دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1394 - 15:01
آنا گزارش می‌دهد؛

رونمایی از یادمان شهدای گمنام در واحد ارومیه با حضور رئیس عقیدتی سیاسی ارتش + تصاویر

یادمان شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه به عنوان یک طرح ماندگار فرهنگی با حضور مقامات و فرماندهان ارشد نظامی و مدیران و مسئولان استانی و دانشگاهی رونمایی شد.
کد خبر : 20181

به گزارش خبرنگار آنا به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، روز مقاوت و پیروزی، مراسم رونمایی از یادمان شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با حضور خانواده های معظم شهدا، روحانیون،مقامات و مسئولان استانی و شهرستانی، فرماندهان ارشد نظامی ارتش و سپاه، اساتید، کارمندان و دانشجویان دانشگاه های ارومیه در کنار مزار شهدای گمنام واحد ارومیه برگزار شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در ابتدای این مراسم پس از خیرمقدم و تبریک اعیاد شعبانیه، طی سخنانی گفت: خداوند منان را شاکر و سپاسگزارم که توفیق خدمتگزاری به شهدا را نصیبمان کرد و در مدت زمانی که برای ساخت این یادمان پیش بینی شده و قولش را داده بودیم، این پروژه را به پایان رسانده و آماده افتتاح کردیم.



دکتر عزیز جوانپور افزود: ما نیازمند شهدا هستیم و از آنان مدد می جوییم تا دست ما را بگیرند و کمکمان کنند. امیدوارم این مکان مقدس محلی برای درک هرچه بیشتر شهدا و استشمام بوی این عزیزان برای دانشجویان و دانشگاهیان باشد.








آل هاشم با اعلام اینکه اکنون سال های از دوران دفاع مقدس می گذرد اما هنوز آنگونه که شایسته حماسه آفرینی ها و دلاور مردی های این ملت است، ارزش های دفاع مقدس به نسل جوان معرفی نشده است، بیان کرد: درست است امروز جنگ نظامی نداریم اما نیازمند به این فرهنگ و محتاج فرهنگ دفاع مقدس هستیم

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی عنوان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و برچیده شدن طاغوت در این کشور تبدیل به تحولات اساسی شد و بر این اساس ارزش های بسیاری در مقابل ایران اسلامی پیش آمد و ملت اسلامی ایران بار دیگر با بازگشت به فرهنگ اسلامی و ملی خویش به مقابله با همه زیاده خواهی ها برخواست.


وی افزود: نهضت ضد استبدادی و ضد استکباری ملت ایران از سوی استکبار جهانی مورد مخالفت قرار گرفت تا جایی که پس از توطئه های گوناگون، جنگی هشت ساله را بر ملت ایران تحمیل کردند. این جنگ در واقع دفاعی مقدس بود و برگ زرینی بر کتاب افتخارات مردم این سرزمین بود و ایران و ایرانی توانست با عبور عزتمندانه از این دوران سخت در جهان سربلند و سرافراز شود.


رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه دفاع مقدس موضوعی است که همه جریانات سیاسی همه هماهنگ و یک رنگ هستند.


وی با اعلام اینکه آزادسازی خرمشهر با تکیه بر علم و ایمان نیروهای داخلی از نقاط عطف تاریخ معاصر به شمار می رود، افزود:حضرت امام (ره) در این رابطه بیان داشتند که خرمشهر را خدا آزاد کرد و در جایی دیگر فرمودند که فتح خرمشهر فتح ارزش های انسانی است.


آل هاشم با اعلام اینکه سالروز آزادسازی خرمشهر به عنوان یک روز ملی در کشور شناخته شده است، تصریح کرد: بعد از این مقطع بود که جنگ از حالت دفاعی خارج شد و به صورت تهاجمی در آمد و آغازی بر پیروزی های آتی شد.به همین دلیل از فردای آزادسازی خرمشهر مجامع بین المللی که عمدتا تابع سیاست های تام بودند ماموریت خود را برای متوقف کردن جنگ آغاز کردند و به صدور قطع نامه های بین المللی و به صدور قطع نامه های مختلف برای توقف جنگ و جلوگیری از نابودی ماشین جنگی عراق صادر اقدام کردند.


وی با اشاره به دستاوردهای آزادسازی خرمشهر برای میهن عزیزمان گفت: تقویت وحدت و انسجام ملی، افزایش همکاری و وحدت بین رزمندگان اسلام، تقویت موقعیت راهبردی ایران در منطقه، افزایش امید بین ملت های مسلمان منطقه و دوستداران انقلاب اسلامی از جمله دستاوردهای مهم آزداسازی خرمشهر بود.


این مسئول با اعلام اینکه اکنون سال های از دوران دفاع مقدس می گذرد اما هنوز آنگونه که شایسته حماسه آفرینی ها و دلاور مردی های این ملت است، ارزش های دفاع مقدس به نسل جوان معرفی نشده است، بیان کرد: درست است امروز جنگ نظامی نداریم اما نیازمند به این فرهنگ و محتاج فرهنگ دفاع مقدس هستیم.


نماینده ولی فقیه در ارتش تصریح کرد: هویت ملی و اسلامی نسل حاضر با تاریخ فداکاری ها و ایثارگری های مردم در دوران دفاع مقدس گره خورده است.



وی با اعلام اینکه درس های سوم خرداد درس های بزرگی بود، بیان کرد: ما با وحدت و پیروی محض از ولایت توانستیم با این دستاورد به نکته تاریخی مهم برسیم که امروز هم اگر بخواهیم دشمنان با شکست مواجه شوند باید یکپارچگی ، وحدت ، و تبعیت کامل از ولایت را حفظ کنیم و فراموش نکنیم آنروز قدرت های بزرگ با حمایت از دشمنان پیروزی ما در جبهه های جنگ را ناممکن می دانستند ولی ما پیروز شدیم و توانستیم استقلال حاکمیت ملی و تمامیت عرضی خود را از گزند دشمنان حفظ کنیم .


آل هاشم تصریح کرد: امروز نیز به همان قدرت ها در مقابل قدرت های شیطانی نیاز داریم و امروز نیز همان قدرت های شیطانی پیشرفت های ما را در عرصه های علمی، فناوری و هسته ای را برنمی تابند و به تهدید و تحریم و فشار علیه جمهوری اسلامی ایران متوسل شده اند ولی ما که مقاومت را تجربه کردیم معتقدیم این گونه تلاش ها ما را از مسیر خارج نمی سازد.


فرمانده سپاه شهداء آذربایجان غربی هم گفت: امروز شهید از جبهه برای تدفین به دانشگاه آورده نمی شود بلکه شهدای نظام از دانشگاه به جامعه بشری معرفی می شوند.








خرّم: امروز نظام اسلامی درگیر جنگ و نا امنی نیست اما آمادگی کامل داریم این پیام را به همه نسل های کشور و دنیا اعلام کنیم که اگر می خواهیم سرافراز و سربلند بوده و در مقابل شهدا شرمنده نباشیم باید مقاومت دیروز رزمندگان را امروز و فردا داشته باشیم تا اقتدار ملی نیز کسب شود

سردار عابدین خرّم در مراسم افتتاحیه یادمان شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با تبریک سالروز میلاد امام حسین (ع)، سلطان عشق، حضرت ابوالفضل العباس ساقی عشق و حضرت زین العابدین راوی عشق اظهار داشت: شهدا همواره شمع محفل بوده و همه باید پروانه وار در دنیا و آخرت با شهدا باشیم تا شرمنده نشویم.


وی افزود: روز سوم خرداد روزی بود که تمام استکبار در مقابل رزمندگان و آرمان های شهدا و امام راحل سر تسلیم فرود آوردند.


این یادگار دفاع مقدس ادامه داد: هر ملتی اگر بخواهد در تاریخ کشورش بر توانمندی های خود ببالد باید عزت و اقتدار خود را حفظ کند و روز سوم خرداد روزی بود که عزت ملی و اعتقاد الهی و اراده فولادین جوانان ایران بر دنیا اثبات شد.


فرمانده سپاه شهدا آذربایجان غربی با اشاره به آمادگی سپاه در عرصه‌های مختلف نظامی، علمی و آمادگی دفاعی تصریح کرد: عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر حاصل مدیریت جهادی فرزندان جان بر کف ملت ایران بود.


خرم ادامه داد: امروز آحاد ملت و به ویژه دانشجویان و دانشگاهیان در عرصه صیانت از خون شهیدان وظیفه سنگینی دارند و اگر می خواهیم شرمنده شهدا نباشیم باید مقاومت کنیم.


وی با اشاره به پیام سوم خرداد گفت: در سوم خرداد ملت ایران در سال 61 کاری همانند روزی که پیامبر گرامی اسلام همه بت ها را شکسته و به تعظیم واد داشت انجام داد.


فرمانده سپاه شهداء آذربایجان غربی گفت: در چنین روزی همه منافقین، کفار،صدام بعثی ها، شرقی های و غربی های ظالم در مقابل رزمندگان و پیام الهی امام عظیم الشان،شهدا و رزمندگان سر تعظیم فرو آوردند.


خرّم با بیان اینکه استراتژیست ها هنوز هم نمی توانند این عملیات را تجزیه و تحلیل کنند، افزود: هر ملتی اگر بخواهد در تاریخ بر کشور،ملت و توانمندی خود ببالد باید اقتدار و عظمت خود را زنده نگه دارد.


وی تصریح کرد: عزت و غرور ملی مردم ایران در سایه اعتقاد الهی و اراده های فولاین جوانان کشور به دست آمده است.



فرمانده سپاه شهداء آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: آزاد سازی خرمشهر فتح المبین بود و برای تاریخ بشریت تاریخ ساز شد و برای همیشه در تاریخ خواهد ماند.


خرّم افزود: امروز نظام اسلامی درگیر جنگ و نا امنی نیست اما آمادگی کامل داریم این پیام را به همه نسل های کشور و دنیا اعلام کنیم که اگر می خواهیم سرافراز و سربلند بوده و در مقابل شهدا شرمنده نباشیم باید مقاومت دیروز رزمندگان را امروز و فردا داشته باشیم تا اقتدار ملی نیز کسب شود.


وی با اشاره به اینکه جنگ تمدن های غرب با اسلام درون تمدنی شده و جنگ های فرق و مذاهب و قومیت ها توطئه صهیونیستی است که به سر دمداری انسان های کج فهم و بد فهم در داخل سرزمین های اسلامی به راه انداخته شده است، افزود: باید در مقابل دشمنان ایستادگی کرد.


فرمانده سپاه شهداء آذربایجان غربی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در چهارشنبه هفته گذشته گفت: از دیدگاه حضرت آقا این دشمن وقیح و پرور که نتوانسته در جنگ با نظام اسلامی پیروز شود، امروز در میدان دیپلماتیک دنبال این است که نظام اسلامی در برابر ارزش ها عقب نشینی کند.


سردار خرّم گفت: آرزوی بازدید از مراکز هسته ای و غیر نظامی کشور در دل غربی ها خواهد ماند چرا که رزمندگان و نسل های سال 60 بسیجیان داوطلب و امت بزرگ اسلامی در مقابل دشمن ایستاده اند.


وی با بیان اینکه سازش و تسلیم را نپذیرفته و مبارزه می کنیم، افزود:سربلندی نظام اسلامی در راستای فرهنگ شهدا به دست آمده است.








خدابخش: اگر فردا چشم طمعی به این کشور دوخته شود دانشگاهی و غیر دانشگاهی از تمام اقشار اعم از معلم و مهندس و کارگر و کشاورز بسیج می شوند و اسلحه به دست می گیرند، این همان سلاح است که تحلیل گران نظامی جهان از تفسیر آن عاجزند

فرمانده سپاه شهداء آذربایجان غربی افزود: شهدایی همچون شهید شهریاری و علیمحمدی به خاطر درخشندگی علمی از سوی دشمنان به شهادت رسیدند.


سردار خرّم تصریح کرد: انتظار داریم دانشجویان برای مدرک درس نخوانند بلکه با تبعیت از شهدایی همچون آبشناسان،امینی ها، مهدی باکری، علم الهدی و صیاد شیرازی ها برای هدف های بالایی که نظام اسلامی به خاطر فداکاری آنها سربلند شده است، تحصیل کنند.


وی با اشاره به جنایت های رژیم آل سعود در یمن گفت: ما مرگ را به سران کشورهایی نثار می کنیم که جیره خوار و ریزه خوار آمریکایی ها هستند.


در این مراسم دکتر رسول خدابخش نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه در هیات امناهای استان های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به میهمانان حاضر در مراسم، به ایراد سخنرانی پرداخته و خطاب به حاضرین گفت: من به عنوان یک معلم در جمع شما حاضر هستم و صحبت هایم را با یک خاطره آغاز می کنم، با توجه به اینکه همگی شما افرادی آگاه و آشنا و تجزیه و تحلیل گر هستید و می دانید که اگر برای شکست یک نظام و عقیده و حکومت هیچ روشی کارگر نباشد و همه برنامه ریزی ها به بن بست برسد حمله نظامی انجام می گیرد و وقتی قرار است حمله نظامی اتفاق بیافتد، حساب وکتاب و محاسبات خاصی انجام می گیرد.



وی ادامه داد: در آن زمان سفیر انگلیس زمان طاغوت در ایران و سفیر انگلیس در عراق موضوع حمله نظامی به ایران را تحلیل می کردند و تمام اسلحه هایی که به ایران داده بودند را آمار گیری می نمودند، برای عراق هر سلاحی به هر میزان که نیاز داشت فراهم نمودند و از نظر تسلیحات نظامی نسبت سلاح ایران به عراق 1به 10 بود. از نظر اینکه ارتش در آن زمان با توجه به اتفاقاتی که در زمان انقلاب رخ داده بود و آنها چنین تصور می کردند که تعدادی از فرماندهان دست نشانده فرار کرده اند و در واقع بدنه ارتش تهی شده است به تصور این که ایران از لحاظ نظامی از هم پاشیده شده است، این قول و امیدواری را دادند که صدام در عرض یک هفته جنگ را شروع و بلا فاصله در تهران نیرو پیاده خواهد کرد.


وی تصریح کرد: حتی زمانی که عراق اولین توپ را به سوی ایران شلیک کرد، تمام تلویزیون ها و شبکه های خبری دنیا مانند بازی کردن یک فیلم همه حاضر و ناظر بودند تا اقدام به مستندسازی و این پیروزی را به کل جهان مخابره کنند.


خدابخش افزود: من خود شاهد بودم در فیلم ضبط شده ای، آنها در تفسیری که از برتری تسلیحاتی خود داشتند، با توجه به حضور 13 سپاهی در 13 سنگر، برای هر سپاهی یک توپ در نظر گرفته بودند که این امر از لحاظ هزینه نظامی کاملا غیر معقول و غیر ممکن است. اما آنها از این نکته غافل بودند که در طرف دیگر این نابرابری ها، حضرت امام خمینی (ره) حضور داشتند.


این استاد علوم هسته ای در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: من یک دانشگاهی هستم، دیروز دانشجو بودم و امروز هیات علمی ام، در آن زمان وقتی دانشجویان و دانشگاهیان دیدند که تانک ها و اسلحه ها بدون نفر مانده اند احساس تکلیف کردند و اسلحه به دست گرفتند. به عنوان مثال شهید باکری ها، شهید امینی ها و شهید چمران ها و شهدای دانشگاهی دیگر از کجا سلاح به دست گرفتند؟ آیا غیر از این است که از دانشگاه عازم جبهه ها شدند و سلاح به دست گرفتند واز کشور و نظام خود دفاع کردند؟ و اگر روزی دو باره نیاز باشد باز هم تک تک این دانشگاهیان سلاح به دست خواهند گرفت.



وی خاطرنشان کرد: اینها همه از عشقی که این دلاوران به امام حسین (ع) و امام خمینی (ره)داشتند ناشی شده بود چون امامشان هم عاشق امام حسین (ع)بود. آقا امام حسین(ع) تمام تاکتیک هایی را که در هیچ جا نوشته نشده بود را در روز عاشورا نشان داد.


خدابخش با اشاره به خانواده های شهدای حاضر در مراسم گفت: این پدر و مادر های شهدا که در جمع ما هستند و من خدمتشان ادای احترام می کنم، لذت درد کشیده اند و لذت درد همان حالتی است که وقتی امام حسین (ع) آقا علی اکبر (ع) وحضرت ابوالفضل (ع) را به میدان نبرد می فرستاد آن را تجربه می کرد، اگر آنها از این کار امتناع می کردند آیا کمر امام حسین (ع) آنجا شکسته نمی شد؟ وقتی حضرت علی اکبر به میدان جنگ می رفت امام می دانست که شهید خواهد شد و این همان لذت درد است ولی اگر میدان را ترک می کرد کمرش شکسته می شد.


وی خطاب به خانواده های معظم شهدا گفت: اگر کشور شما به دست این نامردان و بیگانگان می افتاد کمرتان شکسته می شد یا الان که لذت درد دارید؟ خوشا به حالتان که خداوند چنین نعمتی را به شما عطا کرده است.


نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه در استان اردبیل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: اگر فردا هم چشم طمعی به این کشور دوخته شود دانشگاهی و غیر دانشگاهی از تمام اقشار اعم از معلم و مهندس و کارگر و کشاورز بسیج می شوند و اسلحه به دست می گیرند، این همان سلاح است که تحلیل گران نظامی جهان از تفسیر آن عاجزند.



وی خطاب به فرماندهان حاضر در جلسه گفت: من پیشنهاد می کنم اگر در پادگان ها قرار است برنامه ای اجرا شود برای نشستن در پشت تانک ها از دانشجویان و دانشگاهیان هم دعوت کنید تا سربازان و فرماندهان بدانند که تنها نیستند و وقتی امنیت ملی در خطر باشد تمام اقشار از هر صنفی سلاح برداشته و پرچم حضرت ابوالفضل العباس(ع) را به دست خواهند گرفت و هیچ تحلیلی نمی تواند فلسفه این شور و عشق را بازگو کند.


این مراسم با برنامه هایی از قبیل رونمایی از تمبر یادمان، تجلیل از خانواده های معظم شهدا، اهداء لوح تقدیر به برندگان مسابقه نامه به شهدای گمنام، تجلیل از دست اندرکاران ساخت یادمان و تجلیل از فعالان فرهنگی همراه بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب