دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1396 - 11:50

انسان‌ها هنوز در حال تکاملند

براساس نتایج یک مطالعه جدید، سیر تکاملی انسان همچنان ادامه دارد و انتخاب طبیعی یکی از عوامل تاثیرگذار در انتقال ژن به نسل بعدی است.
کد خبر : 210264

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از upi، برخی معتقدند که طب مدرن مانع تکامل انسان شده است. با داروهای پیشرفته و تکنولوژی‌های تولید مثلی، اکثر انسان‌ها به اندازه کافی عمر می‌کنند تا ژن‌های خود را به نسل بعدی انتقال دهند.


اما نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که انتخاب طبیعی هنوز هم درحال تغییر ژنوم انسان به روش‌های ظریفی است. وقتی که دانشمندان ژنوم 210 هزار نفر از ایالات متحده و بریتانیا را بررسی کردند، متوجه شدند که ناهنجاری‌های ژنتیکی مرتبط با بیماری آلزایمر و سیگار کشیدن در افرادی که طول عمری بلندتری دارند، کمتر دیده می‌شود.


دانشمندان همچنین دریافتند جهش‌های ژنتیکی مرتبط با بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، چاقی و آسم در افرادی که مدت زمان طولانی‌تر زندگی می‌کنند، کمتر اتفاق می‌افتد.


این یافته‌ها نشان می‌دهد که انسان‌ها هنوز تحت تاثیر بخش‌های طبیعی قرار دارند چراکه احتمال بیشتری وجود دارد که افراد با طول عمر طولانی‌تر ژن‌های بدون جهش‌ خود را به نسل بعدی انتقال دهند.


جوزف پیکرل، متخصص ژنتیک تکاملی از دانشگاه کلمبیا، در این باره گفت: «این نشانه‌ها بسیار ظریف هستند اما شواهد ژنتیکی پیدا کردیم که نشان می‌دهد انتخاب طبیعی در جمعیت انسانی مدرن اتفاق می‌افتد».


پیشرفت‌ها در تکنیک‌های آنالیز ژنومی به دانشمندان اجازه می‌دهد که افت و خیز نشانه‌های ژنتیکی در گروه‌های بزرگ مردم را دنبال کنند.


در بررسی اخیر، محققان متوجه شدند که رواج ژن «ApoE4»، مرتبط با آلزایمر، در زنان بالای 70 سال به شدت کاهش می‌یابد. آنها همچنین متوجه کاهش چشمگیری در فراوانی ژن «CHRNA3»، مرتبط با سیگار کشیدن در مردان، شدند.


این دو جهش ژنتیکی ارتباط مستقیمی با طول عمر فرد داشتند که این امر نشان می‌دهد تغییرات دیگر از طریق انتخاب طبیعی از جمعیت گرفته است.


مالی پرزورسکی، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه کلمبیا، در این باره گفت: «امکان دارد مردانی که فاقد جهش‌های‌ ژنتیکی مضر هستند، بیشتر بچه‌دار می‌شوند، یا این که زنان و مردانی که بیشتر عمر می‌کنند به نوادگان خود کمک می‌کنند و شانس بقای آنها را بهبود می‌بخشند».


محققان همچنین متوجه تغییراتی در انواع ژنوم مرتبط با باروری شدند اما عوامل محیطی گفته شده نیز می‌تواند روی تغییر ژنوم یک جمعیت تاثیر بگذارد. محیط اطراف ما همواره در حال تغییر است. یک ویژگی مرتبط با طول عمر بیشتر در یک جمعیت امروزی برای چند نسل بعد مفید واقع نمی‌شود.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته