دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1396 - 15:15

راه‌اندازی ایستگاه پلیس هوشمند در چین

حدود 20 روز پیش چین اعلام کرد که قصد راه‌اندازی یک ایستگاه پلیس مبتنی بر هوش مصنوعی و خودکار را در یکی از شهرهای بزرگش دارد. این اقدام چین در راستای هدف این کشور در تبدیل شدن به پیشگام هوش مصنوعی تا سال 2030 است.
کد خبر : 235609

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، چین روز هفتم نوامبر (16 آبان) اعلام کرد که می‌خواهد ایستگاه پلیسی را با کمک هوش مصنوعی در شهر ووهان، یکی از شهرهای بزرگ این کشور، راه‌اندازی کند. این ایستگاه پلیس به احتمال خیلی زیاد وظیفه راهنمایی وسایل نقلیه و رانندگان را به عهده خواهد داشت و به نظر می‌رسد که چیزی شبیه به دپارتمان وسایل موتوری آمریکا (DMV) باشد تا یک ایستگاه ربوکاپ.


براساس گزارش بخش اقتصادی چین، این ایستگاه پلیس قرار است محیط شبیه‌سازی شده در اختیار کسانی قرار دهد که می‌خواهند در آزمون رانندگی شرکت کنند. این ایستگاه همچنین خدمات محدودی را نیز در زمینه راهنمایی و رانندگی ارائه خواهد کرد.


قرار است فناوری پیشرفته تشخیص چهره که توسط شرکت چینی «تنسنت» طراحی شده است، در این ایستگاه پلیس برای تشخیص شهروندان مورد استفاده قرار گیرد. تنسنت در زمینه ارائه خدمات شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های گروهی، پورتال‌های وب، تجارت الکترونیک، آنتی ویروس‌ها، مرورگر وب، بازی‌های چندنفره آنلاین و خدمات ارزش افزوده مخابرات فعالیت می‌کند.


با کمک این فناوری، دیگر نیازی نیست که کاربران ساعت‌ها در ایستگاه‌های پلیس برای ثبت نام یا دانلود اپلیکیشن‌های مربوط به راهنمایی و رانندگی منتظر بنشینند. هوش مصنوعی با کمک این فناوری به محض اینکه صورت شهروندی را می‌بیند، به تمام اطلاعات شخصی وی دسترسی می‌یابد.


ماموریت خودکار؟


در وهله اول به نظر می‌رسد که ایستگاه پلیس هوش مصنوعی خدمات جدیدی را به خدمات زیربنایی چین اضافه کند. از آنجا که خدمات عمومی 24 ساعته و هفت روز هفته، با وجود کادر انسانی عملا طاقت‌فرساست، با سخت‌افزاری شدن این پروسه خیلی از چالش‌ها از بین خواهند رفت و خطاهای ناشی از نیروی انسانی و خرابی‌های مبتنی بر وب کاهش خواهند یافت. در صورت موفقیت ایستگاه پلیس هوش مصنوعی، این پروژه می‌تواند به توسعه تسهیلات اضافی خودکار دیگری نیز در چین یا خارج از کشور منجر شود.


با این حال از آنجا که این ایستگاه‌های فناورانه می‌تواند مزیت‌های زیادی برای مراجعه کنندگان داشته باشد، بحث‌های زیادی را نیز در مورد نحوه پیشرفت علم رباتیک و سیستم‌های خودمختار و تاثیر آن در جامعه به ویژه در محیط‌های کاری مطرح کرده است.


سوالاتی که در این زمینه مطرح شده، این بوده که اگر قرار باشد همه کارها اتوماتیک یا ماشینی شوند، تکلیف انسان‌ها چه می‌شود؟ آیا مجبورند فقیر شوند؟ آیا یک زیرساخت خودکار برای بشریت، جامعه را به سمت بشردوستی و بدون شکاف طبقاتی هدایت خواهد کرد یا برعکس فاصله طبقاتی میان افراد متمول و افراد عادی را افزایش خواهد داد؟


بسیاری از مطالعات، پیشرفت جهانی غیرمنتظره‌ای را در مورد کارهای خودکار پیش‌بینی کرده‌اند. در سال 2013، محققان دانشگاه آکسفورد پیش‌بینی کردند 47 درصد از شغل‌های آمریکایی ظرف 20 سال آینده خودکار خواهند شد. در سال 2016 نیز شرکت فارستر پیش‌بینی کرد که فناوری‌های شناختی تا سال 2025 بیش از هفت درصد از شغل‌های آمریکا را به دست خواهند گرفت.


منبع: جی پلاس


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب