دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1396 - 11:29
معاون فرهنگی دانشگاه تهران:

زبان مشترک فرهنگ در دانشگاه‌ها شکل نگرفته است

دکتر مجید سرسنگی با انتقاد از هزینه بودجه فرهنگی کشور و دانشگاه در جای نامناسب خود گفت: حوزه فرهنگ یک حوزه عمومی نیست که هر کسی با هر تخصصی بیاید و در آن مدیر شود، این آسیبی است که همه این سال‌ها حوزه فرهنگ از آن رنج برده است.
کد خبر : 233917

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجید سرسنگی در نشست خبری اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران که صبح امروز در این دانشگاه برگزار شد، با تبریک اعیاد پیش‌رو و اظهار تاسف از زلزله غرب کشور و تسلیت به جان باختگان این حادثه گفت:‌ امیدوارم این حادثه درس عبرتی برای مسئولان این حوزه باشد و ستادهای بحران ما طوری ساماندهی شوند که دیگر سردرگمی‌هایی که وجود داشته، کمتر شود. امیدوارم در چنین مسائلی دیگر دعوای سیاسی را فراموش کنیم و سیاست‌مداران ما در این اتفاقات به خود استراحت داده و اجازه دهند مردم با این حرف‌ها بیشتر متحمل رنج نشوند.


سرسنگی از فعالیت‌های فرهنگی و سپردن این حوزه به مدیران ناکارآمد انتقاد کرد و گفت: ممکن است کارهای زیادی در حوزه فرهنگ هم کرده باشیم اما متاسفانه در انبار فرهنگ نرفته است. مملکت ما بودجه خوبی هر سال در حوزه فرهنگ دارد که در جای مناسب خود خرج نمی‌شود. در دانشگاه‌ها راجع به فرهنگ زیاد صحبت می‌کنیم اما هنوز فرهنگ در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته نشده و تعریف‌مان از آن نادرست است. زبان مشترک از فرهنگ در دانشگاه‌ها شکل نگرفته است، بعضی‌ها فکر می‌کنند که کار فرهنگی در دانشگاه‌ها یعنی کار سیاسی یعنی لزوما پرداختن به مسجد و نماز جماعت، یعنی شعار نویسی بر در و دیوار دانشگاه، اما در درجه اول در دانشگاه باید حوزه فرهنگ در واقع، نه در شعار به رسمیت شناخته شود.


او ادامه داد:‌ مسئولان آموزش عالی باید بدانند که همان گونه که در قبال آموزش و پژوهش دانشجویان مسئول هستند در قبال فرهنگ آنها هم مسئول‌اند. باید بتوانیم یک تعریف مشترک از فرهنگ در دانشگاه‌ها ارائه دهیم، مطمئنا هم‌گرایی واحدهایی که در آموزش عالی کار فرهنگی می‌کنند، بسیار مهم است. سیستم مدیریت آموزش عالی ما متاسفانه استاد‌محور است. حوزه فرهنگ اما یک حوزه عمومی نیست که هر کسی با هر تخصصی بیاید و در آن مدیر شود. این آسیبی است که همه این سال‌ها حوزه فرهنگ از آن رنج برده است، بعضی‌ها فرهنگ را مثل ارابه‌ای به دنبال خود می‌کشند و به هر سمتی که بخواهند می‌برند.


سرسنگی همچنین بر فعالیت قوی مدیران فرهنگی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: مدیریت فرهنگی امروز یک رشته است، این بسیار بد است که ما در دانشگاهی که می‌خواهیم مدیر فرهنگی تربیت کنیم، خود دانشگاه مدیر فرهنگی نداشته باشد. مطمئنا اگر یک رئیس دانشگاه مساله فرهنگ را درک کند و دغدغه او باشد، امر فرهنگ در دانشگاه رونق بیشتری پیدا می‌کند. انتظار خانواده‌ها از ما این است که در تکامل انسانیت و فرزندان‌شان نقش داشته باشیم کار بر روی فرهنگ، اخلاق و مسئولیت‌پذیری دانشجویان یکی از راهکارهای حفظ و تقویت این امانت است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته