دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1396 - 10:25
استاد فلسفه دانشگاه تربیت‌مدرس مطرح کرد:

عالم‌شدن یا مخزن اطلاعات بودن/ استادی در نظر بعضی‌ها آدابی ندارد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس گفت: متاسفانه گویا امروزه علم‌آموزی، دانش‌پژوهی و حتی استادی از نظر بعضی هیچ آداب و شرایطی ندارد.
کد خبر : 220063

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر فلاح‌ رفیع در گردهمایی دانشجویان ورودی جدید و نمایشگاه دستاوردهای کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه تربیت‌مدرس گفت: همه چیز آدابی دارد و دانشجویی هم از این امر مستثنی نیست، متأسفانه امروزه نه فقط دانشجویی بلکه اساسا علم در نزد بسیاری حتی منزلت سیستم‌هایی چون موبایل را از این جهت ندارد؛ چرا‌که شما همراه هر ابزار ریز و درشتی که تهیه می‌کنید یک کاتالوگ راهنما دارید که چگونه آن را به کار گیرید، اما گویا علم‌آموزی، دانش‌پژوهی و حتی استادی از نظر بعضی هیچ آداب و شرایط ندارد. این امر امروزه در دانشگاه‌های ما جایش خالی است در حالی که در حوزه‌ها‌ی علمیه ما از قرن‌ها پیش به این امر اهتمام ویژه داشته‌اند و کتاب‌هایی در این زمینه با نام‌هایی چون آداب المتعلمین تألیف شده است.


او در ادامه افزود: این کاری بود که بزرگان علم می‌کردند، راه‌رفته‌ها نه هر درس‌ناخوانده یا در ابتداء و حتی در وسط راه مثل خواجه نصیرالدین و شهید ثانی؛ اینها بودند که دست به تألیف در این زمینه زدند.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت‌مدرس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما باید سعی کنیم عالم بشویم نه مخزن اصطلاحات و اطلاعات، که آنگاه چون سیستمی مثل کامپیوتر خواهیم بود بلکه یک فلش با هزاران اطلاعات و محتوای هزاران کتاب، عالم شدن غیر از مخزن اطلاعات بودن است. علم نور است و نور با ظلمت نمی‌سازد؛ ظلمت گناه و آلودگی است و نور با ظلمت سازگار نیست.


استاد فلسفه دانشگاه تربیت‌مدرس در ادامه گفت: در این کار باید بیش از هر چیز به فکر خود باشیم، خود را فراموش نکنیم. این کار به چه نحو انجام می‌گیرد؟ پاسخ اینکه باید به خودمان برسیم. حال چگونه به خود برسیم؟ جواب اینکه با تغذیه معنوی خود؛ با شارژ روحی خود به این معنی که از هر آنچه ما را از خود دور می‌کند دور شویم که اگر چنین نکنیم از خداوند دور خواهیم شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته