فیسبوک، واتسآپ و وایبر در معرض خطر کلاهبرداری و هک شدن
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا از ایسنا، الهام وزیریپور، دانشجوی مقطع دکتری علوم رایانه این دانشگاه و رهبر ارشد این تحقیق، گفت: «ما به دنبال درک این موضوع بودیم که کاربران چگونه از مالکیت خصوصی خود حفاظت میکنند و دریافتیم که آنها عموما هیچ کاری در این رابطه انجام نمیدهند».
گرچه برنامههای پیامرسان واتسآپ و وایبر، پیامها را به صورت پیشفرض رمزگذاری میکنند، هر سه برنامههای پیامرسان مزبور نیازمند «فرآیند اعتبارسنجی» (authentication ceremony) برای تضمین امنیت واقعیشان هستند. اما چون اکثر کاربران از این فرآیند و اهمیت آن ناآگاهند، امکان این که هکر یا شخص ثالت بخواهد مکالمات آنها را استراقسمع کند وجود دارد.
فرآیند اعتبارسنجی به کاربران امکان تایید کردن هویت طرف مکالمه موردنظرشان را میدهد و اطمینان میدهد که هیچ فرد دیگری حتی شرکت ارائه دهنده نرمافزار پیامرسان پیامهایشان را رهگیری نخواهد کرد.
تیم تحقیقاتی در مرحله نخست یک آزمایش دو مرحلهای، از شرکتکنندگان حاضر خواست یک شماره کارت اعتباری را با شرکتکننده دیگری به اشتراک بگذارند. محققان به شرکتکنندگان درباره خطرات بالقوه هشدار دادند و آنها را تشویق کردند از ایمن بودن پیامهایشان اطمینان حاصل کنند. با این حال، فقط 14 درصد کاربران حاضر توانستند گیرنده پیامشان را با موفقیت اعتبارسنجی کنند.
در مرحله دوم، دوباره از شرکتکنندگان خواسته شد یک شماره کارت اعتباری را به اشتراک بگذارند اما این بار محققان بر اهمیت اعتبارسنجی تاکید کردند و 79 درصد کاربران توانستند با موفقیت طرف مکالمه خود را اعتبارسنجی کنند. علیرغم این افزایش قابل توجه، تیم علمی متوجه مشکل دیگری شد و آن این که به طور متوسط 11 دقیقه طول کشید تا شرکتکنندگان طرف مکالمه خود را اعتبارسنجی کنند و این مدت زمان زیادی است.
چون اکثر مردم مشکلات امنیتی مهم را تجربه نکرهاند، مجاب کردن آنها به تلاش برای درک و استفاده از ویژگیهای امنیتی که برنامههای نرمافزاری ارائه میدهند، دشوار است و تیم تحقیقاتی به دنبال آسانتر کردن انجام این کار و کاهش زمان انجام آن است.
وزیرپور گفت: «چنانچه با استفاده از یک فناوری جدید، فرآیند اعتبار سنجی را در پشت صحنه و به صورت خودکار و بدون تلاش برای کاربران اجرا کنیم، میتوانیم بدون نیاز به آموزش دادن آنها، مشکلات امنیتی موجود را حل کنیم».
انتهای پیام/