دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1396 - 10:37
آنا بررسی می‌کند:

تمام برنامه‌های رادیویی که به مناسبت 16 آذر پخش شد

صدای جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز دانشجو برنامه‌هایی متناسب با موضوع هر شبکه رادیویی پخش کرد.
کد خبر : 239656

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رادیو ایران با برنامه "خود نویس" به بررسی روز دانشجو و حوادث 16 آذرپرداخت. خودنویس به گویندگی احسان همتی و تهیه کنندگی احمد یوسفی بعد از خبر ساعت 14 از رادیو ایران پخش می شود. در این برنامه مستندی از تاریخچه وقایع 16 آذر سال 1332پخش شد.


داود گودرزی مسئول بسیج دانشجویی کشور مهمان تلفنی این بنامه بود. گودرزی گفت: اصلی‌ترین موضوع بدنه جریان دانشجویی مبارزه با استکبار و استبداد است. آمریکا همواره علیه ملت ایران جنایت کرده است.


وی ادامه داد: در سال‌های اخیر برخی سعی کردند فضای کشور را دگرگون کنند. 16 آذر 32 جنبش دانشجویی اعلام کرد دروغگویی آمریکا آشکار است. علی‌رغم تلاشها برای کاهش روحیه انقلابی، اما جریان دانشجویی فریب نخورد.


در ادامه این برنامه مستندی از لانه جاسوسی ودخالت آمریکا در شرارت‌هایی که در یاران اتفاق افتاده است پخشد شد. شیخ‌الاسلامی یکی از حاضران در فتح سفارت آمریکا خاطراتی از این اتفاق بیان کرد.


رادیو جوان ویژه برنامه"خط بیداری" را به مناسبت روز دانشجو پنجشنبه 16آذر به روی آنتن شبکه جوان برد. خبرنگار "خط بیداری" بین دانشجویان رفت و مصاحبه جذابی با آنها درباره حضور آنها در تشکل‌ها و فعالیت‌های دانشجویی پرسید و پاسخ‌های متفاوتی که دانشجویان به این سوال دادند هم در نوع خود شنیدنی بود. یکی از دانشجویان گفت همینکه درسم را می‌خوانم کافی است وقت فعالیت ندارم. اکثر دانشجویان اذعان داشتند در فعالیت‌های دانشجویی به هیچ عنوان شرکت نمی‌کنند.


در ادامه این برنامه درباره اتفاقات 16 آذر 32 و اعتراض دانشجویان سخن گفته شد. یکی از شاهدین واقعه نیز خاطراتی از هجوم نیروهای نظامی به دانشگاه تهران بیان کرد.


پس از پخش فرازهای از فرمایشات مقام معظم رهبری، از نقش پررنگ دانشجویان در تسخیر سفارت آمریکا و تحصن دانشجویان در سال 83 در اعتراض به مرگ 43 کارتن خواب گفته شد.


خبرنگار "خط بیداری" نظر دانشجویان را درباره تشکل‌های دانشجویی پرسید. یکی از دانشجویان در پاسخ به این سوال گفت: فعالیت تشکل‌های دانشجویی خودجوش نیست و تحت تاثیر جریان‌ها و عوامل سیاسی داخلی و خارجی هستند. دانشجوی دیگر نیز عنوان کرد: تشکل‌های دانشجویی از هدف ابتدایی خود دور شدند.


همچنین حسین عبادتی دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق و فعال بسیج دانشجویی، روی خط این برنامه آمد و درباره اهمیت نشریات دانشجویی،‌ ویژگی فعالیت‌های دانشجویی سخن گفت. وی اظهار کرد: دانشگاه و دانشجویان در سال‌های 79 تا 84 پویاتر بودند و فعالیت دانشجویان آن زمان نیز بیشتر بود.


رادیو تهران با برنامه "تولد یک زندگی" در پنجشنبه 16 آذر ساعت 10 به مدت 30 دقیقه به روز دانشجو پرداخت. پس از بیان خلاصه اتفاقات 16 آذر سال 32 حمید روحانی مورخ انقلاب درباره حرکت‌های دانشجویی و شعارهای آنان علیه شاه در دهه 30و 40 سخن گفت. وی 16 آذر را جرقه‌ای برای حرکت‌های انقلابی سال‌های بعد دانست و افزود: اولین تظاهراتی که شعارش همراه با نام امام خمینی بود سال 1342 توسط دانشجویان صورت گرفت.


آروین فرشی نعیم عضو شورای سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران مهمان تلفنی این برنامه درباره جنبش دانشجویی و آرمان‌های ضد استکباری آن گفت: ریشه 16 آذر مبارزه با استکبار است . جنبش دانشجویی قبل از سال 32 آغاز شده بود اما با شهادت این سه دانشجو در آن روز پررنگ‌تر شد. قطعا امروز هم دانشجویان نمی‌توانند در برابر استکبار ساکت بنشینند.


میتن منتظمی فعال دانشجویی دیگر مهمان تلفنی این برنامه بود که در باره جنبش دانشجویی گفت: جنبش دانشجویی از ابتدا استکبار ستیز بوده است. در برهه‌های مختلف با تمام تغییراتی که بر جنبش دانشجویی وارده شده است اما همچنان خوی استکبارستیزی آنها پابرجای مانده است. وی افزود: امروز انقلاب و جمهور یاسلامی در نقطه مطلوب و قابل و قبولی قرار گرفته است. اشکالات فراوانی وجود دارد اما باید امید داشت وبا نقد و ارائه راهکار صحیح مشکلات را رفع کرد.


رادیو اقتصاد به مناسبت روز دانشجو در برنامه "اقتصاد تعطیل نیست" ساعت 17روز جمعه 17 آذر به مدت یک ساعت و سی دقیقه به سراغ تاثیر یادگیری مهارت‌ها در دوران دانشجویی بر کسب و کارهای آینده دانشجویان رفت. خبرنگار اقتصاد تعطیل نیست در ابتدای برنام هبه سراغ خانواده‌هایی رفته بود که فرزندانشان در گذشته دانشجو بودند و درباره کسب و کار فرزندانشان از آنها پرسید که خانواده‌ها در پاسخ به این سوال درخواست ایجاد شغل در کنار تحصیل برای دانشجویان را داشتند.


در ادامه مصطفی صفاری مدرس دانشگاه روی خط تلفن درباره لزوم اشتغال دانشجویان در کنار تحصیل گفت: مقطع کارشناسی دوره علم‌اموزی و بحث‌های نظری است و مقاطع بالاتر باید علم را تبدیل به عمل کرد. وی جدا بودن علم و عمل را مشکل آموزش عالی کشور دانست.


محسن برزگر خلیلی کارآفرین ومدرس دانشگاه دیگر مهمان تلفنی این برنامه بیان کرد: این دیدگاه که دانشجو باید صرفا تحصیل کند اشتباه است، صاحبان کسب و کار فرصت نمی‌دهند کسی به صورت آزمایشی برایشان کار کند. ببهرتین دوران برای کار و مهارت‌آموزی، زمان دانشجویی است.


رادیو سلامت شبکه رادیویی سلامت، پنجشنبه 16 آذر، ساعت ۷:۰۵ دقیقه به مدت ۸۰ دقیقه در برنامه"صبح و زندگی" به موضوع "مهارت زندگی روز دانشجو" پرداخت. در این برنامه از مخاطبین خواسته شد تا یک خاطره شاد از دوران دانشجویی خود بیان کنند. دکتر شریفی جامعه شناس در پاسخ به اسن سوال که چه فعالیت‌هایی در دوران دانشجویی می‌توان انجام داد که در دوره‌های بعدی زندگی نمی‌توان انجام داد گفت: در دوران دانشجویی اولین تجربه‌های بزرگسالی انجام می‌شود. بعد از دوران دانشجویی تحصیل علم ودانش به این صورت سیستماتیک دیگر امکان‌پذیر نیست. همچنین دانشجو به دلیل فراغ بال راحت می‌تواند دغدغه‌های اجتماعی را دنبال کند.


رادیو گفت‌وگو "فردای روشن" عنوان برنامه‌ای است که به مناسبت روز دانشجو از ساعت 12:00 روز پنجشنبه 16 آذر به مدت 60 دقیقه به روی آنتن رفت. مهمانان این برنامه محمد ایرانی فعال دانشجویی، علیرضا نضری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد و مهمان تلفنی این برنامه نیز سجاد ریحانی معاون تحلیل بررسی سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور بودند.


محمد ایرانی بعد از یادآوری واقعه 16 آذر سال 32 در بخش‌هایی از سخنان خود در این برنامه گفت: اولین ویژگی دانشجوی آرمان‌گرای عدالتخواه این است که خنثی بودن را کنار بگذارند. صرف علاقه داشتن به انقلاب اسلامی کافی نیست، باید علاقه هدفمند باشد و طبق این علاقه فعالیت کرد. دانشجویی که اینگونه عمل کند انقلابی است و در مسیر آرمان‌های متعالی اسلامی حرکت می‌کند.


نظری نیز در ادامه این برنامه به واکاوی زمینه سست کوشی دانشجویان پرداخت وافزود: سال 32 جنبش دانشجویی سریع‌تر از دیگر اقشار در برابر سرکوب و استکبار ایستاد. کالایی شدن و سرگرم کننده شدن مراسم روز دانشجو، دانشجویان را از مسیر مطالبه‌گری دور کرده است. در روز دانشجو قرار بود خنثی نبودن و مبارزه با استکبار تبلیغ شود اما سطح این روز در حد یک جشن پایین آمد.


همچنین ریحانی جنبش دانشجویی را موتور محرک جامعه دانست و ادامه داد: یکی از آسیب‌های جنبش دانشجویی این است که دستخوش تغییرات شده است و نگاه‌های سیاسی باعث شده بدنه جریان دانشجویی ضعیف شود. نباید از همه دانشجویان انتظار داشت فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی انجام دهند.


وی افزود: دانشجویان باید فراتر از اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی صحببت کنند. حرکت جنبش دانشجویی دچار کلیشه شده است اما همین جنبش دانشجویی اگر احساس نیاز کند و دغدغه داشته باشد قطعا نقش‌آفرینی می‌کند.


ریحانی درباره مراسم روز دانشجو در دانشگاه سیستان وبلوچستان بیان کرد: حرف‌هایی که مسئول بسیج دانشجویی این دانشگاه قرار بود بگوید با دسته‌بندی‌های انجام شده همخوانی نداشت و قرار بود مشکلات مردمی مطرح شود. 16 آذر تنها فرصتی است که رییس جمهور به دانشجویان اجازه صحبت می‌دهد و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی باید حق سخن گفتن داشته باشند.


رادیو معارف از آنجا که مشارکت سیاسی از مهم ترین و اساسی ترین مطالبات دانشجویی کشور است، نظام اسلامی نیز همواره بر ضرورت فعالیت سیاسی دانشجویان و مشارکت فعال و مثبت آنان در مباحث سیاسی تاکید دارد. در همین راستا برنامه"دانشجو" مورخ نهم آذر ۹۶ با حضور دکتر کرمی به موضوع "نقش دانشجویان در مشارکتهای سیاسی" خواهد پرداخت . محمدعلی نبی‌نژاد، حسین برزویی، محسن ذاکری، مرتضی رضوی، حسین تبریزیان و علی عزیزی از دانشجویان حاضر در این برنامه بودند.


اهم صحبت‌هایی که دانشجویان در این برنامه مطرح کردند بعه شرح زیر است: دانشجو باید کار سیاسی بکند و به مسائل سیاسی ورود کند. دانشجویان بی‌هدف شده‌اند. دانشجو باید در تخصصی که دارد وارد مسائل سیاسی شود. دانشجو باید در مسائل کشور دخالت کند و درکی از موقعیت کشور داشته باشد. دانشجویان باید قبل از مسائل سیاسی از بنیاد و ریشه‌ براساس دین برخوردار باشد.


دکتر کرمی نیز در بخش‌هایی از سخنان خود گفتکم دانشجویان باید بررسی کنند کسانی که کار سیاسی می کنند برای بقا اسلام و انقلاب اسلامی است یا خیر؟ سیاست به معنای دعوا نیست، به معنای دانش و تدبیر و شناخت است. پس دانشجویان باید با شناخت کامل از مسائل و اطاعت از ولایت فقیه در برنامه های سیاسی شرکت کنند. فعالیت سیاسی یعنی حفظ دین.


رادیو نمایش اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش به مناسبت روز دانشجو پنج شنبه 16 آذر ساعت 6:30 نمایشی با عنوان "روزها تنهایی" را به کارگردانی رضا عمرانی و نویسندگی محمدرضا زندی به روی آنتن برد. موضوع این نمایش داستان دانشجویان مبارز و معترض در جریانات 16 آذر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته