جایزه مدیریت فناوری و نوآوری به «مدیریت» فناورانه و نوآورانه تعلق میگیرد
به گزارش گروه علم و فناوری آنا از گفتوگوی علمی، دکتر فرهاد عباسی، پژوهشگر کارآفرینی و فناوریهای نوین سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، درباره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری صحبت کرد. وی ابتدا به سابقه رشته مدیریت فناوری و نوآوری در ایران اشاره کرد و گفت: «سال 1371 در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران که یک سازمان فنی و مهندسی بود، یک تحول و پژوهشکدهای تحت عنوان پژوهشکده مطالعات و تحقیقات فناوری ایجاد شد. این پژوهشکده عمدتا محدود به تحقیقات در زمینه مدیریت فناوری، نوآوری و کارآفرینی بود».
وی ادامه داد: «در این پژوهشکده، بیشتر روی توسعه مفاهیم تکنولوژی، نوآوری، آر اند دی و تحقیقات و توسعه کار میشد که در این راستا، جزواتی منتشر شد و وارد دانشگاهها و کتابخانهها شد. بعد از چند سال، احساس کردیم نیاز است این مهم به یک رشته علمی در دانشگاه تبدیل شود».
وی به مطالعات انجام شده در حوزه مدیریت فناوری و نوآوری اشاره کرد و بیان داشت: «در این مطالعات به دنبال این بودیم که چرا بنگاهها سمت دانشگاهها نمیآیند و نوآوریهای فناوری در بنگاهها کمتر رویت میشود. در واقع میخواستیم به این سوال پاسخ دهیم که چه فاکتورهایی در گرایش و میل بنگاهها به نوآوری موثر است و استراتژی پویش و جستجوی نوآوری در بنگاهها تابع چه فاکتورهایی است».
پژوهشگر کارآفرینی و فناوریهای نوین سازمان پژوهشهای علمی و صنعتیایرانبیان داشت: «در پی مطالعات انجام شده متوجه شدیم، تنها شرکتها و بنگاههایی سمت دانشگاهها میآیند که بنیه علمی و تحقیقاتی دارند. این بنگاهها برای مدیریت فناوری و نوآوری و توسعه محصولات جدید، به سمت دانشگاه میآیند تا ایدههای جدیدی را خلق کنند».
وی با اشاره به جایزه مدیریت فناوری و نوآوری تصریح کرد: «این جایزه به عنوان یک سیستم تشویقی و انگیزشی خیلی خوب عمل کرده است. جایزه نوآوری به محصول جدید تعلق نمیگیرد بلکه به مدیریت علمی و نوآوری در بنگاهها و شرکتها تعلق میگیرد و در حقیقت تشویقی برای مدیریتهای فناورانه و نوآورانه در بنگاهها است».
انتهای پیام/