فیسبوک به جنگ اپل میرود
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا از ایسنا، دستیار مجازی فیسبوک ملقب به «M» هنوز نتوانسته تغییر محسوسی در زمینه هوش مصنوعی و کاربرد آن در زندگی ایجاد کند. اما فیسبوک تسلیم نشده است.
روز دوشنبه این شرکت مالکیت یک استارتاپ کوچک به نام «اوزلو» که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت میکند را به صورت رسمی در اختیار گرفت. این شرکت روی برنامه پیامرسان فیسبوک کار خواهد کرد. اوزلو چهار سال پیش در پالو آلتوی کالیفرنیا آغاز به کار کرد. این شرکت خود را شاخص دانش در دنیای واقعی توصیف میکند.
وظیفه اوزلو توسعه یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است که کاربران را قادر میسازد تا در مورد همه چیز از رستورانها گرفته تا برنامه سالنهای سینما را از این دستیار مجازی سوال کنند. این دستیار از یک گراف دانش شامل بیش از دو میلیارد گزاره بهره میبرد.
سایت شرکت اوزلو قبل از اعلام مالکیت توسط فیسبوک، نشان میدهد که برای مثال، کاربر با نوشتن یک سوال راجع به یک برنامه تلویزیونی حتی به زبان مادری خود، با فهرستی از پیشنهادهای مختلف نمایش آن برنامه روبهرو میشد.
این نوع از ویژگی دستیار مجازی، شبیه به دستیار صوتی اپل و گوگل است، چیزی که فیسبوک در نظر دارد در M بگنجاند.
فیسبوک برخی از قابلیتهای M را در پیامرسان خود گنجانده است. اما نسخه کامل M اکنون به صورت آزمایشی تنها در اختیار تعداد محدودی از کاربران قرار گرفته و فیسبوک اعلام کرده است که بسیاری از قابلیتهای آن به جای هوش مصنوعی واقعی، توسط یک گروه از مربیان و متخصصان مدیریت میشود.
جزییات توافق مالی فیسبوک با اوزلو افشا نشده است. اما فیسبوک میزان اهمیت هوش مصنوعی و در اولویت قرار داشتن آن را مخفی نمیکند.
طی نشست فصلی شرکت که هفته گذشته برگزار شد، مارک زوکربرگ، مدیرعامل فیسبوک طرح اهمیت هوش مصنوعی را در قالب برنامهای 10 ساله ابلاغ کرد.
شرکت اوزلو در پیامی که به مناسبت پیوستن به فیسبوک در وبسایت خود منتشر کرد نوشت: «با پیوستن به گروهی که ارزشها و دیدگاهمان را با آنها به اشتراک میگذاریم، قادر خواهیم بود تا کارمان را برای ساخت تجربیات نو به وسیله هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ادامه دهیم. راه زیادی برای پیشروی در پیش داریم و از اینکه فناوریمان را به یک شبکه پیامرسان اجتماعی بیاوریم، هیجان زدهایم».
انتهای پیام/