دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران؛

اقتصاد غیررقابتی حتی با پشتوانه‌های دولتی نیز محکوم به شکست است

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: تفکر اقتصاد دولتی طی مدت زمانی شکل گرفت که دولت با دارابودن مزیت‌های همچون نفت، معادن و ... خود را بی‌نیاز از حضور بخش‌خصوصی و بنگاه‌های کوچک و متوسط دید اما در واقع خصوصی‌ها دیگر مزیت اقتصادی هستند که دولتی‌ها در آن فضا نفس می‌کشیدند.
کد خبر : 204060

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره نبود اهمیت به بنگاه‌های کوچک و متوسط و توانایی این بنگاه‌ها در اشتغال‌زایی گفت: پس از انقلاب اسلامی، رویکرد کلان دولت در اقتصاد با شکل جدیدی مواجه شد و اقتصاد کلان، تولید، اشتغال،‌ معیشت، رقابت دیگر شکل و شمایلی از گذشته را به‌همراه نداشت و کم‌کم بخش‌خصوصی و بنگاه‌های کوچک و متوسط در حرکت‌های اقتصادی به حاشیه اقتصاد رانده شدند و بنگاه‌های تمام دولتی و بنگاه‌های بزرگ از آن پس تمام بار اقتصاد را بردوش کشیدند اما پس از چند تجربه ثابت کرد که اقتصاد بدون رقابت، حتی اگر با پشتوانه دولتی نیز همراه باشد، محکوم به شکست است.


وی ادامه داد: تفکر اقتصاد دولتی طی مدت زمانی شکل گرفت که دولت با دارابودن مزیت‌هایی همچون نفت، معادن و ... خود را بی‌نیاز از حضور بخش‌خصوصی و بنگاه‌های کوچک و متوسط دید اما در واقع خصوصی‌ها دیگر مزیت اقتصادی هستند که دولتی‌ها در آن فضا نفس می‌کشیدند اما سهم‌خواهی دولتی‌ها اقتصاد را مواجه با قیمت‌های تمام شده بالا و حرکت آهسته به سمت بحران اقتصادی کرد.


روغنی تاکید کرد: اغلب کشورهای دنیا بنگاه‌های کوچک و متوسط را به‌عنوان مدل رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار خود انتخاب می‌کنند.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه، بنگاه‌های بزرگ ظرفیت تولید و اشتغال‌زایی محدودی دارند، تصریح کرد: قفل اشتغال در مملکت با کلید صنایع کوچک و متوسط باز می‌شود زیرا بنگاه‌های بزرگ بیشتر در نقش تولیدکننده بزرگ مواد اولیه فعالیت می‌کنند و اگر سیاست‌های خام‌فروشی مواد اولیه تغییر کند و فضا به بنگاه‌های کوچک و متوسط داده شود طبیعتا مواد خام تبدیل به کالای دارای ارزش افزوده می‌شود.


وی همچنین درباره نقش 50 تا 60درصدی اشتغال‌زایی در جوامع مختلف که توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط شکل می‌گیرد گفت: گذر اشتغالزایی و رشد اقتصادی در مملکت از طریق رونق صنایع کوچک و متوسط می‌گذرد زیرا میزان اشتغال در صنایع کوچک و متوسط بسیار بیشتر از صنایع بزرگ است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته