دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1396 - 12:07

توپی از جنس لیزر طراحی شد

محققان به منظور مقابله با خطرهای نوین میدان نبرد دریایی دست به طراحی توپ لیزری «دراگون فایر» با توان خروجی بیش از 50 هزار وات زده‌اند.
کد خبر : 233180

به گزارش گروه علم و فناوری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از مزیت‌های اصلی این توپ تطبیق‌پذیری بالا و امکان تغییر میزان اثرگذاری آن است. با این کار توپ می‌تواند هدف را تعقیب کند یا با تاباندن پرتوی هشدار به آن اخطار بدهد یا سنسورهای آن را کور کند یا به هدف آسیب جدی وارد کند و یا در نهایت با تابش پرتوی پرقدرت لیزر آن را کاملا نابود کند.


بیشینه توان خروجی این توپ بیش از 50 هزار وات است. از مزایای این توپ لیزری می‌توان به کم هزینه بودن آن اشاره کرد؛ مثلا به جای شلیک یک موشک چند 10 هزار پوندی، می‌توان از توپ لیزری استفاده کرد که شلیک آن کمتر از یک پوند هزینه دارد.


از سویی دیگر عدم محدودیت مهمات نیز از دیگر مزایای توپ لیزری است. این‌گونه جنگ‌افزارها تا زمانی که نیاز به الکتریسیته و خنک کاری آنان فراهم شود، قادر به شلیک پیوسته و نامحدود هستند. حسن دیگر نیز وزن کم آن است چرا که به ذخیره فیزیکی مهمات نیازی ندارد.


بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد به‌کارگیری و توسعه در صنعت لیزر و همچنین روشن‌سازی این حوزه در کشور در حال حاضر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته