دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1396 - 14:47

شغل‌های ضدربات

پژوهشگران معتقدند مشاغلی همچون طراحی مدل مو، پزشکی، پرستاری و حتی فیزیوتراپی بعدها هرگز توسط ربات‌ها انجام نمی‌شوند.
کد خبر : 209729

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از نفت‌خبر، نتایج یک پژوهش نشان داده است که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها می‌ترسند که ربات‌ها جای آنها را در شغلشان بگیرند. در حالی که کارهایی هم وجود دارند که می‌توانند توسط ربات‌ها اداره شوند، برخی مشاغل را می‌توان «ضدربات» نامید.


لی راین، مدیر پژوهش‌های بخش اینترنت و تکنولوژی مرکز پیو، گفت: «این مشاغل را مشاغل با حساسیت بالا می‌گویند که حتی برون‌سپاری هم نمی‌شوند مبادا در خطر قرار گیرند. به عنوان مثال، مشاغلی همچون طراحی مدل مو، پزشکی، پرستاری و حتی فیزیوتراپی می‌توانند جزو دسته چنین مشاغلی به حساب آیند».


راین معتقد است هر کاری که مستقیما با مردم در ارتباط است و مراقبت از آنها یا نیازهای مربوط به سلامت آنها را به عهده دارد، توسط ربات‌ها قابل انجام نیست. همچنین شغل‌های حوزه علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات نیز رباتیک نمی‌شوند.


این کارشناس به‌طور خاص معتقد است که الگوریتم‌نویسان و ارزیاب‌ها هرگز نگران ربات‌های همکار نخواهند شد.


وی ادامه داد: «صنعت آموزش یکی از بخش‌هایی‌ است که با جایگزین‌ شدن تکنولوژی‌های خودکار و آنلاین در حال نابودی‌ است و کالج‌ها و دانشگاه‌ها و حتی دبیرستان‌ها به‌سرعت در حال تغییر به سوی تکنولوژی‌های رباتی هستند».


راین گفت: «برای کسانی که مدارک علمی پیشرفته ندارند، کارهای عملی دستی و مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی و ایجاد ارتباط خوب، امری ضروری است که در کار باید در آن مهارت داشته باشند. ربات‌ها می‌توانند کارهای تکراری را به خوبی انجام دهند اما توان انجام بعضی مهارت‌ها را ندارند».


راین افزود: «در حال حاضران، بسیاری از کارفرمایان تصمیم گرفته‌اند کارگرانی را که کارهای تکراری و عملی انجام می‌دهند را با ربات‌ها جایگزین کنند و این موجب شده فشار ربات‌ها در بخش‌های عملی بیشتر احساس شود».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته