دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1396 - 12:12

روزگار مبهم طلای سیاه

بازار نفت این روزها پیش‌بینی ناپذیرترین بازار دنیا به شمار می رود. درست زمانی که همگان انتظار افزایش دارند، قیمت‌ها سقوط می‌کند و در بزنگاه کاهش، ‌قیمت‌ها عزم افزایش دارند. همین امر سبب شده تا نتوان با اطمینان از وضعیت این بازار حتی برای روزهای آینده صحبت کرد.
کد خبر : 208127

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، مازاد عرضه در کنار کاهش مصرف به دلیل استفاده از راهکارهای بهینه‌‌سازی سبب شده تا کنترل بازار نفت از دست تولیدکنندگان خارج شود.


با این حال برای آینده نفت نظرات مختلفی وجود دارد. برخی عقیده دارند که حداقل در کوتاه مدت افزایش قیمت ها را در این بازار شاهد نخواهیم بود و برخی دیگر از فعالان این حوزه پیش بینی می کنند که عوامل بیرون از بازار نفت مانند تنش‌های سیاسی می‌تواند قیمت‌ها را تا سطح مطلوبی افزایش دهد.


مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در همین زمینه اعتقاد دارد که نمی‌توان با اطمینان از شرایط بازار نفت و آینده آن صحبت کرد.


محسن قمصری در گفتگو با خبرنگار آنا گفت:‌ با شرایطی که وجود دارد افزایش قیمت برای نفت قابل پیش بینی نیست و باید امیدوار باشیم که کاهش قیمت‌ها بیش از این نباشد.


وی وضعیت مازاد عرضه نفت در بازار را مهمترین عامل کاهش قیمت نفت عنوان کرد و افزود: با توجه به ساختارهای مصرفی و همچنین بهینه سازی مصرف انرژی، تقاضا کاهش پیدا کرده و هدایت شده است. این عوامل امید را برای افزایش قیمت کمرنگ می‌کند.


این کارشناس مسائل بازار نفت با اشاره به توفان هاروی در خلیج مکزیک ،‌تاکید کرد: این توفان ممکن است تنها در چند روز بر بازار نفت تاثیر گذار باشد اما از آنجا که نقاط تولید و نقاط مصرف فاصله‌ای 20 تا 25 روزه از هم دارند تاثیر چشمگیری نخواهد داشت.


وی در خصوص تصمیمات احتمالی در نشست اوپک و غیر اوپک نیز گفت: تنها تصمیم قابل تصور این است که محدودیت تولید،‌ مطمئن‌تر و برنامه ریزی شده‌تر هدایت شود.


قمصری افزود:‌ پیش‌بینی این است که لیبی با شرایطی که دارد همچنان از توافق کاهش تولید معاف باشد اما این احتمال وجود دارد که نیجریه با توجه به افزایش تولید نفتش در ماه های گذشته، به این توافق اضافه شود.


مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ادامه داد:‌ همچنین ممکن است کشورهای بزرگ تولید کننده مانند عربستان و عراق را وادار کنند تا بر اساس سهمیه بندی تولید داشته باشند تا امکان کنترل مازاد عرضه بیشتر شود.


با وجود این عوامل، برخی دیگر از فعالان حوزه نفت نگاهی متفاوت دارند و امیدوارند با توجه به شرایط پیش روی نفت،‌ قیمت ها در هفته های آینده تقویت شود.


رضا پدیدار، کارشناس نفت و انرژی با نگاهی کاملا متفاوت عقیده دارد که توفان شدید در آمریکا زمینه را برای‌ رشد قیمت‌ها فراهم کرده است.


وی افزود: علاوه بر توفان،‌ تغییرات در مناسبات بین المللی مانند بالا گرفتن تنش بین آمریکا و کره شمالی از عواملی است که می تواند بازار نفت را با شوک مثبت روبرو کند.


البته از نگاه این کارشناس نفتی نیز افزایش تولید لیبی و نیجریه یکی از مهمترین عوامل در افزایش مازاد عرضه در بازار نفت است که امکان رسیدن به تعادل در بازار را کاهش می دهد.


وی افزود: عدم مهار رشد تولید نفت دوکشور مورد نظر روی شاخص نفت اوپک اثر گذاشت و مانع دستیابی این شاخص به قیمت واقعی خود شد.


در چند سال اخیر نوسنات قیمت نفت آنقدر شدید بوده که نمی توان انتظار داشت روند صعود یا سقوط نفت برای دوره ای طولانی ادامه پیدا کند. ناتوانی در تغییر جهت حرکت قیمت نفت سبب شده تا تولیدکنندگان کوچک و بزرگ نفت دراین روزها تنها چشم به تابلوی معاملات طلای سیاه بدوزند و امیدوار باشند تا افت قیمت نفت بیش از این نباشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته