دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1396 - 10:05

گوزن شمالی سفید ستاره فضای مجازی شد+ ویدئو

اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که حیوان باشکوهی را به تصویر می‌کشد، گوزن شمالی سفیدی که با شاخ‌های سفید رنگش دل خیلی از کاربران را برده است.
کد خبر : 203503

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، جمعه گذشته، هنز نیلسن از سوئد بالاخره توانست ویدئویی از موجود فراری که برای سه سال به دنبالش بود، ثبت کند.


این ویدئو گوزن شمالی سفید باشکوه و نادری را نشان می‌دهد که در حال حاضر در فضای مجازی بسیار محبوب شده است.


این موجود زیبا چقدر نادر است؟


اسکاندیناوی پر از گوزن شمالی است؛ این اعضای بزرگ خانواده گوزن در سراسر قسمت‌های شمالی نیم‌کره شمالی یافت می‌شوند. البته اکثر آنها قهوه‌ای تیره هستند اما بخش کوچکی از این جمعیت را گوزن‌های شمالی سفید تشکیل می‌دهند.


چند ماه قبل، دو بره گوزن شمالی سفید در نروژ دیده شده بود، این بره‌های دوقلو یک ماهه به نظر می‌رسیدند.


به نظر می‌رسد مشاهده گوزن شمالی سفید رنگ هر سال بیشتر می‌شود و این مشاهدات تنها به اروپا محدود نمی‌شود. سال گذشته، گوزن شمالی سفید رنگی در آلاسکا دیده شد که بسیار هم خبرساز شد؛ سال قبل از آن هم، گونه خال‌داری از گوزن شمالی در کانادا دیده شد.


نیلسن در شهرداری ایالت وارملند، واقع در غرب سوئد، در نزدیکی مرز نروژ کار می‌کند. به گفته وی 50 گوزن شمالی سفید رنگ در این منطقه وجود دارند که به نظر زیاد می‌رسد چراکه به ادعای BBC تنها 100 راس از این نوع حیوان نادر در کل سوئد و در کل جهان نیز حدودا 400 هزار راس گوزن شمالی سفید وجود دارد.


در واقع هیچ پایگاه داده یا ثبت رسمی برای گوزن‌های شمالی سفید در سوئد وجود ندارد، بنابراین آمار درستی از تعداد دقیق آنها وجود ندارد.


اما این طور به نظر می‌رسد که وارملند بهترین مکان برای رصد یک گوزن شمالی سفید است. در سال 2012، گروهی از توریست‌های خوش شانس موفق به دیدن یک گوزن شمالی سفید رنگ شدند. در سال 2009 نیز یک گوزن شمالی ماده (بدون شاخ) در وارملند دیده شد.


جالب است بدانید این گوزن‌های شمالی سفید رنگ، آلبینو یا زال نیستند. در واقع ظاهر سپیدگون این موجودات به دلیل حضور ژن غالبی است که منجر به خالدار شدن محلی می‌شود که خز سفید با رگه‌های قهوه‌ای پراکنده شده‌ است.





مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
۰۲۱
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
۰
صاهبه این هرکی هست لای برفا نباید بره???
هلدینگ شایسته