دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1396 - 16:45

زن آمریکایی رکورددار از فضا برگشت

فضانورد زن ناسا که رکورد حضور یک آمریکایی در مدار زمین را شکسته است، با موفقیت در قزاقستان فرود آمد.
کد خبر : 209017

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از رویترز، پگی ویتسون، فضانورد زن آمریکایی پس از گذراندن نه ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، رکورد حضور یک زن و حضور یک آمریکایی در مدار زمین را شکست و به عدد 665 روز زندگی فضایی رسید.


وایتسون که به‌همراه سه تن دیگر به ایستگاه رفته بود، پس از تکمیل مأموریت شش ماهه، همراه آنها به زمین بازنگشت و به دلیل کاهش تعداد خدمه روس ایستگاه توانست سه ماه اضافه‌تر در فضا کار کند. در این مدت او چهار پیاده‌روی فضایی دیگر انجام داد که با شش تای قبلی، در مجموع 10 پیاده‌روی فضایی به نام او ثبت شده است که هیچ زنی تاکنون نتوانسه بود به این عددد برسد.


تیم روسی حاضر در ایستگاه بین‌المللی، سه ماه قبل از سه نفر به دو نفر کاهش پیدا کرد. ویتسون که یک بیوشیمیست است، اقامت در ایستگاه فضایی بین‌الملل را هیجان‌انگیز‌ترین شغل زندگی‌اش توصیف کرد و در گفت‌وگویی که پیش از حرکت از ایستگاه انجام داد گفت: «دلم برای خانواده و خوردن غذاهای تازه و سبزیجات تنگ شده است».


او که 55 سال سن دارد، توانسته رکورد سابق آمریکا که 535 روز بود را بیش از 100 روز افزایش دهد.


ایشتگاه فضایی بین‌المللی یک آزمایشگاه 100 میلیارد دلاری‌ست که در فاصله 400 کیلومتری به‌ دور زمین می‌چرخد و در آن آزمایش‌های مختلفی انجام می‌شود. ویتسون در مدت اقامتش در این ایستگاه روی سلول‌های سرطانی ریه و استخوان پژوهش می‌کرد.


رکورد اقامت در مدار زمین متعلق به یک مرد روس به نام گنادی پادالکا و به مدت 878 روز است. ویتسون و دو فضانورد همراهش که یکی آمریکایی و دیگری روس بود، با چتر نجات ساعاتی پیش در بایکانور قزاقستان فرود آمدند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته