دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 خرداد 1394 - 12:49
تحقیقات تازه یک رقیب برای انسان در توانایی ترک خام‌خواری کشف کرد

شامپانزه‌ها توانستند غذا پختن را بیاموزند

دانشمندانی که در حال تحقیق روی ریشه‌های توانایی پخت غذا در انسان هستند، با تحقیق روی رفتار شامپازه‌ها دریافتند این حیوانات نیز قادر به آموختن پخت غذا هستند.
کد خبر : 21671

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Popularscience، شما حتی اگر از آشپزی متنفر باشید یا از آن سررشته‌ای هم نداشته باشید، باز هم قابلیت و ابزار لازم برای آن را در اختیار دارید: توانایی استنباط و تصمیم‌گیری که دو پایه اصلی پخت و پز هستند.


انسان‌شناسان یکی از ویژگی‌های منحصر به فردی را که در طبیعت و در میان جانداران، تنها در اختیار انسان است، توانایی پخت غذاها و ترجیح آن به وضعیت خام‌خواری می‌دانستند که با تحقیقات جدید، اعتبار انحصاری این ویژگی رو به از دست رفتن است.


پیش از این یکی دیگر از ویژگی تمایز‌دهنده انسان از دیگر حیوانات، توانایی ابزارسازی بود که با پیشرفت علم و تحقیقات گسترده و دقیق، مشخص شد حیوانات دیگری مانند کلاغ نیز، از این توانایی بهره‌مند هستند.


دانشمندان به تازگی کشف کردند که شامپازه‌ها نیز می‌توانند پختن غذاها را بیاموزند. در تحقیقات تازه، چند توانایی بنیادی که برای پخت غذا مورد نیاز است، در این حیوانات مورد آزمایش قرار گرفت.


در نخستین گام، دانشمندان پی بردند که شامپازه‌ها غذاهای پخته را به مشابه خام آنها ترجیح می‌دهند. این ذائقه، به‌عنوان سنگ بنای پخت و پز شناخته می‌شود.


در گام بعدی، آنها آزمایشی را ترتیب دادند که طی آن مشخص شد شامپازه حاضر است زمان دستیابی به خوراکی افزایش یابد اما غذای او پخته باشد؛ در این مرحله شامپازه‌ها از غذای خام آماده صرف‌نظر کردند و منتظر پخته شدن غذا ماندند.


در مرحله بعدی دانشمندان با طراحی نوعی دستگاه که نام آن را «مایکروفر شامپازه‌ای» گذاشتند، توانایی این جانوران را برای








به عقیده بسیاری از دانشمندان انسان نخستین توانایی ذهنی پخت غذا را نداشت و تنها طی یک تصادف با آن آشنا شده و آن‌ را گسترش داده است؛ چراکه هنوز سندی مبنی بر اینکه کشف آتش موجب بروز این توانایی به صورت تصادفی شده یا اتش به این منظور رام شد، به دست نیامده است

اینکه خودشان به پخت غذا اقدام کنند بررسی کردند که شامپازه‌ها در این آزمون نیز موفق ظاهر شدند.


این بخش که پیچیده‌ترین بخش آزمایش بود، همچنین نشان داد که این حیوانات می‌توانند شبیه انسان، مواد لازم را تهیه و آن را در معرض پخته‌شدن قرار دهند.


اگرچه راه زیادی تا آشپز شدن شامپازه باقیمانده است، محققان امیدوارند تحقیقات تازه، به درک مسیری که انسان برای عبور از خام‌خواری طی کرده کمک کند.


هنوز شامپانزه نمی‌تواند روش پخت مانند سرخ کردن، کباب کردن یا آب‌پز را انتخاب کند یا میان آنها تفاوت قایل شود اما همین اندازه از پیشرفت نیز برای کمک به یافتن ریشه‌های انسان ضروری است.



شامپانزه نزدیک‌ترین خویشاوند انسان در طبیعت است که به‌ لحاظ عملکرد مغز، روش‌های منطقی و رفتارهای اجتماعی، اشتراک‌های زیادی با انسان دارد.


دانشمندان علوم رفتار و انسان‌شناسی، برای درک سیر تکاملی انسان‌های نئوندرتال و اولیه که منجر به پیدایش بشر امروزی شده‌ است، اغلب روی رفتارها و توانایی‌های شامپانزه تحقیق می‌کنند.


هنوز مشخص نیست که انسان‌های اولیه چگونه به پخت غذا روی آوردند. به عقیده بسیاری از دانشمندان انسان نخستین، توانایی ذهنی پخت غذا را نداشت و تنها طی یک تصادف با آن آشنا شده و آن‌ را گسترش داده است؛ چراکه هنوز سندی مبنی بر اینکه کشف آتش موجب بروز این توانایی به صورت تصادفی شده یا آتش به این منظور رام شد، به دست نیامده است.


غذاهای پخته مقدار بیشتری کالری در خود جای می‌دهند و امکان نگهداری طولانی‌مدت مواد غذایی را نیز فراهم می‌آورند. قابلیت‌هایی که برای بقا در طبیعت بسیار حیاتی محسوب می‌شوند و یکی از علت‌های پراکندگی انسان در تمامی اقلیم‌ها نیز به همین موضوع نسبت داده شده‌ است. تا پیش از این هیچ جاندار دیگری قادر به تجربه پخت غذا نبود؛ حتی اگر طعم و انرژی غذای پخته را به غذای خام ترجیح می‌داد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته