دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان تاکید کرد

حفظ فرهنگ، هنر و زبان فارسی باید با برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها نهادینه شود

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با تاکید بر حفظ فرهنگ، هنر و زبان فارسی گفت: توجه به همه لهجهها، زبان‌ها، سنن، اقوام و خرده فرهنگهای ایران زمین در راستای حفظ زبان فارسی است و دانشگاهها باید به عنوان مراکز فکر و اندیشه با برنامه ریزی دقیق، در حفظ دستاوردهای فرهنگی و هنری کوشا باشند.
کد خبر : 22648

دکتر محسن دهقانی در چهارمین جلسه شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی استان هرمزگان که با حضور معاون پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، روسای واحدهای دانشگاهی هرمزگان و اعضای این شورا در محل سالن گردهمایی ستاد هماهنگی برگزار شد خواستار پیگیری مصوبات این شورا شد و افزود: تمام مصوباتی که در شورا به تصویب رسیده، باید هر چه سریعتر به نتیجه برسد و شکل اجرایی پیدا کند.


وی با اشاره به شرایط اقلیم فرهنگی منطقه ، موقعیت استراتژیک وحضور خرده فرهنگ های متفاوت گفت: احترام به فرهنگ و سنن اقوام علاوه بر اینکه یک وظیفه است، باید در جهت رشد و استکمال این فرهنگ ها در جهت حفظ و ماندگاری آنها نیز توجه ویژه ای را مبذول داشت.


این مقام مسؤول همچنین از طرح های ماندگار فرهنگی به عنوان یادمان فرهنگ و هنر یاد کرد و گفت: انجام اینگونه طرح ها باید با دقت و ظرافت خاصی پیگیری و انجام شود و در اجرای آن به تمام نکات ریز و درشت فرهنگی و اجتماعی با دقت نگریسته شود.








استاد علی رضایی زبان شناس و موسیقی دان هرمزگانی نیز در این شورا با انتقاد از نوع نگرش مردم و مسؤولان به زبان فارسی گفت : امروز فاصله و شکاف بین زبان فارسی و مردم اگرچه زیاد شده ولی هنوز جای امیدواری باقی مانده است .

معاون پژوهشکده مطالعات میان استانی دانشگاه آزاد اسلامی، هدف از این نشست را تصمیم گیری در خصوص اهداف کلان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بر شمرد و گفت: اجرای برنامه های اجتماعی، فرهنگی باید اولویت بندی شود و تصمیمات اتخاذ شده نیز شکل اجرایی به خود بگیرد.


دکترحسنعلی احمدی با اشاره به طرحهای ماندگار فرهنگی خواستار ارائه و تدوین این طرح های از طرف اعضای مربوطه شد و گفت: با توجه به اولویت این طرح ها باید این طرح ها با جدیت بیشتری برنامه ریزی و عملیاتی شود.


وی همچنین با تاکید بر تشکیل کمیته فرهنگ و زبان فارسی با تاکید بر توسعه این زبان مادری گفت: یکی از مهمترین وظایف این کمیته استفاده از فرصت های پیش رو و مقابله با تهدیدات احتمالی است که باید با برنامه ریزی و منطبق بر سیاست های کلان دانشگاه انجام شود.


استاد علی رضایی زبان شناس و موسیقی دان هرمزگانی نیز در این شورا با انتقاد از نوع نگرش مردم و مسؤولان به زبان فارسی گفت : امروز فاصله و شکاف بین زبان فارسی و مردم اگرچه زیاد شده ولی هنوز جای امیدواری باقی مانده است .


این استاد دانشگاه خواستار جلوگیری از انحراف زبان فارسی شد وگفت : صدا و سیما و سایر رسانه های ارتباط جمعی، سالهاست که از اشاعه فرهنگ زبان و ادبیات فارسی غفلت نموده اند و این باعث کم لطفی به این زبان شیرین و گیرای مادری شده است.


وی توجه به زبان ها و لهجه های بومی ، معادل سازی واژه های بیگانه با کلماتی زیبا و دلنشین، فعال نمودن فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ، احساس دغدغه بیشتر در دانشگاه ها نسبت به زبان فارسی واستفاده از ظرفیت های بالقوه برای تنظیم پایان نامه های دانشجویی و... را از مهمترین عناصر حفظ و اشاعه تمدن ایرانی و زبان فارسی دانست .


گفتنی است این جلسه با اظهار نظر و بحث در خصوص فرهنگ، هنر و زبان فارسی ادامه یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته