دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1396 - 14:15

ساخت ماشین توهم با هوش مصنوعی

محققان با استفاده از ترفندهای هوش مصنوعی گوگل و یک هدست واقعیت مجازی، دستگاهی به نام «ماشین توهم» ساخته‌اند.
کد خبر : 235630

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا به نقل از ScienceAlert، دانشمندان چند سالی برای ساخت ماشین توهم‌زا زمان صرف کرده‌اند. محققان امیداورند با استفاده از این ماشین بتوانند روند دقیق پردازش مغر و نحوه درک مغز از محیط اطراف را بررسی کنند و دریابند که آیا تفاوتی میان واقعیت و توهم وجود دارد.


آیا واقعیت تنها نوعی خاصی از توهم است؟ محققان دانشگاه ساسکس می‌خواستند جواب این سوال را پیدا کنند بنابراین به فکر ساخت دستگاه توهم بصری افتادند.


دانشمندان تاثیر دستگاه توهم و داروهای روان‌گردان روی مغز کاربر را باهم مقایسه کردند. آنیل ست، یکی از سرپرستان این پروژه، در این باره گفت: «همه ما همیشه در حال توهم زدن هستیم اما وقتی همگی درباره توهمات‌مان توافق داریم آن را واقعیت می‌نامیم».


در واقع توهم در مطالعه مغز بسیار مفید واقع می‌شود چرا که آنها مکانیسمی را که باعث می‌شود مغز از روند همیشگی خود خارج شود را نشان می‌دهند.


با این وجود خوراندن دارو یا قارچ جادویی به بیماران نه تنها اخلاقی نیست، بلکه مفید هم واقع نمی‌شود. در واقع چنین داروهایی ترکیب شیمیایی مغز را به هم می‌ریزد و این امر باعث می‌شود که تشخیص تاثیرات بصری بر مغز دشوارتر شود.


سیستم رویای عمیق گوگل از یک سیستم عصبی برای تشخیص الگوها و ویژگی‌های تصاویر استفاده می‌کند. سپس سیستم رویای عمیق با شدت بخشیدن به تشخیص الگوی تصاویر، به ما نشان می‌دهد که مغز در هنگام نشئگی چگونه دنیای اطراف را درک می‌کند، به طوری که شروع به تصور کردن چیزهایی می‌کنیم که واقعا وجود ندارند.


سیستم رویای عمیق در ابتدا با مجموعه‌ای از تصاویر سگ آموزش دیده است بنابراین اغلب در تصاویر و ویدیوهای ورودی الگوی یا تصویر سگ را تشخیص می‌دهد. دیوید شوارتزمن، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، در این باره گفت: «مردم همیشه پس از انجام تست از ما می‌پرسند که چرا انقدر توهم سگ دیده‌اند».


دانشمندان از یک نسخه اصلاح‌شده رویای عمیق استفاده کردند تا ویدیوهای منظره‌نما از کمپ دانشگاه را پردازش کند. سپس آن را به 12 داوطلب نشان دادند و دریافتند که توهم بصری آنها مشابه توهم بصری ناشی از «سیلوسیبین»، ماده فعال در قارچ جادویی، است.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته