رونق دوباره نوار کاست در دنیای موسیقی توسط یک هلندی
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از ABCNews، نوار کاست به شکلی غیرمنتظره با اقبال مجدد روبهرو شده و فروش آن در جهان از هر رسانه دیگر موسیقی بیشتر است.
توماس بائر، موسیقی دوست ۳۶ ساله هلندی، صاحب آخرین کارخانه تولید نوار کاست در اروپاست. این کارخانه در سالهای اوج خود در دهه هشتاد میلادی، ۴۰۰ هزار نوار کاست در سال تولید میکرد. اما در سال ۲۰۱۴ کل تولید کارخانه ۲۰۰۰ نوار کاست بود. توماس بائر به طور اتفاقی این کارخانه را خریده است.
توماس بائر به طور اتفاقی متوجه شد که کارخانه را به فروش گذاشتهاند. سپس از روی کنجکاوی با صاحب کارخانه تماس گرفت تا ببیند دستگاهها چطور کار میکنند و در نهایت کارخانه را خرید. او این کار به صورت تفنن شروع کرد، اما اکنون برایش به کاری تمام وقت تبدیل شده است.
توماس بائر میگوید: «10 یا هشت سال پیش من تصمیم گرفتم در حوزه تعمیر وسایل قدیمی پخش موسیقی کار کنم. این حرفه در جامعه امروز رو به زوال است و کسی دیگر به سراغ آن نمیرود. به همین دلیل هم هست که این قدر در این کار موفق بودهام».
چالش کارکردن با دستگاههایی که بیش از دو دهه از عمرشان میگذرد
بازار نوار کاست هم مثل بازار صفحه گرامافون دوباره رونق گرفته است. عدهای دوست دارند با روش قدیمی به موسیقی گوش کنند.
برخی از گروههای موسیقی، لینک فروش نوار کاست را هم در کنار لینک داونلود قرار میدهند، چون معتقدند که وجود شیئی فیزیکی باعث میشود مردم بیشتر برای موسیقیشان ارزش قائل شوند. توماس میگوید که اگر مواظب کارکرد درست دستگاهها باشید کیفیت موسیقی افت نخواهد کرد. اما کارکردن با ماشینی که ۲۵ سال از عمرش میگذرد گاهی بسیار چالشبرانگیز است.
توماس بائور در این باره میگوید: «وقتی وضعیت ماشین روبهراه است هر ساعت ۴۰۰ نوار کاست تولید میکند. دیروز تمام وقت فقط ۸۰۰ کاست را درست کردم چون دستگاه درست کار نمیکرد و نتوانستم مشکل را به سرعت حل کنم. چند نوار کاست خراب شد و مجبور شدم خط تولید را متوقف کنم تا ببینم مشکل چیست و چه تعمیری باید انجام شود. پس از تعمیر آزمایش کردم تا مطمئن شوم ماشین درست کار میکند. بعضی قطعات یدکی دیگر وجود ندارد و من باید به دنبال جایگزین بگردم. بعضی وقتها برای تعمیر ماشینآلات باید طناب و پلاستیک به کار ببرم. وقتی مواد لازم در دست نیست باید مشکلات را به طریقی حل کرد».
توماس کارخانه را به قیمت یک ماشین نو خرید و برای پرداخت پول با صاحب قبلی به توافق خوبی رسید. صاحب قبلی به دنبال کسی بود که به این کسب و کار علاقه قلبی داشته باشد.
انتهای پیام/