دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1396 - 12:15

خودروهای مبتنی بر هوش مصنوعی تویوتا در راهند

تویوتا قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی خودروهای انسانی‌شده را در آینده راهی جاده‌ها کند.
کد خبر : 222859

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، تویوتا دیشب نمونه مفهومی از سری خودروهای خود را با نام Concept-i را معرفی کرد که مجهز به هوش مصنوعی هستند و همه مهارت‌های لازم را از راننده یاد می‌گیرند.


تویوتا ادعا می‌کند که با سری خودروهای «کانسپت-آی» می‌خواهد خودروها را به چیزی فراتر از ماشین و به گفته خودش، به رفیقی تبدیل کند که کاملا شما را درک می‌کنند.


خط تولید کانسپت-آی شامل سه خودرو می‌شود: مدل چهار چرخ پرچمدار که نخستین بار در CES ماه ژانویه گذشته از آن رونمایی کرد، یک مدل کوچک‌تر دو نفره با نام «Concept-i Ride» که مخصوص کاربران ویلچری و مجهز به درهای بال‌پرنده‌ای (درهایی که به سمت بالا باز می‌شوند) است و فرمان، پدال گاز و ترمز آن در جوی استیک (دسته بازی) قرار گرفته‌اند.



مدل «کانسپت-آی»


سومین مدل نیز یک سه چرخه است که برای استفاده در مناطقی که عابر پیاده در آن تردد می‌کند طراحی شده است و «Concept-I Walk» نام دارد. این مدل شبیه به اسکوتر است و شباهت زیادی به خودرو ندارد و بیشتر برای این است که کاربر بتواند در مناطق پرتردد عابر پیاده راحت‌تر عبور و مرور کند. هر سه این خودروها می‌توانند احساسات شما را تشخیص دهند و علاقه‌مندی‌هایتان را شناسایی کنند.​


مدل «Concept-i Ride»


تویوتا در مورد این سری خودرو می‌گوید: کانسپت-آی با خواندن احساسات، رفتارها و تن صدای راننده حالات روحی و سطح هوشیاری‌اش را تخمین می‌زند.



مدل «Concept-I Walk»


این خودرو همچنین اطلاعات مربوط به راننده‌اش در شبکه‌های اجتماعی را تحلیل و آنها را با اطلاعات عمومی مربوط به اخباری که روی وب‌سایت‌ها منتشر شده‌‌اند، همچنین اطلاعات GPS (موقعیت‌یاب جهانی) و صحبت‌های راننده در ماشین، مقایسه و علاقه‌مندی‌ها و ترجیحات راننده را شناسایی می‌کند.


اگر خودرو تشخیص دهد راننده در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد یا استرس زیادی دارد، به صورت خودکار رانندگی را به دست می‌گیرد و زمانی که متوجه شود راننده خوابش گرفته، به او هشدار می‌دهد و سعی می‌کند که خواب را از سرش بپراند.


این خودروها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای خودشان یک روانشناس به شمار می‌آیند. زیرا می‌توانند از احساسات و اطلاعات GPS راننده، یک «نقشه احساسات» درست کند و به واسطه این نقشه، مسیرهای جدید و خوش منظره، تجربه رانندگی لذت‌بخشی را برای راننده ایجاد کنند.


تویوتا قصد دارد آزمایش این خودروهای مبتنی بر هوش مصنوعی را از سال 2020 در ژاپن آغاز کند.


منبع: جماران



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب