دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1394 - 12:48

سفینه نوربانی معلق در فضا دوباره به کنترل درآمد

سفینه نوربانی که بر پایه یک نظریه علمی-تخیلی ساخته و به فضا ارسال شد، پس از چند روز بدون ارتباط با پایگاه، اکنون دوباره به آغوش سازندگان بازگشته است.
کد خبر : 21182

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Planetary Society، سفینه این موسسه که با عنوان «نوربان» (SolarSail) شناخته می‌شود، پس از آنکه به دلیل نقص نرم‌افزاری ارتباط خود با گروه زمین را از دست داد، موفق شد مجدد خود را راه‌اندازی کند و دوباره در ارتباط با زمین قرار گیرد.


بنابر اعلام رسمی Planetary Society، یک بسته به‌روز رسانی نرم‌افزاری برای این سفینه نمونه، ارسال شده و گروه راهبری در انتظار فرصت مناسب برای ارتقاء نرم‌افزاری آن است.


سفینه نوربانی که قرار است با استفاده از تکانه حاصل از برخورد فوتون‌های نوری حرکت کند (مانند کاری که قایق بادبانی با استفاده از تکانه برخورد هوا می‌کند)، بلافاصله پس از رفع معایب نرم‌افزاری و زمانی که در بهترین موقعیت نسبت به خورشید قرار بگیرد، برای نخستین بار پرده‌های نوربان خود را باز خواهد کرد.


بیل نی، مدیرعامل Planetary Society در این‌باره گفت: «دانشمندان ما در انتظار زمان مناسب و زاویه مساعد با خورشید هستند تا بال‌های سفینه را بگسترانند».


سفینه نوربانی هفته گذشته از پایگاه کیپ‌کاناورال در فلوریدای آمریکا به فضا فرستاده شد و اکنون با بال‌هایی بسته، در مدار زمین قرار دارد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

برچسب ها: خورشید سفینه
ارسال نظر
قالیشویی ادیب