دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1393 - 09:25

چین تا سال 2017 به مهد ربات‌ها در جهان تبدیل خواهد شد

فدراسیون بین‌المللی رباتیک اعلام کرد که چین تا سال 2017 به قلمرو ربات‌ها در چین تبدیل خواهد شد.
کد خبر : 2275

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، چین تا سال 2017 بیشترین ربات‌های جهان را در کارخانه‌های تولیدکننده خواهد داشت و از نظر تعداد ربات‌های مشغول به کار در اتوماسیون خودرو و کارخانه‌های وسایل الکترونیکی حرف اول و آخر را در جهان خواهد زد.


براساس آمار فدراسیون بین‌المللی رباتیک، در حال حاضر، بزرگترین بازار تجارت جهانی ربات به 9/5 میلیارد دلار رسیده است که 29 میلیارد دلار آن شامل نرم‌افزار یکپارچه، لوازم جانبی و مهندسی سیستم‌هاست و چین در حال حاضر فاصله زیادی با همتاهای خود از نظر تعداد ربات‌ها دارد.


در واقع، چین به ازای هر 10 هزار کارگر فعال در صنایع تولیدی فقط 30 ربات دارد. در حالی که این میزان در کره جنوبی 437، در ژاپن 323، در آلمان 282 و در ایالات متحده آمریکا 152 ربات است. اما پیش‌بینی‌های فدراسیون بین‌المللی رباتیک مبنی بر آن است که چین با بیشترین رشد در این زمینه همراه است و تا سال 2017 رکورد تمامی این کشورها را خواهد زد.


این فدراسیون تخمین می‌زند که به دلیل رقابت شدید میان خودروسازان برای ایجاد کارخانه‌های تولید کننده خودرو در چین از یک طرف و نوسانات شدید دستمزد کارگران که نیروی کار چین را به حالت فرسایشی درآورده، از سوی دیگر موجب شده که سهم عملیاتی ربات‌های صنعتی تا سال 2017 دو برابر شده و تعداد ربات‌های صنعتی به 428 هزار برسد.


گودرون لیتزن‌برگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی رباتیک در این خصوص گفت: «شرکت‌های چینی مجبور شده‌اند که بیشتر روی ربات‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا هم کارآیی کارخانه‌ها را بالا ببرند و هم کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند».


وی افزود: «در حال حاضر، در چین، ربات‌ها بیشتر در صنعت خودروسازی به کار گرفته شده‌اند اما دو یا سه سال آینده این روند به صنایع الکترونیک هم سرایت خواهد کرد».


گفتنی است که ژاپن همچنان سردمدار بازار ربات‌‌ها در جهان است و 60 درصد کل این بازار به دست گرفته اما با رشد سریعی که تامین‌کنندگان چینی دارند، به زودی این بازار را قبضه را خواهند کرد.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته