دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1396 - 20:15

اعتراض انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به شهریه کارشناسی ارشد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به اخذ شهریه از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه به بهانه‌های مختلف، نامه‌ای خطاب به رییس دانشگاه نوشت.
کد خبر : 235772

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،در متن این نامه که خطاب به صدوق، رییس دانشگاه شهید بهشتی، منتشر شده آمده است:متاسفانه با خبر شدیم بار دیگر دانشگاه شهید بهشتی از دانشجویان کارشناسی ارشد روزانه هزینه‌های گزافی تحت عنوان دروس پیش نیاز و جبرانی دریافت می‌کند و موجب اعتراض دانشجویان شده است. لازم به ذکر است طبق اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است تحصیلات عالی را به طور رایگان گسترش دهد و بدین ترتیب طلب 174 هزار تومان برای هر واحد دروس جبرانی که نه بدلیل ضعف علمی دانشجو بلکه تنها با تصمیم دانشگاه به دانشجویان ارشد تحمیل شده است، خلاف قانون اساسی است.


انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در نامه از نقض آشکار قانون اعتراض کرده و ادامه می‌دهد: از این رو مسئله اخذ شهریه از دانشجویان روزانه تحت هر عنوانی که در آیین‌نامه آموزشی مصوبه وزارت علوم آمده، نقض آشکار قانون اساسی است. هر چند در آیین‌نامه مذکور، در مورد اخذ یا عدم اخذ شهریه، به دانشگاه اختیار داده شده و حتی نسبت به مبلغ شهریه نیز توضیحی داده نشده و تصمیم را بر عهده هیات امنای دانشگاه قرار داده است. در نتیجه حتی اگر اخذ شهریه قانونی تلقی شود، مبلغ 174 هزار تومان برای هر واحد خارج از عرف بوده و غیراخلاقی و ناعادلانه می‌باشد.


این تشکل دانشجو خطاب به ریاست دانشگاه شهید بهشتی آورده است: چنانچه مستحضرید دانشگاه صنعتی شریف برای هر واحد 30 هزار تومان در نظر گرفته و هنوز اقدام به اخذ شهریه نکرده و دانشگاه تربیت مدرس اقدام به حذف کلیه شهریه‌ها نموده است و ما هم به عنوان تشکلی که مدعی حمایت از دانشجویان است از جنابعالی خواستار حذف شهریه‌های مذکور می‌باشیم. شایان ذکر است در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش در قسمت توضیحات نیز هیچ صحبتی در مورد این مساله نشده است و دانشجویان می‌توانستند دانشگاه شهید بهشتی را اولویت بعدی خود قرار دهند.


در ادامه این نامه آمده است: جدای از غیرقانونی بودن این شهریه، دانشجویانی وجود دارند که توان پرداخت هزینه را نداشته و با نیت تحصیل رایگان به دانشگاه بهشتی آمده‌اند و به دور از اخلاق اسلامی است که آنها ملزم به پرداخت مبلغی شوند که قبل از ورود به دانشگاه و انتخاب واحد اطلاعی از آن نداشتند. همچنین آقای سلیمی عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش مجلس نیز در مصاحبه با روزنامه همشهری بر غیر قانونی بودن این مساله تاکید کرده‌اند، فلذا واحد اجتماعی انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی از شما تقاضا دارد به طور ویژه به این مساله ورود پیدا کرده و ضمن شفاف‌سازی پاسخگوی سوالات و اعتراضات دانشجویان باشید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته