دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1396 - 11:20

آب مایه حیات تکنولوژی سه‌بعدی می‌شود

آب به دانشمندان در اسکن تصاویر سه‌بعدی از اشیای پیچیده کمک می‌کند.
کد خبر : 197293

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از UPI، محققان موفق به توسعه روش جدیدی برای تولید اسکن سه‌بعدی از اشیای پیچیده (از نظر شکل هندسی) شده‌اند. عنصر کلیدی این روش آب است.


اکثر تکنولوژی‌های اسکن سه‌بعدی صرفا وابسته به دستگاه‌های نوری، اسکنرهای لیزری و دوربین‌ها هستند. داده‌های جمع آوری‌شده توسط این دستگاه‌ها می‌تواند ناقص و بی‌کیفیت باشد.


دوربین‌ها نمی‌توانند ویژگی‌های اشیای خارج از خط دید خود را ثبت کنند که منجر به اسکن‌های نامناسب می‌شود. برای مثال، یک اسکنر سه‌بعدی نمی‌تواند به خوبی شکل یک فیل مینیاتوری که به سمت پایین چرخیده را ارائه دهد.


گروهی از دانشمندان دریافتند که با اضافه کردن برخی محاسبات نسبتا ساده می‌توان تکنولوژی اسکن سه‌بعدی را تقویت کرد. این محققان از مایعات جایگزین استفاده کردند تا حجم اشیای سه‌بعدی را اندازه بگیرند.


وقتی که یک بازوی رباتیک جسمی را به آهستگی وارد ظرفی مملو از آب می‌کند، یک مدل کامپیوتری تغییرات در جابه‌جایی حجم را اندازه می‌گیرد و تکه‌هایی نازک از شیء را به صورت سه‌بعدی بازسازی می‌کند.


جسم مورد نظر چندین بار در زوایای مختلف وارد آب می‌شود تا مدل کامپیوتری بتواند هندسه آن را به صورت دقیق بازسازی کند.


پژوهشگران از این روش استفاده کردند تا چندین مدل سه‌بعدی را به صورت دقیق اسکن کنند. آنها برنامه دارند تا این روش نوین اسکن سه‌بعدی را در یک کنفرانس گرافیکی کامپیوتری معرفی کنند.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته