوست برخورد کرد. این برخوردها ادامه داشت و به آنها نیز ختم می‌شد، ولی شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد که نباید آنها محاکمه شوند. اگر مصوبه شورا نبود، این محاکمه ادامه داشت.


نظر آقای سخنگو درباره اعلام اسم اشخاص متهم


او همچنین در پاسخ به اینکه چرا در برخی اظهارنظرها اسم اشخاص را می‌گویید ولی در برخی نام آنها را نمی‌آورید، گفت: نظر شخصی من این است که اگر فردی شناخته‌شده دستگیر شود نباید او را با عناوین ع. س، م.هـ مطرح کنیم. آقای رحیمی وقتی دستگیر شد از ما درباره دستگیری‌اش پرسیدند. اگر ما می‌گفتیم که نه او دستگیر نشده می‌پرسیدند که پس چه کسی او را دستگیر کرده؟ اصلا کجا رفته؟ شاید ربوده شده. پس نمی‌توان این موضوعات را پنهان کرد. متاسفانه 2 تصویر درباره بیان نام افراد وجود دارد. یکی اینکه می‌گوید حتی سمت افراد هم که مشخص شده باشد نباید نام آنها مطرح شود؛ اظهارنظر دیگر این است که آبروی افراد در نظر گرفته شود، بعد در مورد دستگیری و یا اتهامات‌شان صحبت شود. مثلا وقتی مهدی هاشمی بازداشت می‌شود ما باید چه بگوییم؟ بگوییم دستگیر نشده یا دستگیر شده؟ به نظرم می‌توان تایید کرد که دستگیر شده. حال اینجا مساله دیگری ورود می‌کند و آن این است که وقتی دستگیری فردی تایید می‌شود، این مساله وجود دارد که دلیل دستگیری چه بوده است. در مورد افراد مشهور هم شایعات زیادی مطرح می‌شود. به نظرم بهتر است که موضوع اتهامی افراد بدون بیان جزئیات گفته شود تا بسیاری از شایعات دیگر دفع شود.


او همچنین درباره اظهارنظرهای کلان و سیاسی رئیس قوه‌قضائیه گفت: جلسه مسئولان عالی قوه‌قضائیه 2.5 تا 3 ساعت است. 2-3 دقیقه آن فقط مربوط به این اظهارنظرهای کلی درباره مسائل سیاسی کشور یا بین‌المللی است. بقیه مربوط به مسائل حقوقی و قضایی است. رئیس دستگاه قضا مسئولیت‌های مختلفی نظیر ریاست شورای عالی امنیت ملی، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادها دارد، به همین جهت می‌تواند درباره موضوعات دیگر غیر از مسائل حقوقی و قضایی صحبت کند.


ورودی زندان‌ها در سال 95 یک ششم کاهش یافت


او همچنین درباره سازمان زندان‌ها گفت: ما تمام تلاش‌مان این بود که همه‌چیز جرم‌انگاری نشود. متاسفانه گاهی مجلس و گاهی دولت بسیاری از مسائل را جرم‌انگاری کرده‌اند. ما در سال 95 نسبت به 94 توانستیم ورودی‌های زندان‌ها را تا یک‌ششم کاهش دهیم. به طوری که ما از 225 هزار زندانی به 217 هزار زندانی رسیده‌ایم.


او بار دیگر به کمبود بودجه قوه‌قضائیه اشاره کرد و گفت: بسیاری از طرح‌های ابتدایی زندانیان بدون بودجه امکان‌پذیر نیست. بهداشت و غذای زندانیان که جزو نیازهای اولیه زندانی‌هاست به بودجه نیاز دارد. آیا پول مواد اولیه غذایی کم شده است که بودجه ما را کم کرده‌اند؟ شاید بگویند که زندانی کمتر شده ولی ما مجبوریم بسیاری از زندانی‌ها را از یکدیگر تفکیک کنیم که این نیاز به بودجه دارد.



بسیاری از مسئولین کاسپین را در ابتدا دستگیر کردیم تا مردم به پول‌شان برسند


وی همچنین درباره موسات مالی و اعتباری غیرقانونی گفت: بسیاری از این موسسه‌ها از پول مردم به آنها سودهای کلان می‌دادند و بعد از ورشکستگی کمتر از پول مردم نقدینگی داشتند به همین دلیل با مشکل مواجه شدند، ولی ما تمام تلاش‌مان را کردیم پول‌های مردم را به آنها برگردانیم.


محسنی اژه‌ای همچنین در ادامه با اشاره به موسسه مالی و اعتباری کاسپین گفت: کاسپین قرار بود با تلفیق 8 تعاونی منحل شده ایجاد شود، متاسفانه قبل از اینکه کارهای زیربنایی در ابتدا به درستی صورت گیرد، وارد مرحله اجرا شدند و بعد از آن مشخص شد که بیشتر این موسسه‌ها بدهی دارند. برای آنکه ما بتوانیم پول مردم را به آنها بازگردانیم و حقی از آنها زایل نشود، بسیاری را در همان ابتدا دستگیر کردیم و اموال‌شان را در داخل و خارج از کشور ضبط کردیم تا مردم به پول‌شان برسند.


وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا رئیس قوه‌قضائیه در جلسات دانشجویی حضور پیدا نمی‌کند گفت: چندین بار ایشان در میان دانشجویان حضور پیدا کردند اما اینکه حضورشان کافی بوده یا نبوده،‌ من نمی‌توانم در این‌باره سخن بگویم. ایشان در هر سفر استانی با دانشجویان جلسه دارند. تنظیم وقت رئیس قوه‌قضائیه با بنده نیست، ولی اینکه وقت پیدا کنند و در میان شما بیایند حتما خوشحال خواهند شد.


امکان ندارد بدون تفهیم اتهام کسی را به انفرادی بفرستیم


او همچنین در پاسخ به اینکه افرادی بدون اینکه تفهیم اتهام شوند به زندان‌های انفرادی برده می‌شوند، گفت: بدون تفهیم اتهام مطلقا امکان ندارد کسی را به انفرادی بفرستیم. کسی که از سوی نیروی انتظامی دستگیر می‌شود پس از چند ساعت به مرجع قضایی تحویل داده می‌شود و مرجع قضایی در اولین اقدام پس از تفهیم اتهام برای او قرار صادر می‌کند.


او همچنین درباره شکنجه گفت: من ادعا نمی‌کنم که همه ضابطان دستگاه قضا به درستی عمل می‌کنند، اگر این ادعای من درست بود ما نباید هیچ ماموری را دستگیر یا هیچ قاضی را محاکمه می‌کردیم. حتما در این مورد پیگیری می‌کنیم و اگر کسی ادعایی در این زمینه داشته باشد با فوریت پیگیری می‌شود و با شدت برخورد خواهد شد.


او همچنین در ادامه با اشاره به پرونده ستار بهشتی و پرونده کهریزک گفت: در مورد ستار بهشتی پیگیری‌های لازم انجام و اطلاع‌رسانی شد و افرادی هم بازداشت و محکوم شدند. در مورد پرونده کهریزک افرادی مباشر بودند و زندانی‌های طولانی و حکم قصاص گرفتند که بعد از رضایت خانواده‌های کشته‌ شده‌ها کسی قصاص نشد.


او ادامه داد: حکم مرتضوی هم در پرونده کهریزک 5 سال حبس بود که به دلیل عذرخواهی او حکمش در دادگاه تجدیدنظر شامل تخفیف شد.


او همچنین درباره شفافیت آرا در قوه‌قضائیه گفت: آرایی که در قوه‌قضائیه صادر می‌شود شفاف است و بسیاری از آرایی که خلاف عفت عمومی یا امنیت ملی نباشد، منتشر می‌شود.



مرتضوی با دسیسه‌چینی برای فاضل لاریجانی پرونده‌سازی کرده بود


معاون اول قوه‌قضائیه در ادامه درباره فیلم مرتضوی و فاضل لاریجانی که در 15 بهمن 91 در مجلس شورای اسلامی پخش شد، گفت: ادعا شده بود که آقای فاضل لاریجانی به مرتضی پیشنهاد که اگر فلان اقدام را انجام دهید من سفارش شما را می‌کنم. پس از آنکه این فیلم پخش شد آقای فاضل تحت تعقیب قرار گرفته و از او بازجویی شد. فاضل گفت آقای مرتضوی دو سه بار با واسطه از بنده کمک خواست و من هم با ایشان ملاقات کردم تا ببینم چه می‌گوید.


اژه‌ای ادامه داد: قوه‌قضائیه اصلا چنین ارتباطاتی با کسی ندارد و پس از آن مرتضوی احضار شد. آقای مرتضوی با دسیسه‌چینی و با جمعی برای این آقا پرونده‌سازی کرده بود. بدون تردید این آقا یعنی فاضل سهل‌انگاری کرده اولین‌جرم هم همان مرتضوی با دوستانش مرتکب شده بود، چرا که تصویربرداری مخفی انجام داده بود و دو سه بار هم مونتاژ شده بود. سی‌دی‌های اصلی مخفی شده بودند که بعدا پیدا شدند و در نهایت جرمی واقع نشده بود، ولی همین مقدار که این حرف‌ها زده شد و اینکه فاضل تحت‌‌تاثیر قرار گرفت قطعا محکوم است. بعد هم از مرتضوی به خاطر کارش شکایتی نشد و رسیدگی‌ها به پایان رسید.


توضیحات محسنی اژه‌ای در مورد پرونده بقایی


او همچنین درباره حبس 5 ماهه بقایی به صورت انفرادی گفت: از بیان جزئیات معذورم، مسائل ایشان مالی است و در حال بررسی است. نمی‌دانم که تاکنون حکم صادر شده یا نه، ولی قطعا در مرحله اجرای حکم قرار دارد. مشخص نیست که منشأ پول‌های ایشان دولتی بوده یا نه؛ تا زمانی که حکم ایشان قطعی نشود، از بیان جزئیات معذورم.


او در پاسخ به اینکه چرا رسیدگی به پرونده قضایی حمید بقایی با رسیدگی به پرونده برادر رئیس‌جمهور همزمان شد، گفت: شما می‌گویید همزمان شده و ارتباطی با هم داشتند در حالی که این دو هیچ ارتباطی با هم نداشتند. تحقیقات درباره پرونده برادر رئیس‌جمهور از مدت‌ها قبل شروع شده، هیچ هماهنگی نبوده و زمانی که قوه‌قضائیه تصمیم گرفت که ایشان را احضار کند، احضار کرد و توضیحاتش را شنید و اکنون هم پرونده او در حال رسیدگی است.


او همچنین در ادامه به وجود دستخط بقایی برای رضایت از حضورش در زندان انفرادی گفت: این دستخط موجود است؛ اگر خودش راضی باشد و قاضی او تایید کند که او راضی است قابل انتشار است. من هم به قاضی‌اش می‌گویم که این موضوع را بررسی کند.



مساله دختر رئیس‌ قوه‌قضاییه صددرصد دروغ است


وی همچنین درباره شایعاتی که درباره دختر رئیس‌ قوه‌قضاییه وجود دارد، گفت: این مساله صددرصد دروغ است. او با هیچ سرویسی ارتباط نداشته و هیچ پرونده‌ای ندارد و هیچ‌وقت هم بازداشت نشده است. می‌پرسند که او کجاست؟ می‌گویم که دنبال کار و زندگی و درسش است. او یکبار هم به خارج از کشور غیر از عتبات نرفته و هیچ‌وقت هم تحت تعقیب نبوده است؛ کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند مشخص است که به دنبال چه هستند.


پاسخ‌های سخنگوی قوه قضاییه درباره دو رئیس جمهور سابق


محسنی اژه‌ای در ادامه درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: این تصمیم براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. وقتی که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای صادر می‌کند، کمیته‌ای برای آن مصوبه تشکیل می‌شود و تصمیمات بعدی را اتخاذ می‌کند. پس از محکوم شدن سران فتنه ممنوع‌التصویری ایشان هم در کمیته‌ای که به این مصوبه ربط داشت، تصمیم گرفته شد. در مورد کیهان هم یکی از کمیته‌های شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری کرده بود و تیتر روزنامه کیهان را مخالف امنیت ملی اعلام کرده بود.


معاون اول قوه‌قضاییه همچنین در پاسخ به اینکه شما به رئیس‌جمهور سابق گفتید لات، تاکید کرد: در 38 دقیقه‌ای که آقای احمدی‌نژاد صحبت کرده بود دروغ‌های کثیری را مطرح کرد و ادعاهای بی‌اساسی را گفته بود. پس از اینکه در این‌باره از بنده سوال شد گفتم مانند داستان آن لاتی می‌ماند که فلان و بهمان کرده بود؛ نگفتم او لات است. حال اینکه شما می‌گویید منظور حرفم به آقای احمدی‌نژاد برمی‌گردد، حرف‌تان را قبول می‌کنم.


وی همچنین در پاسخ به اظهارات احمدی‌نژاد که سازمان زندان‌ها غیرقانونی به قوه‌قضاییه متصل شده است، گفت: این‌گونه نیست در سال 64 مجلس مصوبه‌ای داشت و به صورت قانونی سازمان زندان‌ها زیرمجموعه قوه‌قضاییه شد.


روحانی گفت جنگ می‌شود؛ امتناعی نکردیم


سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری که برای محاکمه برادر رئیس‌جمهوری از او اجازه گرفتید و او به شما گفت که اگر این‌گونه شود جنگ می‌شود، گفت: ما اجازه نگرفتیم. همواره در مسائل مختلف که به خانواده‌های مسئولان مربوط می‌شود به آنها درمیان می‌گذاریم. شاید بتوانند به ما کمک کنند و اطلاعاتی به ما بدهند. در مورد برادر آقای رئیس‌جمهور هم این‌گونه شد و ما به ایشان اعلام کردیم او هم گفت اگر این اقدام صورت گیرد، به دلیل نزدیکی به انتخابات جنگ می‌شود و ما هم امتناعی نکردیم و برادرش احضار شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته