سطح کیفی بازیهای جدی ایرانی باید افزایش یابد
به گزارس گروه علم و فناوری آنا، سید محمدعلی سیدحسینی، مدیر پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، با اشاره به اینکه این مسابقه در حاشیه کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال برگزار میشود، گفت: «بازیهای جدی هدف خاصی را دنبال میکنند و در کنار جذابیتی که دارند برای مصارف خاصی مثل آموزش، سلامت و تبلیغات طراحی میشوند».
وی افزود: «برای ارتقا سطح این نوع از بازیها در کشور، بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصمیم دارد تا با برگزاری مسابقه جایزه بازیهای جدی، هم بازیسازان را تشویق به فعالیت در این بخش کند و هم جامعه و مسئولان نهادهای مختلف را با این دست از بازیها بیشتر آشنا کند».
سید حسینی درباره اهداف برگزاری این مسابقه گفت: «مسابقه جایزه بازیهای جدی به منظور شناسایی و حمایت از بازیسازان فعال در این حوزه با رویکرد توسعه این بخش است و هدف دیگر آن اتصال دانشگاه، صنعت و تقویت این دو برای تجاری سازی بازیهای جدی است».
وی افزود: «تحول در نظامهای آموزشی، درمانی، اجتماعی و الگوسازی برای جوانان در زمینه توسعه بازیهای جدی با معرفی و حمایت از بازیسازان فعال از دیگر اهداف این مسابقه است».
سید حسینی با اشاره به اینکه جلب سرمایهگذاران برای تامین بحث مالی این نوع از بازیها یکی دیگر از اهداف این رقابت است، گفت: «ترویج نگاه کارآمد به مقوله بازی درمیان سیاستگذاران، مصرفکنندگان و سایر مخاطبان صنعتی نیز میتوان از دیگر موارد تاثیرگذاری این مسابقه باشد».
مدیر پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره نحوه برگزاری این رقابتها گفت: «فراخوان این مسابقه از اول مهرماه آغاز شده است و علاقهمندان به شرکت در آن میتوانند تا 30 مهرماه، بازیهای خود را به دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند و بخش داوری بازیها نیز در سوم آذرماه در حاشیه کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال برگزار خواهد شد».
وی افزود: «همانطور که گفته شد سازندگان بازی برتر این رقابت برنده جایزه 20 میلیون تومانی خواهند بود که ممکن است بخشی از آن به طور نقدی و بخش از آن به صورت اعتبار در اختیار بازیسازان قرار گیرد».
سیدحسینی گفت: «درحال حاضر فقط برای برترین اثر جایزه درنظر گرفته شده است؛ اما اگر بازیهای خوبی وارد این رقابت شوند، برای رتبههای دوم و سوم نیز جوایزی در نظر گرفته خواهد شد».
مدیر پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: «نکته مهمی که وجود دارد این است که الزامی نیست که بازیها به طور کامل ساخته شده باشند و محصولاتی که طراحی آنها هنوز کامل نشده است و در مرحله دمو قرار دارند نیز میتوانند در این رقابت شرکت کنند. نظر به اینکه نخستین دوره مسابقه جایزه بازیهای جدی است، هیچ محدودیتی برای زمان ساخت بازیها درنظر گرفته نشده است، یعنی اگر اثری به عنوان مثال 10 سال پیش نیز ساخته شده باشد میتواند در این مسابقه شرکت داده شود».
سید حسینی افزود: «این مسابقه شش بخش اصلی دارد که بازی سازان باتوجه به آن میتوانند آثار خود را ارسال کنند. البته یک بخش هفتم نیز با عنوان سایر درنظر گرفته شده است که اگر بازیهایی با موضوعات خاص شرکت کردند در این بخش گنجانده شوند.
بخشهای اصلی این مسابقه جایزه بزرگ به شرح ذیل است؛
آموزش نظری
ماهیت غوطهورسازی بازیهای دیجیتال، کمک میکند تا از ظرفیت این بازیها برای آموزش علمی و نظری در دوره پیش از مدرسه، مدرسه و دانشگاه استفاده شود. دامنه این آموزشها از آموزش علوم پایه مثل ریاضی و فیزیک تا آموزش زبانهای خارجی تا مبانی نظری تا مبانی نظری مرتبط با شاخههای مختلف علمی گسترده است.
آموزش مهارتی
از بازیهای دیجیتال میتوان برای کسب مهارتهای مختلف استفاده نمود. مهارتهای فنی، شخصی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی، نظامی، شغلی و اجتماعی همگی از ایندست هستند. این مهارتها از آموزش مهارت دفاع نظامی، مدیریت بحران در شرایط جنگ و بلایای طبیعی انجام مشاغل گوناگون و برقراری ارتباطات میان فردی تانحوه صحیح خواندن نماز و آموزش مسواک زدن به کودکان را در برمیگیرند.
تبلیغات و اقناع
از بازیهای دیجیتال میتوان برای تبلیغات استفاده کرد. اگرچه در اینجا منظور از تبلیغات، درآمدزایی به کمک تبلیغ نیست بلکه ساخت بازی از ابتدا، برای تبلیغ یکموضوع مثل یک برند یا محصول تجاری،یک شخصیت سیاسی و ترویج مذهبی است.
اصلاحات اجتماعی و ترویج رفتارهای جامعه پسند
هر جامعهای برای رشد، نیاز به الگوسازی برای بهبود و یا تغییر وضعیت اجتماعی خود دارد. به کمک بازیهای دیجیتال میتوان در حوزههای گوناگون اجتماعی مانندمسئله محیط زیست، حفاظت از میراث فرهنگی، بهداشت عمومی، مسئولیتپذیری اجتماعی و تغییر رفتارهای اجتماعی اصلاحاتانجام داد.
تندرستی
هدف از ساخت برخی بازیهای جدی این است که از طریق سرگرمی، ازمشکلاتی مانند چاقی، دیابت، اعتیاد و... جلوگیری کرده و با ارائه رژیمهای غذائی صحیح وتمرینهای ورزشی روزانه، تندرستی و تناسب اندام را ترویج دهند و بازیهایی که باعث تداوم سلامتی افراد میشوند.
درمان و توانبخشی
بازیهای دیجیتال ابزاری اثربخش برای درمان و توانبخشی هستند. در حال حاضر از بازیهای جدی برای درمان بیماریهایی مثل دیابت، سرطان، اوتیسم، افسردگی، فوبیا و بسیاری از دیگر بیماریهای روانی و جسمانی و همچنین توانبخشی به قربانیان سکته مغزی، اختلالات ذهنی و حرکتی و... استفاده میشود.
علاقهمندان به شرکت در این مسابقه میتوانند با مراجعه به آدرس اینترنتی https://evnd.co/es44l اقدام به ثبتنام و ارسال آثار خود کنند.
شایان ذکر است که دبیرخانه مسابقه «جایزه بازیهای جدی» با شماره تلفن 88310222 و داخلی های 341 ، 343 و 345 آماده پاسخگویی به سوالات علاقهمندان و شرکتکنندگان در این رویداد است.
انتهای پیام/