پیام آیتالله سبحانی به مناسبت آغاز سال تحصیلی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، متن این پیام به شرح زیر است:
«بسمالله الرحمان الرحیم
لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ (آل عمران/ 164)
(خداوند بر مؤمنان منت نهاد [نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هرچند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.)
ضمن تبریک اعیاد سعید قربان و غدیر، آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را به مسئولان، اساتید، دانشجویان، کارمندان دانشگاهها تبریک عرض مینمایم. امید آن دارم که جامعه دانشگاهی ما در پرتو عنایات حضرت حق (جلجلاله) و نیز ائمه معصومین علیهم السلام، بتوانند به نحو احسن به وظایف خود جامه عمل بپوشانند. یکی از وظایف مراکز آموزشی از نظر اسلام، تربیت و تزکیه همراه علمآموزی است. اهمیت تزکیه در اسلام به حدی است که در قرآن تزکیه همواره در کنار علمآموزی و تعلیم کتاب و حکمت آمده است. انسانهایی که در آنها فطرت الهی و فضائل اخلاقی و انسانی و دینی، شکوفا شده است، اگر با علم و معرفت توام گردند میتوانند سعادت خود و جامعه را به ارمغان بیاورند. متاسفانه امروزه مساله تزکیه و تربیت آنگونه که شایسته است مورد توجه مراکز علمی جهان و کشور ما قرار نگرفته است. و بیشتر به علم بماهوعلم آن هم از زاویه محدود مادیگرایانه و تجربهگرایانه تاکید شده است.
پیشرفتهای علمی و صنعتی مادی، ذهن عدهای را چنان مسحور کرده است که تنها راه و روش کسب معرفت را حس و تجربه دانسته و به راههای دیگر کسب معرفت، کمتر توجه دارند. این نوع تصور سبب گردیده که انسانها از نتایج و کارکردهای سایر حوزهها و منابع معرفتی محروم شوند که باز خسارتی مضاعف است.
آنچه وجود آن در مراکز علمی بیشتر احساس میگردد توجه و تاکید به مساله تزکیه و تربیت اسلامی است. محصلان و دانشجویان مراکز علمی باید به گونهای اسباب رشد و تربیتشان فراهم گردد که شایسته عنوان وارث انبیاء شوند (العلماء ورثه الانبیاء). آنان باید مانند انبیاء الهی نسبت به هدایت جامعه از تاریکیها به نورانیت دلمشغول و دلنگران باشند و با هرگونه شرک، جهالت، تاریکی، خرافه، ظلم و تبعیض و اوهامپرستی و نژادپرستی است به مقابله برخیزند و خود و جامعه را در مسیر نورانیت و خشیت الهی که همان مسیر اسلام ناب محمدی است، قرار دهند. در آن صورت است که کارنامه مراکز آموزش عالی بسی پرفروغ خواهد بود. از این رو از همه مسئولان و دستاندرکاران تدبیر امور دانشگاهی تقاضا میشود که به مساله تربیت و تزکیه اسلامی، بیش از گذشته توجه نموده و برنامههای لازم جهت تحقق این مهم هرچه بیشتر فراهم گردد. و نیز باز بر مساله اسلامی کردن دانشگاهها و علومانسانی تاکید میکنم که سعادت و موفقیت دانشگاهها در گرو این امر است. امروزه بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاهها را دانشجویان و اساتید رشتههای علومانسانی تشکیل میدهند. طبعا انسانی را که افکار مادیگرایانه و تجربهگرایانه معرفی مینماید و بریده از مبداء و غایت و نیز فطرت الهی است، غیر آن انسانی است که خداوند در قرآن به عنوان خلیفهالله مطرح مینماید. اساتید و دانشجویان رشتههای مختلف علومانسانی باید در تحقیقات و رسالهها و پایاننامههای خود براساس آموزههای اسلامی در این حوزه به نظریهپردازی و نوآوری همت گمارند تا خدای ناکرده، ذهن دانشجویان، انباشتی از نظرات الحادی و مادی در باب انسان و کارکردهای او نگردد. همچنین از همه مسئولان این امر خواسته میشود که عنایات بیشتر و برنامهریزی دقیقتر برای نیل به این فرجام به انجام رسانند تا دین خود را به جامعه اسلامی ادا نمایند.
در پایان از درگاه خداوند منان برای همه آن عزیزان، سلامتی و توفیقات روزافزون مسالت مینمایم.
والسلام علیکم و رحمتهالله و برکاته
جعفر سبحانی»
انتهای پیام/