دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1396 - 10:15
در دهمین نمایشگاه فناوری نانو معرفی شد؛

معرفی دستگاه تصفیه آب مبتنی بر سیستم یون‌زدایی خازنی

محمد علی عبدل، کارشناسی ارشد مهندسی نانوفناوری از دانشگاه علم و صنعت، طرح نمونه اولیه دستگاه یون‌زدایی خازنی را در دهمین نمایشگاه فناوری نانو ارائه کرد.
کد خبر : 221484

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، سیستم‌های یون‌زدای خازنی جهت تصفیه آب اولین بار در سال 1960 میلادی توجه قرار گرفتند. یون‌زداهای خازنی بیشتر جهت نمک‌زدایی از آب‌های نیمه‌شور مورد استفاده قرار می‌گیرند به همین دلیل می‌توان از این سیستم‌ها برای تامین آب خانگی و کشاورزی استفاده کرد. همچنین از این سامانه جهت رفع آلاینده‌های یونی مانند فلزات سنگین، نیترات و آمونیوم نیز استفاده می‌شود.


عبدل در این باره گفت: «سیستم یون‌زدای خازنی از نظر عملکرد شبیه به سیستم‌های الکترودیالیز هستند ولی با این وجود تفاوت‌هایی از نظر مکانیسم و کارایی بین این دو سیستم وجود دارد. در سیستم‌های یون‌زدای خازنی، آب شور از درون کانالی عبور می‌کند که دارای الکترودهایی با سطح تماس زیاد است. با اعمال ولتاژ، یون‌ها تحت حمایت میدان الکتریکی در سطح الکترود جذب می‌شوند. در نتیجه این فرآیند، میزان شوری آب کاهش می‌یابد و آب شیرین از سمت دیگر سیستم خارج می‌شود»


وی در ادامه افزود: «برای بازیابی مجدد الکترودها، ولتاژ اعمالی را تغییر می‌دهیم تا یون‌های جذب‌شده از سطح الکترود خارج شوند و به جریان آب عبوری وارد می‌شوند. این چرخه می‌تواند در سیستم‌های یون‌زدای خازنی بارها تکرار شود».



در گذشته، سیستم‌های یون‌زدای خازنی به دلیل اشباع شدگی سریع و کم بودن ظرفیت جذب یون، زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند اما حالا با استفاده از فناوری نانو، سطح الکترودها با ساختارهای نانویی کربن پوشانده می‌شود چراکه علاوه بر داشتن خاصیت رسانایی، به دلیل متخلخل بودن ساختارها ظرفیت جذب بالایی خواهند داشت.


دستگاه تصفیه آب مبتنی بر سیستم یون‌زدایی خازنی پساب کمتری تولید می‌کند، دارای بازدهی بالاست و مصرف انرژی پایینی دارد.


گفتنی است که دهمین نمایشگاه فناوری نانو از 14 تا 17 مهر امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته