دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس مسائل عراق مطرح کرد؛

یک قدم تا آزادی پایتخت دوم داعش/ 70 درصد تلعفر آزاد شد

تلعفر در حدود 70 کیلومتری غرب «موصل» مرکز پیشین فرماندهی داعش در عراق واقع شده،تلعفر دومین شهر پرجمعیت استان نینواست؛ این شهر ترکمن‌نشین حلقه ارتباط بین سه کشور عراق، سوریه و ترکیه است و به همین علت اهمیت استراتژیک دارد.
کد خبر : 206737

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از فرهیختگان، یکشنبه پیش ‌(29 مرداد) بود که با فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق عملیات زمینی آزادسازی شهر تلعفر از استان نینوا از دست تروریست‌های داعشی به نام «قادمون یا تلعفر» آغاز شد. تلعفر در حدود 70 کیلومتری غرب «موصل» مرکز پیشین فرماندهی داعش در عراق واقع شده، شهری که در ماه جولای به تصرف کامل نیروهای نظامی عراق درآمد. تلعفر، دومین شهر پرجمعیت استان نینواست؛ این شهر ترکمن‌نشین حلقه ارتباط بین سه کشور عراق، سوریه و ترکیه است و به همین علت اهمیت استراتژیک دارد. تلعفر یکی از جاده‌های کلیدی مورد استفاده داعش در نقل‌وانتقال نفرات و مایحتاج آن بود و آزادی آن، به معنای قطع ارتباط عناصر داعش با شهر الرقه نیز هست. به عبارت دیگر با پاکسازی این شهر از داعش، این گروه تروریستی توانایی تحرکات خود در مرز سوریه و عراق را کاملا از دست خواهد داد. پس از یک هفته از آغاز عملیات آزادسازی تلعفر، دیروز، چهار شهریور فرماندهی پلیس عراق اعلام کرد که کنترل این شهر به دست نیروهای مبارز افتاده؛ هرچند برخی رسانه‌ها از آزادی کامل این شهر خبر دادند، اما تا لحظه نگارش این گزارش آزادسازی تلعفر به‌طور رسمی اعلام نشده است. شبکه تلویزیونی عراقی «الاتجاه» اعلام کرد نیروهای پلیس مرکزی و نیروهای واکنش سریع و نیروهای بسیج مردمی، محله‌های القادسیه دوم و الربیع در شهر تلعفر عراق را که از آخرین مناطق تحت اشغال تلعفر بود از دست تروریست‌های داعش آزاد کرده‌اند. برخی منابع آگاه مدعی شدند تاکنون 70 درصد مساحت تلعفر به‌طور کامل آزاد شده است. در این باره با محمدمهدی ملکی، کارشناس مسائل عراق گفت‌وگو کردیم تا نقش و اهمیت آزادسازی تلعفر را بررسی کنیم.
اهمیت آزادسازی تلعفر چیست؟


نکته مهم در عملیات آزادسازی شهر تلعفر این است که داعش بعد از موصل به سمت تلعفر اثاث‌کشی کرد. این درحالی است که شهر تلعفر «پایتخت فیزیکی داعش» در عراق بود و هم راه ارتباطی تروریست‌ها را با سوریه فراهم می‌کرد. به همین دلیل بازپس‌گیری تلعفر از دست تروریست‌ها می‌تواند فعالیت داعش در عراق را بیش از پیش محدود کند.


از نظر منطقه‌ای عملیات آزادسازی تلعفر چه اهمیتی دارد؟


عراق کشوری است که از زمان درگیر شدن با تروریست‌ها با واکنش‌های مختلف بازیگران جهانی و منطقه‌ای همراه بوده است، درخصوص آزادسازی تلعفر نیز شاهد همین قضیه بودیم. با توجه به اینکه تلعفر شهری است با اکثریت ترکمن، مهم‌ترین بازیگر منطقه‌ای که نسبت به عملیات آزادسازی در آن واکنش نشان داد، کشور ترکیه بود. دولتمردان ترکیه‌ای با توجه به یک ادعای تاریخی همواره گفته‌اند که برای ترکمن‌های عراقی نقش حامی را بازی می‌کنند. همین موضوع هم سبب شد درخصوص عملیات آزادسازی تلعفر ترکیه با طرح این موضوع که موافق حضور نیروهای حشدالشعبی در عملیات نیست، نسبت به این عملیات واکنش منفی نشان دهد. در حالی که نگرانی ترکیه از ابتدا بی‌اساس بود.
آیا حضور حشدالشعبی در عملیات تلعفر مفید بود؟


به‌طور حتم حضور نیروهای مقاومت اسلامی در عملیات تلعفر و کل عملیات‌های عراق مفید هستند؛ چراکه این نیروهای برای استقلال عراق مبارزه می‌کنند. ترجیح قومیتی برای این نیروها معنایی ندارد و هرجا احساس شود که حضور آنها برای مبارزه با تروریست‌ها لازم است، دریغ نمی‌کنند. کشور ایران هم که به‌عنوان حامی نیروهای مقاومت اسلامی عراق و متحد جدی دولت عراق شناخته می‌شود، در عمل اثبات کرده که فقط به استقلال عراق می‌اندیشد. ایران تلاش می‌کند که عراق به‌طور کامل از حضور تروریست‌ها پاکسازی شود و پس از آن می‌خواهد این اتفاق در سوریه هم رقم بخورد. ایران نسبت به آزادسازی عراق نگاه قومیتی ندارد و به‌عنوان یک متحد عمل می‌کند. ایران می‌خواهد عراق از حضور تروریست‌ها پاکسازی شود.
چهارشنبه حیدرالعبادی با فرماندهان حشدالشعبی دیدار کرد ‌و آنها گفتند به خاطر حضور ائتلاف نظامی آمریکا، در عملیات تلعفر شرکت نمی‌کنند. در این مورد توضیح بدهید؟


اختلاف‌ها درخصوص حضور و مشارکت آمریکا مختص تلعفر نیست. همواره آمریکا از زمان شکل‌گیری حشدالشعبی با این بهانه که آنها شبه‌نظامی شیعه هستند و با ایران ارتباطات نزدیکی دارند، آشکارا اعلام مخالفت کرده است حتی مشارکت این گروه را به ضرر خود می‌دانند. این موضوع درخصوص آزادسازی تلعفر هم بالا گرفت چراکه احتمال می‌رفت آمریکا مجددا سنگ‌اندازی کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته