دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1396 - 10:00
تکرار/نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

داعش در ضعیف‌ترین وضعیت میدانی در افغانستان قرار دارد

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: البته برخی از کشورهایی که شوربختانه با دخالت‌های عربستان درگیر بیماری افراطی گری شدند باید از ریشه معالجه شوند که این امر نیاز به کار علمی و آموزشی دارد.
کد خبر : 239178

سید کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، با اشاره به وضعیت داعش در منطقه و فعالیت آن در افغانستان و پاکستان گفت: گروه تروریستی داعش، با هدف ایجاد یک دولت اسلامی در عراق و شام از راه قتل و ارعاب تشکیل شد.


وی با بیان اینکه این گروه با روش‌های مختلف، بخش قابل‌توجهی از سوریه و عراق را اشغال کرد و در نهایت دولت و ملت سوریه، عراق و حشد‌الشعبی و بر اساس درخواست این دو کشور، با کمک ایران، پس از چند سال، از لحاظ میدانی بر داعش غلبه کرده و آن را شکست دادند، افزود: داعش یک تفکر است البته نه تنها داعش بلکه افراط‌گرایی اسلامی و همه گروه‌های تکفیری که همه را جز خود کافر می‌بینند یک فکر و ایدئولوژی و جهان‌بینی است که ریشه در وهابیت داشته و در عربستان رواج دارد.


نماینده مردم شهرستان‌های تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عربستان سال‌های سال با استفاده از دلارهای نفتی این نوع تفکر و نگرش را از طریق سرمایه‌گذاری در مدارس علمیه‌ی کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان و دیگر نقاط جهان اسلام رواج داده است، ادامه داد: این بذرهایی است که عربستان کاشته و طبیعتا اگر وضعیت مساعد باشد بذر رشد می‌کند مانند حشراتی که تخم‌گذاری می‌کنند پس از مدتی که شرایط مناسب باشند این‌ها تکثیر می‌شوند و افراد را آزار می‌دهند.


وی با بیان اینکه باید ریشه‌ و خاستگاه ایدوئولوژی افراطی‌گرایی مورد توجه قرار گیرد که از نظر من عربستان و برخی کشورهای مرتجع منطقه منشا آن هستند، افزود: البته برخی از کشورهایی است که شوربختانه با دخالت‌های عربستان درگیر این بیماری شدند باید از ریشه معالجه شوند که این امر نیاز به کار علمی و آموزشی دارد.


نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این موضوع باید از اول دبستان و از طریق کتب درسی اصلاح شود تا بتوانند با این سرطان و مشکلات تکفیری مبارزه کنند، ادامه داد: در غیراین صورت اگر در هر جای دیگر ناامنی پیش آید و دولت و حاکمیت قوی‌ای وجود نداشته باشد و گروه‌ها درگیر شوند و این ایدئولوژی‌ها رشد کنند و آثار مخربی هم داشته باشد.


دهقانی فیروز آبادی با اشاره به حضور داعش در افغانستان و پاکستان با بیان اینکه از دید میدانی داعش در این کشورها نیز در ضعیف‌ترین وضعیت میدانی است و البته این گروه‌های تکفیری تنها یک بخش کار هستند، توضیح داد: هنگامی‌که این گروه‌ها شکل گرفتند کشورهایی مانند عربستان و کشورهای منطقه به این گروه‌ها کمک تسلیحاتی و مالی و رسانه‌ای کردند و غربی‌ها در ایجاد و بهره‌برداری آن اثر گذاشتند و بهره‌برداری کردند که نباید این‌ها را نادیده بگیریم.


وی با بیان اینکه کسانی هم وجود دارند که منافعشان در این درگیری‌ها و دامن زدن به فعالیت گروه‌های تروریستی است، تصریح کرد: برخی کشورها تنها به فکر سود خود و فروش اسلحه هستند، اما ایران باید خردمندانه عمل کند. در این زمینه باید هرچه زودتر برای حل بحران‌های منطقه همه پای میز مذاکره بنشینند و گفت‌وگو را مبنای کار قرار دهند.


نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برنامه کمیسیون متبوعش در خصوص تهدیدات برخی کشورهای منطقه گفت: ما در جلسات مختلف، دگرگونی ها را پیگیری می‌کنیم و این احتمال را می‌دهیم که دستگاه‌های متولی امنیت کشور و نیروهای مسلح به دقت توانایی رصد تهدیدکنندگان جمهوری اسلامی ایران را داشته و آمادگی لازم برای پاسخگویی در برابر هر نوع تهدیدی را داریم.


دهقانی فیروز آبادی در پایان گفت: استراتژی ایران دفاعی است و راهبرد دفاعی‌مان نیز به بهترین شکل سازمان‌دهی شده است که در صورت هر تهدیدی در هر سطحی، پاسخ مناسب داده خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته