دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1396 - 12:04
قالیباف در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله:

بسیج در عرصه‌های مختلف باید فارغ از هر گونه مرزبندی عمل کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چطور می‌شود استقلال کشور در گرو تولید باشد ولی کشور تولید نداشته‌باشد، کشوری می‌تواند استقلالش را حفظ کند که مولد باشد.
کد خبر : 236146

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد باقر قالیباف در میان دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله به مناسبت هفته بسیج گفت: بسیج رمز موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما جایی بهتر از بسیج نداریم.


او ادامه داد: بسیج تشکل یا سازمان نظامی نیست، یکی از ظلم‌ها به بسیج همین رویکرد است. علت این رویکرد گاهی خودمان بودیم که از سر ندانم کاری بسیج را این گونه معرفی کردیم. برخی اوقات هم دشمنان قسم خورده این آب و خاک این گونه بسیج را معرفی کردند، چرا که ترس اصلی آنها از فرهنگ اصیل، پر خیر و برکت، اسلام محور، آزادی‌خواه بسیج بود.


شهردار سابق تهران ادامه داد: این فرهنگ می‌تواند استقلال کشور را ضمانت و کند و این واقعیتی است که باعث بسیج هراسی در جامعه شده است.


قالیباف گفت:‌ زمانی ما برای حفظ نظام جمهوری اسلامی، اقدامات نظامی انجام دادیم اما امروز دشمنان قسم‌خورده انقلاب برای گول زدن افکار عمومی بسیج را یک تشکیلات نظامی معرفی می‌کنند، متاسفانه در خیلی از جاها این رویکرد مورد پذیرش قرار گرفته است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بسیج تبلور سازمان‌یافته مردم در همه عرصه‌ها است. این تعریف اصلی بسیج است در کنار تمام تعاریف زیبای حضرت امام و حضرت آقا و خیلی از شعرا و اندیشمندان باید بسیج را این گونه بشناسیم، انقلاب اسلامی از دو رکن اسلام سیاسی که حضرت امام آن را معرفی کرده بود و رکن مردم برخوردار است وقتی می‌گوییم مردم یعنی همه کسانی که در سایه نظام جمهوری اسلامی ایران با هر سلیقه و مذهب زندگی می‌کنند، یعنی هیچ استثنایی وجود ندارد اگر کسی استثنا گذاشت مردم باور و دوست‌دار انقلاب و آرمان‌های انقلاب نیست، تبلور این مردم و ویژگی این مردم در همه ابعاد باید در بسیج وجود داشته باشد.


او گفت: هر که بسیج را به دلایل مختلف کوچک کرد و خواست خالص‌سازی کند کمکی به انقلاب نکرد. بسیج روزی که شکل گرفت و فرمان امام در این زمینه صادر شده بود، جنگی وجود نداشت و تنها چیزی که بسیج به آن فکر نمی‌کرد این بود که روزی جنگ شود و به جبهه برود. آغاز فعالیت‌های بسیج در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و کشاورزی بود چون آن روزها در آغاز انقلاب اینها موضوعات اصلی انقلاب بودند. وقتی جنگ شد بسیج ناگزیر به عرصه آمد و با همه توفیقی که به دست آورد تبلور عینی اراده مردم در میدان جنگ بود.


قالیباف ادامه داد: گاهی ما موضوعات را بد تعریف می‌کنیم یا بد بازتولید می‌کنیم خیلی از جوانان امروز فکر می‌کنند که بسیجیان در ابتدای جنگ متدین، انقلابی و نمازخوان بودند، در صورتی که این گونه نبود و همین توده‌های مردم بودند که به جبهه رفته بودند. عده‌ای حتی خیلی از واجبات را نمی‌دانستند و در ادای آن کوتاهی می‌کردند. من همگی اینها را در جبهه دیده‌ام، این افراد با همه عیب و نقصی که داشتند بعد از سه ماه چنان تحولی در آنها رخ می‌داد که همان انتظاراتی که شما امروز دارید برآورده می‌کنند. همگی آنها در صراط مستقیم قرار می‌گرفتند و محیط جبهه به قطعه‌ای از بهشت تبدیل شده بود، کسی دروغ نمی‌گفت و بی‌اعتمادی وجود نداشت.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در 5-6 ماه اول جنگ فضای حاکم مبتنی‌ بر فرهنگ انقلابی نبود. خیلی از کد رمزهایی که قرائت می‌شد متناسب با فرهنگ انقلاب اسلامی نبود، حتی به جای اذان صبح در جبهه اهواز صدای فلان خواننده زن قبل از انقلاب در خاکریز اول جبهه پشت بلندگو به گوش می‌رسید.


قالیباف افزود: بسیج با همه این فراز و نشیب‌ها توانست بزرگترین موفقیت‌های آن روز را به دست آورد. رادیو بی بی سی در آن زمان به این موضوع می‌پرداخت که تنها رمز پیروزی ایرانی‌ها این است که از مرگ نمی‌ترسند، ولی عراقی‌ها از مرگ می‌ترسند چرا که آنها فرهنگ شهادت را نمی‌شناختند.


او ادامه داد: بسیجیان جان و مال خود را متعلق به خدا می‌دانستند و زندگی را این طور معنا می‌کردند وقتی شهید می‌شدند و تشییع می‌شدند ده‌ها جوان دیگر به جبهه‌ها می‌رفتند.


او گفت:‌ اشکال از زمانی شروع شد که کسانی در این کشور پیدا شدند و این فرهنگ را جا انداختند که اگر بسیجیان در حوزه دفاع مقدس کارآمد بودند امروز نمی‌توانند از عهده اقتصاد و یا سایر حوزه‌ها برآیند چرا که تخصص و سواد آن را ندارند و نمی‌توان اداره امور در سطوح مختلف را به این افراد سپرد . چرا که این دیگر جبهه نیست و احتیاج به علم و تجربه دارد. مگر موضوعی پیچیده‌تر از حوزه نظامی در علوم مختلف داریم؟


او تاکید کرد: چطور می‌شود استقلال کشور در گرو تولید باشد ولی کشوری تولید نداشته باشد، کشوری می‌تواند استقلالش را حفظ کند که مولد باشد، اگر تولید نباشد کشورهای اسلامی هم نمی‌توانند استقلال داشته باشند. برای تولید باید مهارت، ثروت، قدرت، معرفت و منزلت مد نظر قرارگیرد و در مبادی مختلف تبدیل هر کدام از این امور به دیگری در اولویت باشد مثلا وقتی می‌گوییم می‌خواهیم به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنیم معرفت را باید به ثروت تبدیل کنیم.


قالیباف گفت: متاسفانه خیلی از کارها در این مسیر نیست. عده‌ای از دهه هفتاد تا امروز به دنبال محدود کردن بسیج رفتند و فقط کارهای محدود دفاعی را به عهده بسیج گذاشتند، آنها تلاش و تئوریزه کردند که مردم را نسبت به بسیج نگران کنند و آنها را تافته جدا بافته از مردم معرفی کنند. متاسفانه ما هم در هدف و روش و استفاده از ابزار دچار اشکالاتی هستیم، راهبرد درست آن است که هم روش، هدف و ابزار فرزند زمانه خویش باشد.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ مثلا در زلزله اخیر استفاده از ابزار پیشرفته و نوع روش‌ها و رویکردها توانست یک حرکت اجتماعی بزرگی بیافریند و جریان‌های مختلف را به سمت کمک به مردم حرکت دهد اینها همگی مایه افتخار است. بسیج هم باید از همه سلایق حمایت کند چرا که انقلابی‌گری همین است دشمنان قسم خورده ما آنقدر حرفه‌ای عمل می‌کنند تا هراس از بسیج را در جامعه تزریق کنند. ما باید با این فرهنگ مقابله کنیم البته نباید فقط به رسانه‌ها تکیه کنیم باید در عمل در قلب مردم جا بگیریم و اگر کسی مشکلی پیدا کرد و در عرصه‌ای مستاصل شد اولین چیزی که در ناخودآگاهش نقش می‌بنند بسیج باشد.


او گفت:‌ این حرکت باید از بالا به پایین باشد. باید فضا آنقدر باز باشد که هر کس با خلاقیت‌های مختلف در این مسیر گام بردارد اگر این گونه باشیم می‌توانیم به موفقیت برسیم.


او به بیان خاطره‌ای از مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: زمانی که بنده وارد نیروی انتظامی شدم به خدمت رهبری رسیدم ایشان فرمودند حال که شما مشغول به این مسئولیت شدید موضوع امنیت یک موضوع اساسی است، باید مانند خورشیدی باشید که وقتی صبح طلوع می‌کند بر همه بندگانش بتابد. ممکن است عده‌ای از شب تا صبح آنقدر معصیت کرده باشند که خسته باشند یا آنقدر ذکر خدا گفته باشند که باز هم خسته باشند وقتی خورشید طلوع کند و بتابد بر همگی اینها باید بتابد و استثنایی نباشد. غیر از اندک افرادی که مجرم‌اند آن هم به اندازه جرمشان و در حد قانون با آنها برخورد شود، این گونه نباشد که سایه جرم پدر به فرزندش و اعضای خانواده‌اش برسد. من معتقدم بسیج در عرصه‌های مختلف باید فارغ از هر گونه مرزبندی عمل کند.


او تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است و دیگر آمریکا و دیگر قدرت‌ها نمی‌توانند برای جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرند و باید در بقیه عرصه‌ها نیز این گونه باشیم و با ظلم مقابله کنیم. این بزرگترین خط قرمز ما است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته