دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بلور چینی و لوستر

واردات لوستر به 40درصد رسید/ انرژی گران و مالیات کمرمان را خم کرد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بلور چینی و لوستر گفت: دست‌اندازهای فراوانی برای صادرات بلور چینی و لوستر ایجاد شده که نهایتا منجر به توقف فعالیت‌های صادراتی تولیدکنندگان در این حوزه شد، زیرا مشکلاتی از قبیل انرژی گران و مالیاتی همانند یک آوار بر گرده تولیدکننده فرو ریخت و نه تنها اجازه تمرکز و استمرار برای باقی ماندن در بازارهای بین‌المللی را از آنها گرفت بلکه توان تولید و تامین نیاز بازار داخلی را هم از آنها سلب کرد.
کد خبر : 209599

احمد رحمانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بلور چینی و لوستر در گفت‌وگو با خبرنگار آنا از آخرین وضعیت تولید و صادرات این حوزه گفت. وی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین معایب نظام اقتصادی، نبود مدیریت کلان و بسترساز برای ادامه راه تولید کالاهای صادرات گرا است، عنوان کرد: فعالان حوزه لوستر،‌ آمار چینی و بلور ادعایی تولید خود را به واقعیت تبدیل کردند و در مجموع آمارهای صادراتی سهم کوچکی را به خود اختصاص داده بودند.


وی ادامه داد: اما با توجه به تغییر مداوم سیاست‌های اقتصادی،‌ دست‌اندازهای فراوانی برای صادرات بلور چینی و لوستر ایجاد شد که نهایتا منجر به توقف فعالیت‌های صادراتی تولیدکنندگان این حوزه شد،


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بلور چینی و لوستر با اشاره به فعالیت‌های بخش خصوصی برای جلوگیری از کاهش رونق صادرات، تأکید کرد: صادرات پشتوانه و حمایت دولتی می‌خواهد، دولت برای تولید، اشتغال‌زایی، درآمدزایی و ... باید پشتوانه بخش خصوصی باشد زیرا تا زمانی که دولت حامی و خط‌ مشی دهنده اقتصاد نباشد، وضعیت تولیدکنندگان این حوزه با شکست روبه‌رو می‌شود؛ بخش خصوصی در حوزه بلور چینی و لوستر بدون حمایت دولت وارد حیطه صادرات به کشورهای همسایه شد و در همین کشور ترکیه بعضا با قوانین مختلف و کلاه‌برداری‌های فراوانی برخوردند که تمام دارایی‌های تولیدکننده ایرانی را بالا کشیده و اجناس تولیدی‌ها را که برای صادرات به آنجا رفته بود،‌ بلوکه کردند.


رحمانی با اشاره به رشد مشکلاتی بدین شکل در صنعت بلور چینی و لوستر تصریح کرد: نبود حمایت‌های از این سبک در تولید، نتیجه واردات 30 تا 40 درصدی بلور چینی و لوستر به کشور می‌شود؛ تولیدکنندگان ایرانی ادعای رقابت، کیفیت عالی، نوآوری و تضمین تولید را با دیگر سازندگان ایتالیا، فرانسه، چک و ... دارند. ضمن آنکه در نمایشگاه‌ سالانه این صنعت که در دی‌ماه برپا می‌شود، تمام این سازندگان از فرانسه، چین، CIS...و با فراغ بال به ایران می‌آیند زیرا بیش از 60 سال ما در سطح اول تولید دنیا قرار داشتیم.


این فعال اقتصادی در باره نیاز به ورود دولت برای تسهیل تولید و حرکت در مسیر صادرات، تأکید کرد: امروز انرژی گران و مشکل مالیات بر ارزش‌افزوده که به‌صورت مستقیم از تولیدکننده گرفته می‌شود، کمر تولیدکننده را خم می‌کند زیرا در این صنعت هیچ سوبسیدی از سوی دولت ارائه نمی‌شود.


وی اضافه کرد: دولت باید حامی ما باشد تا تولیدکنندگان به خودکفایی برسند و چرخه تولید و اشتغال در نظام اقتصادی بگردد، شرایط اقتصادی ایران ایجاب می‌کند تا برای حل مشکلات اشتغال‌زایی روی به تولید بیاوریم تا با پاسخگویی به نیاز داخلی ابتدا از واردات جلوگیری کنیم و در گام بعدی بار دیگر به بازارهای خارجی دسترسی پیدا کنیم.


رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش‌افزوده، قانون کاملی نیست و تمام بار آن بر دوش تولیدکننده است و با گرانی‌‌های چندباره قیمت گاز از ابتدای امسال تاکنون، امید تولیدکننده برای ادامه مسیر بسیار کمرنگ می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته