دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1396 - 11:00

نانوجوهر فلورسانس برای تولید الگوی ضدجعل

محققان چینی با استفاده از نانوذرات، موفق به تولید جوهر فلورسانسی شدند که از آن می‌توان برای ایجاد الگوهای ضدجعل استفاده کرد.
کد خبر : 238412

به گزارش گروه علم و فناوری آنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، فناوری‌های ضدجعل می‌توانند پیچیده باشند. جوهرهای فلورسانس برای استفاده در این فناوری از مزیت ارزان بودن و سهولت کاربرد برخوردار هستند؛ بنابراین، پژوهشگران به دنبال استفاده از این جوهرها برای توسعه فناوری ضدجعل هستند.


چونگ‌یونگ بی، ژان شی و همکارانش موفق به تولید نانوذرات «LaVO4» تقویت شده با لانتانیوم شدند که می‌توان از آن برای ساخت جوهر ضدجعل استفاده کرد. این جوهر امکان تشخیص اثر انگشت را فراهم خواهد کرد.


این گروه تحقیقاتی از راکتور ماکرویوو برای تولید این نانوذرات استفاده کردند. این نانوذرات از ترکیب کلریدهای لانتانیوم (LaCl3,EuCl3 یا DyCl3)، پلی‌اکریل اسید (PAA) به عنوان سورفاکتانت و Na3Vo4.12H2O در فاز آبی تولید می‌شود.


این نانوذرات بعد از سنتز به صورت بلوری است و دارای میانگین ابعاد 43 نانومتر هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نانوذرات در اثر برانگیختی زیر نور فرابنفش، خواص فلورسانس عالی دارند. نانوذرات تقویت شده با یوروپیوم تابش رنگ قرمز دارد و درصورت تقویت با دیسپورسیوم، تابش به رنگ سفید خواهد شد.


محققان این پروژه از محلول آبی نانوذرات به عنوان جوهر فلورسانس استفاده کرده است و این جوهر به‌منظور چاپ الگوهای ضدجعل استفاده می‌شود. الگویی که با این نانوذرات تولید می‌شود با کمک دوربین تلفن‌ هوشمند قابل تائید است. علاوه‌ بر این، این نانوذرات سنتز شده را می‌توان به صورت پودر با یک برس روی سطح قرار داد و با این کار اثری منحصر به فرد ایجاد می‌شود که با استفاده از تابش نور فرابنفش قابل شناسایی و تشخیص است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته