دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1396 - 13:25
رئیس جهاد دانشگاهی:

برنامه‌های توسعه کشور با گردش‌های سیاسی تغییر می‌کند

رئیس جهاد دانشگاهی معتقد است زمانی که مبنای ارتقاء، مدرک باشد نه سواد علمی اتفاقات ناگواری از جمله رواج کار شبه علمی و تقلب و سرقت علمی در کشور افزایش می‌یابد.
کد خبر : 231312

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حمیدرضا طیبی در آیین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی با تسلیت به بازماندگان و خانواده‌های سانحه شب گذشته در استان‌های غربی کشور گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی فناورانه و انقلابی معتقد است برای رسیدن به توسعه، باید کشور به صورت دانش‌بنیان اداره شود و توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و صنعتی باید بر اساس کار علمی و دقیق انجام شود.


رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: زمانی سرمایه اصلی ما مواد اولیه و نیروی انسانی بود اما امروز مبنای رقابت فناوری است، فناوری نه مختص به پزشکی، فنی و مهندسی بلکه برای همه رشته‌ها است و در حوزه علوم انسانی هم معنای خاص خود را دارد.


او افزود: ما در ابتدای تاسیس جهاد دانشگاهی به دنبال این بودیم که توان کشور را در توسعه علم و فناوری ارتقاء دهیم. با افتخار اعلام می‌کنیم که توانستیم در مرز علم و فناوری حرکت کنیم و آن را کاربردی و در خدمت جامعه ایران قرار دهیم.


او با تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره در سازمان‌ انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: تمرکز ما در این جشنواره‌ها بیشتر بر روی کارهای دانشجویی است . این جشنواره شناسایی و تشویق نیروهای جوان و ارتقاء کارهای ارزشمند آنها است که به نظرم خیران نیز باید در این حوزه وارد شده و برای تشویق بیشتر از دانشجویان از کمک‌های ارزشمند خود دریغ نکنند.


طیبی با ابراز تاسف از رواج کار شبه علمی و تقلب و سرقت علمی در سال‌های گذشته در ایران گفت:‌ این کار زمانی اتفاق می‌افتد که مبنای ارتقاء مدرک باشد به جای سواد علمی مدرک علمی باشد. تقلب علمی زمانی اتفاق می‌افتد که به جای تکیه بر تولید و توان خودمان سراغ واردات برویم. دیدگاه‌های فکری و سیاسی ما بیشتر به دنبال به حاشیه راندن مسائل کشور هستند و باز متاسفانه در گردش‌های سیاسی برنامه‌های توسعه که نباید تغییر کند در کشور ما با این گردش‌ها عوض می‌شود.


رئیس جهاد دانشگاهی در پایان با تاکید بر امکان توسعه این جشنواره و حضور دانشجویان کشورهای فارسی زبان در آن، از تبلیغات ضعیف جشنواره کتاب سال دانشجویی انتقاد کرد و گفت: ما باید ضعف‌های علمی و فناورانه خود را جبران کنیم، بزرگترین امر برای هر محقق این است که علم او مورد استفاده قرار بگیرد که مطمئنا در اثر این اتفاق سطح مهاجرت از کشور نیز کاهش پیدا می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته