دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1396 - 08:30
توسط دانشمند ایرانی معرفی شد؛

باند هوشمندی که با گوشی همراه کنترل می‌شود

دانشمندان از دانشگاه نبراسکا لینکن، هاروارد و MIT با حضور دکتر علی تمایل، دانشمند ایرانی، باند هوشمندی طراحی کردند که می‌تواند زخم‌های مزمن و جراحت‌های میدان جنگ را با الیاف خود، بهبود بخشد.
کد خبر : 218695

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceDaily، باند هوشمند شامل الیاف رسانای الکتریکی با پوششی از جنس ژل می‌شود که می‌تواند حاوی آنتی‌بیوتیک‌های ضدعفونی، عامل رشد مجدد بافت، مسکن یا داروهای دیگر باشد. یک میکروکنترلر به اندازه تمبر پستی روی این باند وجود دارد که با گوشی هوشمند یا دیگر دستگاه‌های بی‌سیم تحریک می‌شود و مقادیر بسیار ناچیزی از ولتاژ به فیبر منتخب، فرستاده می‌شود. این ولتاژ دمای فیبر و هیدروژل را بالا می‌برد تا دارو از فیبر رها می‌شود و به زخم منتقل می‌شود.


به گفته محققان، یک باند می‌تواند حاوی چندین دارو برای یک نوع زخم خاص باشد. همچنین می‌توان دوز و زمان تحویل را نیر با دقت کنترل کرد. ترکیبی از سفارش‌سازی و کنترل دقیق می‌تواند روند بهبودی را بهبود و سرعت بخشد.


علی تمایل، استاد مهندسی مکانیک و مواد دانشگاه نبراسکا، می‌گوید:‌ «این اولین بانداژی است که توانایی آزادسازی دارو براساس دوز را دارد. می‌توانید چندین داروی مختلف را برنامه رهاسازی متفاوت برنامه‌ریزی کنید. درمقایسه با سیستم‌های دیگر این پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود. این بانداژ در زمینه‌های مختلفی در زیست پزشکی، مهندسی مواد و پزشکی کاربرد دارد».


این تیم تحقیقاتی قصد دارد از این بانداژ برای درمان زخم‌های پوستی ناشی از دیابت استفاده کند. بیش از 25 میلیون نفر در آمریکا، بیش از 25 درصد از جمعیت بالغ این کشور، از چنین زخم‌هایی رنج می‌برند. هزینه درمانی چنین زخم‌هایی بسیار بالاست. براساس آمارهای کنترل و پیشگیری بیماری، این ارقام تا سال 2050 دو یا سه برابر خواهد شد.


این باند هوشمند با قابلیت سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری، می‌تواند چنین زخم‌هایی را در میدان جنگ درمان کند، روند بهبودی زخم‌های ناشی از گلوله را سرعت بخشد و از بروز عفونت جلوگیری کند.


تمایل در ادامه افزود:‌ «ممکن است سربازان در میدان جنگ از چندین زخم یا عفونت رنج ببرند یا پاتوژن‌های مختلفی در بدنشان وجود داشته باشد. حالا تصور کنید که پچی در اختیار دارید که دارای آنتی بیوتیک، داروهای خاص یا پادزهر است. این بانداژ هوشمند می‌تواند زخم‌ها و عفونت‌های مختلفی را درمان کند».



مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته