دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1396 - 08:30
در دهمین نمایشگاه نانو معرفی شد؛

سامانه تولید آب از هوای مرطوب

علی شهروزیان‌فر، کارشناس ارشد مهندسی مواد از دانشگاه آزاد دزفول، با ساخت نمونه اولیه «آکووان» یا سامانه تولید آب از هوای مرطوب در دهمین نمایشگاه فناوری نانو شرکت کرد.
کد خبر : 221850

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، با توجه به مشکل کمبود آب سالم در مصارف آشامیدنی و کشاورزی، روش تولید آب از رطوبت هوا بر مبنای سطوح هیبریدی نانوپوشش آبدوست/آبگریز و بدون نیاز به هر گونه برق یا هزینه مصرفی با نام تجاری آکووان ارائه شده است.


اساس عملکرد دستگاه، جذب قطرات ریز رطوبت هوا توسط نقاط نانوپوشش ابر آبدوست و جداسازی و جمع‌آوری آنها از سطح به دلیل افزایش وزن قطرات و سطح آبگریز بستر است. زاویه تماس قطرات با نقاط ابر آبدوست، کمتر از پنج درجه است و با پیوستن قطره‌های جذب شده به یکدیگر، توسط سطح آبگریز بستر، به سمت پایین حرکت می‌کند و در مخزن ذخیره می‌شوند.


این سامانه، بسته به میزان رطوبت و وزش باد، به ازای هر متر مربع، 8 الی 20 لیتر آب در روز تولید می‌کند.


شهروزیان‌فر در این باره گفت: «ایده اولیه این بود که با استفاده از فناوری نانو و مهندسی سطوح، سامانه‌ای را ایجاد کنیم که بدون نیاز به سیستم‌های تبدیلی قادر به جذب درصد قابل توجهی از رطوبت هوا در مناطق شرجی باشد تا آب آشامیدنی و آب مورد مصرف کشاورزی را تامین کند».


وی در ادامه افزود: « به دلیل قیمت بسیار کم هر لیتر آب مصرفی در ایران، موسسات و شرکت‌ها راغب به استفاده از طرح‌ها و سیستم‌های دیگر برای تامین آب نیستند. سامانه‌هایی نظیر آکووان به دلیل اصلاحات بهداشتی و زیست محیطی که روی آب انجام می‌دهند قیمت تمام شده هر لیتر آب را نسبت به قیمت دولتی بالاتر می‌برند بنابراین اکثر مردم تمایلی به استفاده از آنها ندارند اما بحث بحران آب بسیار جدی است و نیازمند توجه و حمایت دولتی است».


قیمت یک پنل نه متر مربعی آکووان 900 هزار تومان است که توانایی تولید 120 لیتر آب در روز را دارد. این سامانه در مناطق که دارای رطوبت بالای 70 درصد هستند، قابل اجراست مانند شهرهای حاشیه جنوبی و شمالی ایران. همچنین به دلیل عدم نیاز به برق، این سیستم کارایی بالایی در مناطقی دارد که به برق دسترسی ندارند.


شهروزیان‌فر و همکارانش امیدوارند با بهره‌گیری از مه صبحگاهی در مناطق خشک و بیابانی، قادر به توسعه این دستگاه‌ برای استفاده در مناطق خشک نیز شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته