دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1396 - 08:49

راه‌اندازی سیستم «اعتبار اجتماعی» در چین

کشور چین قصد دارد سیستم اعتبار اجتماعی، را که به طور رسمی «امتیاز اعتباری اجتماعی» نام دارد، تا سال 2020 راه‌اندازی کند. سیستم اعتبار اجتماعی کشور چین، ارزش انسان‌ها را محک می‌زند.
کد خبر : 237898

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Futurism، در سال 2014، این ایده در سندی از شورای دولت چین منتشر شد. این سیستم یک تکنولوژی بسیار پیشرفته برای ذهن‌های امروزی است که گویی از دل کتاب‌های علمی تخیلی بیرون آمده است.


سیستم اعتبار اجتماعی نسبتا ساده است. به هر شهروند چینی، که الان دارای یک شماره خاص است، امتیازی داده می‌شود که جزو سوابق عمومی فرد حساب می‌شود و هر کسی می‌تواند آن را ببیند. امتیاز شهروندان با توجه به رفتار اجتماعی فرد، هزینه‌هایی که می‌کنند، چگونگی پرداخت قبوض و تعاملات اجتماعی آنها، داده می‌شود. این امتیازها اساس اعتماد آن شخص خواهد بود که این رتبه‌بندی نیز به صورت عمومی انجام می‌شود و همه می‌توانند آن را ببینند.


امتیاز هر شهروند بر شایستگی او برای دریافت برخی از خدمات از جمله مشاغل و وام‌ها تاثیر می‌گذارد. همچنین امتیاز شهروندی بر مدارسی که کودکان آنها می‌روند، نیز تاثیرگذار است.


سیستم اعتبار اجتماعی چین شبیه به داستان یکی از قسمت‌های فصل سوم سریال «آینه‌های سیاه» است اما چین نشان داده است که واقعیت تاریک‌تر از داستان‌های علمی تخیلی است.


این سرویس تا سال 2020 به طور کامل راه‌اندازی نخواهد شد اما در حال حاضر دولت چین قسمتی از آن را روی برخی از داوطلبان شرکت‌های خصوصی اعمال کرده است تا اشکالات و جزئیات الگوریتم مورد نیاز برای چنین سیستم مبتنی بر داده و بزرگی را مشخص کند و آنها را برطرف کند.


نمره هر شهروند بین 300 تا 850 است و به پنج زیرگروه تقسیم می‌شود که شامل ارتباطات اجتماعی، رفتار مصرفی، امنیت، ثروت و انطباق می‌شود.


طرفداران سیستم اعتبار اجتماعی این را فرصتی برای اصلاح برخی از خدمات دولتی می‌دانند و برخی بر این باورند که این سیستم به شهروندان چینی امکان دسترسی زیادی را به خدمات مالی می‌دهد. دولت چین بر این باور است که سیستم اعتبار جهانی به افراد قابل اعتماد اجازه می‌دهد که به‌راحتی به هر چیزی دسترسی داشته باشند و انجام کوچک‌ترین کارها را برای افراد غیرقابل اعتماد سخت‌تر می‌کند.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته