دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1396 - 14:15
قائم مقام معاونت پژوهش مرکز همکاری فناوری و نوآوری ریاست جمهوری:

مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور یینگ در ایجاد انگیزه بین دانش‌آموزان موثر است

قائم مقام معاونت پژوهش مرکز همکاری فناوری و نوآوری ریاست جمهوری گفت: «بهتر است دانش‌آموزان قبل از هر چیزی با پیشینه علم و توسعه آن در جهان اسلام بیشتر آشنا شوند و بدانند که اسلام همیشه در این حوزه سرآمد بوده است».
کد خبر : 197468

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، هادی عباسی‌اصل با اشاره به اهمیت جایزه مصطفی (ص) و نقش آن در روند توسعه علمی گفت: «برگزاری این مسابقات و اعطای این نوع جوایز فی نفسه مثبت است».
وی افزود: «شاخص‌‌های برگزاری این جایزه در بین دانشمندان کشورهای اسلامی مثبت است اما برای افزایش این آثار باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا بتوان وزن آن را بالا برد».
قائم مقام معاونت پژوهش مرکز همکاری فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در تاکید بر حرکت کشور به سمت پیشرفت علم و فناوری تصریح کرد: «ایران اگر این حرکت را بر مبنای بیانات رهبری آغاز نمی‌کرد، وضع خیلی بدی داشت اما پیگیری آن باعث ایجاد امید و انگیزه در کشور به سمت توسعه علمی شده است چرا که اصولا نمی‌توان بدون علم و فناوری آینده خوبی برای کشور و مردم متصور بود».
وی با تاکید بر اهمیت همکاری دانشمندان کشورهای اسلامی با یکدیگر اظهار داشت: «دانشمندان این کشورها باید بیشتر از پیش باهم رفت و آمد داشته باشند و با برگزاری نشست‌های مختلف از نقطه نظرات یکدیگر استفاده کرده و تبادل علمی کنند».
عباسی اصل با تاکید بر اینکه جایزه مصطفی(ص) می‌تواند در بین دانشمندان غیرمسلمان هم برگزار شود، گفت: «این جایزه در چهار رشته علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و کلیه زمینه‌های علم و فناوری اعطا می‌شود، اما در کنار اینها می‎توان محور پنجمی ایجاد کرد و بخشی دیگر را به دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان اختصاص داد تا از این طریق علوم اسلامی و دانشمندان جهان اسلام را به سایر کشورها معرفی کنیم».
وی با اشاره به روند برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ گفت: «قطعا ایجاد انگیزه در بین دانش‌آموزان نیاز به کار کارشناسی و شناخت صحیح از روحیات آنها دارد که باید با متخصصان این حوزه مشورت داشته باشیم، اما قطعا روش تهیه فیلم‌های 60 ثانیه‌ای در برگزاری این مسابقه ذاتا مثبت و موثر است چرا که امروزه همه دانش‌آموزان امکانات بیشتری در اختیار دارند و راحت‌تر از گذشته می‌توانند در این رقابت‌ها شرکت کنند».
قائم مقام معاونت پژوهش مرکز همکاری فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با بیان اینکه اسلام اهمیت ویژه‌ای به علم و علم‌آموزی قائل است، اظهار داشت: «بهتر است دانش‌آموزان قبل از هر چیزی با پیشینه علم و توسعه آن در جهان اسلام بیشتر آشنا شوند و بدانند که اسلام همیشه در این حوزه سرآمد بوده است و برای این کار بهتر است در کتاب‌های درسی آنها دروس مربوط به سابقه علمی در جهان اسلام و پیشرفت‌های علمی مسلمانان گنجانده شود».


وی افزود: «باید به دانش‌آموزان ثابت کنیم که ما در گذشته در رده‌های بالای حوزه علم و دانش قرار داشتیم پس باز هم می‌توانیم به جایگاه بالا صعود کنیم و این امید را تقویت کنیم».
عباسی‌اصل با اشاره به اهمیت وقف علمی در کشور و نقش آن در ایجاد انگیزه گفت: «زکات علم، نشر آن است و وقتی کسی علم خود را منتشر کند منافع آن شامل خودش هم خواهد شد چراکه در نشر آن مزایا و معایب آن مشخص شده و در نهایت در توسعه علمی موثر خواهد بود و این امر نیازمند فرهنگ‌سازی است که جایزه مصطفی(ص) نقش مهمی در این مسیر دارد».
گفتنی است نخستین دوره مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم در سطح مدارس ایران برگزار شد و در دومین دوره نیز کشورهای فارسی زبان منطقه را پوشش می دهد. این مسابقه مشارکت کلیه دانش‌آموزان جهان اسلام را در دوره های آتی برنامه‌ریزی کرده است. گروه‌های دانش‌آموزی می‌توانند با مراجعه به بخش مسابقه نور در سایت جایزه مصطفی(ص) به نشانی www.mustafaprize.org ضمن مطالعه راهنمای علمی، قوانین و مقررات و شرایط ارسال در این رویداد ثبت‌نام و فیلم‌های خود را در سایت بارگذاری کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته