دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1394 - 13:37

تلاش برای ساخت ربات‌­های نوازشگر با الهام از شخصیتی انیمیشنی

دانشمندان به فکر ساخت ربات بایمکس واقعی هستند؛ رباتی که در سال 2014 در یک انیمیشن به تصویر کشیده شد و کلی طرفدار به خود جلب کرد. در واقع، دانشمندان با الهام از این ربات کارتونی، به فکر ساخت نسل ربات­‌های مهربان و دوست انسان افتاده‌اند.
کد خبر : 19682

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از reuters، ستاره انیمیشن «قهرمان بزرگ شماره 6» کمپانی دیزنی (Disney's Big Hero 6 star Baymax) یعنی بایمکس، از زمانی که این اینمیشن منتشر شده، قلب میلیون­‌ها نفر را در سراسر جهان ربوده است اما در حالی که این ربات بالون شکل، یک اثر علمی- تخیلی محسوب می­‌شود، دانشمندان به ساخت این ربات به شکل واقعی هستند و می‌خواهند با الهام از این قهرمان تخیلی، ربات‌های نرم و دوستدار انسان طراحی کنند.


کریس اتکسن که کارش در زمینه رباتیک نرم است قصد دارد از بایمکس در ساخ رباتی واقعی الهام بگیرد. اتکسن و همکارش، یانگ لی پارک، از محققان علوم رایانه در دانشگاه کارنگی ملون هستند.


اتکسن می­‌گوید برداشت عموم مردم در حال تغییر است و آنها در حال درک این موضوع هستند که ربات­‌ها لزوما نمی­‌خواهند کنترل جهان را به دست بگیرند.­


وی در ادامه اضافه می­کند: «فکر نمی­‌کنم هرگز بتوان هالیوود را از ساختن فیلم‌­هایی که ربات­‌های قاتل دارد، متوقف کرد اما فکر می­‌کنم مردم خواستار کمک تکنولوژی هستند».


در ماه مه 2015 انیمیشن قهرمان بزرگ شماره 6 از فروش در باکس‌آفیس و دی وی دی­‌ها تنها در آمریکا مبلغی بالغ بر 220 میلیون دلار را برای شرکت دیزنی به ارمغان آورد.



پارک در این باره می­‌گوید: «10 سال پیش مردم ربات می­ساختند اما آنها بیشتر علاقمند به ساخت ربات­هایی با مواد سخت و غیرقابل انعطاف و ماشین آلات قدرتمند بودند».


وی اضافه می‌­افزاید: «تا همین اواخر اکثریت تحقیقات و پیشرفت در زمینه رباتیک فضایی بر محور تولید و بخش­های نظامی متمرکز بوده است».


به جای هواپیماهای بدون سرنشین و کارگران اتوماتیک از جنس آهن، ماشین­‌هایی که پارک و اتکسن می­‌سازند از جنس لاستیک و پلاستیک است که آنها را برای تعامل با انسان­ها ایمن‌تر می­سازد.


همچنین این پژوهشگران به فکر دادن حس لامسه، توانایی که با پیشرفت در زمینه علوم مواد در حال حاضر انجام شدنی است، به ربات­‌های نرم خود هستند.


بنا به گفته‌­های کارمل مجید، پروفسور مهندسی مکانیک، قدم بعدی به سوی طراحی یک ربات ایمن و دوستدار انسان پیشرفت و توسعه تکنولوژی­‌هایی است که فاصله بین مواد نرم و سخت افزار کامپیوتر را کم می­‌کند.


وی می­‌گوید: «بعضی از اجزا در این ماشین‌­ها سخت و سفت خواهند بود. پس بزرگترین چالش ما توسعه مواد سازگار همزمان با ایجاد میکروالکترونیک سخت‌افزاری است».


پیشرفت­‌های مهمی برای ساخت رباتی مانند بایمکس در دانش ماشین‌سازی لازم است. اما با استفاده از تکنولوژی­‌های دیگر عرضه ربات­‌های نرم به بازار زودتر فرا خواهد رسید. مخصوصا در زمینه تکنولوژی­های پوشیدنی که در آن لباس هوشمند با مدارهای منعطف و دستگاه‌­های الکترونیکی مشبک‌شده که در سفرهای تجاری به پوست می­‌چسبد.


در فیلم، بایمکس قادر به تعامل با انسان بوده و میزان سلامت آنها را اندازه‌گیری و کنترل می­‌کند. این نوع تکنولوژی نیر در حال شکل‌گیری است و به زودی به واقعیت می­‌پیوندد. اتکسن برای مثال­‌هایی ازاین تکنولوژی به فناوری­‌هایی نظیر Siri آیفون و دستگاه­‌های پوشیدنی مانند Fitbit اشاره می­‌کند.


وی می­گوید: «از خیلی­‌ها شنیدم که فیلم قهرمان بزرگ شماره 6 و بایمکس بازخورد خوبی داشته و تاثیرات مثبتی هم بر کودکان داشته است. تاثیر مثبت آن دو طرفه است که باعث می­‌شود هم بچه‌­ها از ربات­ها خوشش بیاید و هم بخواهند که در آینده مهندس و دانشمند بشوند».


در آخر وی می­ افزاید: «مهم‌ترین عامل ساخت یک بیمکس واقعی الهام بخشیدن به نسل آینده برای ساخت این ربات است».


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سبحان حاتم زاده
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
۱
من این ربات رو می خوان
هلدینگ شایسته