دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1396 - 14:00

ماهی‌ها هم شخصیت دارند

مطالعات اخیر روی ماهی‌ها نشان می‌دهد که هر کدام از این جانوران رفتارهای خاصی را از خود بروز می‌دهند.
کد خبر : 216489

به گزارش گروه علم و فناوری آنا از UPI، این یافته‌ها حاکی از آن است که ماهی‌ها شخصیت‌های پیچیده‌ای دارند. بعضی از دانشمندان پیش از این گفته بودند که شخصیت ماهی را می‌توان بسته به رفتار فردی در موقیعت‌های ریسک‌پذیر سنجید اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که شخصیت ماهی‌ها به این سادگی هم قابل تشخیص نیست.


محققان از مرکز محیط زیست یک سری آزمایش روی ماهی‌های گوپی، نام یک گونه از سرده ماهی مولی از تیره رنگین‌ماهیان، انجام دادند و این موجودات را در موقیعت‌های اجتماعی و فردی قرار داددند تا واکنش‌های آنها را بسنجند.


تام هوسلی، از مرکز محیط زیست، در این باره گفت: «وقتی که گوپی‌ها را در محیط ناآشنا قرار دادیم، متوجه شدیم که چندین استراتژی برای سازگاری با این موقعیت استرس‌زا دارند. برخی از این ماهی‌ها سعی می‌کنند پنهان شوند، برخی فرار می‌کنند و برخی کنجکاوانه به بررسی محیط جدید می‌پردازند».


هوسلی و همکارانش با قرار دادن ماهی‌ها در آکواریوم ناآشنا و افزودن تصاویر سه‌بعدی از شکارچیان، سطح استرس را بالا بردند. برخلاف بروز واکنش‌های متفاوت به موقعیت‌های مختلف، نتایج آزمایش‌ها نشان داد که تفاوت‌های شخصیتی ثابت باقی می‌ماند.


هوسلی گفت:‌ «در حالی که رفتار همه گوپی‌ها بسته به موقعیت تغییر کرد، برای مثال همه آنها در موقعیت‌های پراسترس کنجکاوتر می‌شدند، اما تفاوت‌های نسبی بین آنها دست‌نخورده باقی ماند».


محققان امیدوارند که آزمایش‌های آینده کمک کند تا دریابند تفاوت‌های شخصیتی چگونه به وجود می‌آیند، توسعه می‌یابند و چرا با تکامل یافتن گونه حفظ می‌شوند.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته