خسروپناه: داوری در مورد طرحنامهها باید جامع و به دور ازسلایق شخصی باشد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه به سابقه تشکیل هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: «هیات حمایت دارای پنج شورای تخصصی علوم عقلی، علوم نقلی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و کرسی هنر، معماری و شهرسازی است که اساتید و صاحبنظران برجسته اعضای علمی آن را تشکیل میدهند.»
او افزود: «در اکثر دانشگاههای کشور کمیتههای دستگاهی تشکیل شده که طرحنامههای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و یا طرحنامههای کرسیهای ترویجی اساتید و اعضای هیأت علمی هر دانشگاه به این کمیته ارسال میشود و کمیته دستگاهی نیز مسئولیت ارزیابی اولیه طرحنامه را دارد.»
رئیس موسسه حکمت و فلسفه ادامه داد: «اعضای شوراهای تخصصی پنجگانه نیز علاوه بر ارزیابی اولیه طرحنامههایی که بهطور مستقیم به آنها ارجاع میشود، مسئولیت تعیین و معرفی داوران و ناقدان پیشنهادی هر اجلاسیه به دستگاه مجری را دارند.»
عضو شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «داوریها در خصوص طرحهایی که برای نظریهپردازی ارائه میشود باید با توسعه سلایق مختلف بررسی شود و در اجلاسیهها مباحث بسیار جدی، مستدل و علمی برای نقد موضوعات مطرح میشود و اساتید بدون تعارفات رایج نظرات و استدلالهای خود را ارائه میکنند.»
او افزود: «بر اساس همین نگاه سختگیرانه و بدون تعارف است که وقتی به آمار تعداد نظریات ثبتشده در طول سالهای فعالیت دبیرخانه نگاهی میاندازیم، این رقم را بسیار کم و در حدود 33 نظریه میبینیم.»
خسروپناه ادامه داد: «ازجمله نشستهای علمی دیگری که با حضور ناقد برگزار میشود و فضای حاکم بر آن متفاوت از کرسیهای نظریهپردازی است، کرسیهای ترویجی نام دارد که در آن اساتید برای بیان نظرات خود آزادانهتر عمل میکنند.»
عضو شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی گفت: «در کرسیهای نظریهپردازی، یک صاحب نظریه میخواهد حرف جدیدی بزند و به تعبیری علم را یکقدم جلو ببرد ولی در کرسیهای ترویجی فرد نمیخواهد نظریه جدید بدهد و حرفی که دیگران از قبل گفتهاند را میخواهد تکرار کند و این کرسیها بیشتر مباحثه و گفتگو محور هستند تا نظریهپردازی اما در این گفتوگو ممکن است برخی حقایق روشن شود و برخی مطالب نفی و رد یا اثبات شود.»
او به انواع کرسیهای تخصصی و ترویجی اشاره کرد و افزود: «در آئیننامه هیات حمایت کرسیهای تخصصی به سه دسته کرسیهای نظریهپردازی، کرسیهای نوآوری و کرسیهای نقد طبقهبندی شدند و کرسیهای ترویجی نیز در دو قالب عرضه و نقد دیدگاه علمی و مناظره علمی انجام میپذیرد.»
رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: «باید تلاش شود کرسیها سیاسی نشوند و نشستها و کرسیها بهصورت علمی و بدور از هیجانات و تعارفات متداول برگزار شوند. چرا که کرسیهای ترویجی و نظریه پردازی جنبش و تحرک علمی در فضای علمی کشور ایجاد میکند.»
عضو شورای تخصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اراده جمعی حوزه ریاست را اصلیترین عامل موفقیت کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی دانست و گفت: «روسای دانشگاه باید در آغاز نسبت به راهاندازی کرسیهای ترویجی اقدام کنند تا به دنبال آن کرسیهای نظریهپردازی ایجاد شود.»
او با بیان اینکه تسهیلات اجرایی کرسیهای نظریهپردازی باید فراهم شود، افزود: «این امر میتواند در مصوبات داخلی دانشگاهها اعمال شود و مصوباتی برای حمایت از صاحبان و مشارکتکنندگان کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی در نظر گرفته شد.»
انتهای پیام/