دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1396 - 15:00
ایلان ماسک هشدار دارد:

ممنوعیت جهانی استفاده از ربات‌های قاتل

ایلان ماسک، رهبر هوش مصنوعی جهان، زنگ خطر را در مورد استفاده از ربات‌های قاتل به صدا درآورد و نسبت به ممنوعیت به کارگیری آنها هشدار داد.
کد خبر : 205041

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از CNN، رئیس کمپانی تسلا در میان یکی از 116 بنیانگذار کمپانی‌های رباتیک و هوش مصنوعی در دنیا محسوب می‌شود که به‌تازگی نسبت به ممنوعیت جهانی استفاده از ربات‌های قاتل که آنها را سلاح‌های مستقل نامیده‌اند، هشدار داده است.


ماسک در نامه سرگشاده‌ای که امروز منتشر کرد، هشدار داد: «ربات‌های قاتل که سلاح‌های مستقل هستند، تهدیدی برای انقلاب سوم جنگ جهانی به شمار می‌روند. زمانی که این ربات‌ها تولید شدند، محققان، دامنه اختیارات بسیار گسترده‌ای را در درگیری‌های مسلحانه به آنها دادند و درک آنها در زمان‌بندی سریع‌تر از انسان است».


او در این نامه نوشت: «این ربات‌ها سلاح‌هایی هستند که حاکمان قدرت و تروریست‌ها از آنها بر ضد افراد بی‌گناه استفاده می‌کنند. در واقع، حاکمان قدرتمند جهان این سلاح‌ها را به گونه‌ای هک کرده‌اند که به شیوه‌ نامطلوب رفتار کنند».


امضاء کننده‌های این قراردادها از شرکت‌های بزرگی هستند که در آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا و آسیا پراکنده‌اند. از این افراد می‌توان به مصطفی سلیمان، متخصص هوش مصنوعی گوگل اشاره کرد.



رایان گارپی، بنیانگذار فناوری رباتیک Clearpath و نخستین کسی که این قرارداد را امضا کرد، گفت: «برخلاف تظاهرات هوش مصنوعی که در قلمروی حوزه علمی تخیلی باقی مانده است، در حال حاضر سیستم‌های سلاح‌های خودکار و مستقل در حال توسعه و گسترش هستند و در این بی‌ثباتی جهانی قابلیت بالایی در آسیب رساندن به افراد بی‌گناه دارند».


گفتنی است که شماری از کشورها از جمله آمریکا، چین، اسرائیل، کره جنوبی، روسیه و بریتانیا در حال توسعه سیستم‌های سلاح‌های خودکار و مستقل هستند.


ایلان ماسک با توجه به اعلام هشدار نسبت به خطرات هوش مصنوعی در سال‌های پیش رو، معتقد است که خطر این ربات‌ها بیشتر از مواد مخدر است. وی با بالا گرفتن تنش‌ها در کره شمالی طی این ماه، اعلام کرد که هوش مصنوعی بیشتر از رژیم «کیم چونگ یون» می‌توانند خطرناک باشند. بنابراین باید تا قبل از بروز مشکلی جدی، باید ایمنی ربات‌های قاتل را برقرار کرد.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته