دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1396 - 15:34

ربات‌ها به سختی راه رفتن یاد می‌گیرند

آنچه انسان‌ها از ساخت ربات در ذهن می‌پرورانند، حیوانات رباتیک انسان‌نما هستند اما ساخت ربات دوپا کار بسیار دشواری است. دانشمندان در حال حاضر با طراحی و ساخت ربات‌های دوپا به دنبال درک بهتر فیزیک هستند.
کد خبر : 209608

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Wired، بعد از روی کار آمدن فناوری‌های رباتیک،انسان‌ها همیشه به دنبال ساخت رباتی شبیه انسان بوده‌اند تا بتواند حرکات و نوع راه رفتن انسان را به درستی تقلید کند. دستیابی به فناوری ساخت ربات دوپداله که موقع راه رفتن با صورت به زمین نخورد، کار دشواری است که هیچ کسی هنوز روی آن تسلط پیدا نکرده است.
محققان علم رباتیک تاکنون تلاش‌هایی برای ساخت این قبیل ربات‌ها داشته‌اند. به عنوان مثال شرکت رباتیک Agility Robotics رباتی به نام Cassie خلق کرده است که یک ربات دوپداله است که مانند انسان روی دو پا راه می‌رود و به خوبی تعادل خود را هنگام راه رفتن حفظ می‌کند. اما پشت ربات Cassie کوهی از علم فیزیک و مهندسی نهفته است که با همت محققان این عرصه به سرانجام رسیده است.



ربات کاسی


داستان کاسی با ربات متفاوتی به نام Atrias آغاز می‌شود. آتریاش ربات پژوهشی بود که به منظور کمک به فیزیک راه رفتن ربات‌های دو پداله ساخته شد. سازندگان این ربات زمانی که آن را روی یک صفحه نیرو مورد آزمایش قرار دادند مشاهده کردند که شیوه راه رفتن آن شبیه انسان است. اما محدودیت‌های خود را هم داشت.



ربات آتریاس


در واقع، دانشمندان ربات آتریاس را به منظور آزمایش مفاهیم علمی راه رفتن ساختند نه برای بررسی مسائل مهندسی.
ساخت ربات کاسی به مراحل پایانی نزدیک می‌شود و نوع پیشرفته آتریاس است. آتریاس رباتی بود که در قالب یک طرح آزمایشی از آزمایشگاه فرار کرد و به فردی حمله کرد. ربات کاسی هم از پیش به منظور اهداف تحقیقاتی ساخته شده است. هدف اصلی شرکت سازنده آن، به کارگیری این ربات برای بخش تحویل کالا به مشتریان و بررسی نیروگاه‌ها بوده است.
ربات کاسی در مقایسه با آتریاس ربات محکم‌تری است که می‌تواند بعد از زمین خوردن جان سالم به در ببرد، قادر است روی پاهای خود بایستد، دارای قوزک پاست و می‌تواند تعادل خود را موقع راه رفتن برقرار کند؛ کارهایی که آتریاس قادر به انجام آنها نبود.
ظاهر کاسی شبیه پرنده است و کاملا متفاوت از آتریاس ساخته شده است که پاهای فنری آن مانند الماس طراحی شده بود. با وجود این که آتریاس مانند انسان راه می‌رفت اما نوع راه رفتن این ربات کارآمد نبود.
محققان آنچه از ربات‌های تحقیقاتی آموخته بودند در کنار مدل‌های ریاضی قرار دادند و همچنین در ساخت ربات به نمونه پرندگان هم توجه می‌کردند. آنها امیدوارند که علت حالت قرار گرفتن پاها در حیوانات را کشف کنند.
بنابراین، ساخت ربات‌های دو پداله دلیلی برای ساخت ربات‌هایی که بتوانند مشابه انسان‌ها راه بروند، نیست بلکه دانشمندان با طراحی این نمونه‌ها بیشتر به دنبال درک قوانین فیزیک هستند.
ربات‌های چهارپا که ثبات بالایی هنگام راه رفتن دارند، مثل سوسک‌های رباتیک، به منظور فرستادن آنها به داخل ساختمان‌های تخریب شده و یافتن مصدومان احتمالی از جمله تحولاتی است که در سال‌های اخیر در علم رباتیک جهان رخ داده است. در این میان، طراحی ربات‌های دو پا نیز، آزمایش ربات‌هایی بوده است که کارهای مشابه انسان مانند بالا رفتن از نردبان را انجام می‌دهند.
دانشمندان برای ربات کاسی هنوز بازویی طراحی نکرده‌اند و تحقیقات بیشتری باید روی آن صورت گیرد اما از آنها برای رفتن به مکان‌های مختلف استفاده خوهد شد.
مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

برچسب ها: ندا اظهری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته